گشت و گذار در دنیای روز تکنولوژی/

آشنایی با دنیای جدیدی به نام متاورس  (metaverse)

1401/06/01 - 13:30 - کد خبر: 72464
متاورس

 نصر: درک متاورس پیچیده است، به خصوص به این دلیل که هنوز وجود ندارد. اما امروزه شرکت هایی مثل فیس بوک و مایکروسافت صحبت درباره ی آن را متوقف نکرده اند و تصمیم دارند که بر روی آن مطالعه و کار کنند. در این مقاله به معرفی ساده متاورس میپردازیم.

به گزارش نصر، متاورس یک دنیای دیجیتالی است که مارک زاکربرگ سازنده فیسبوک درباره آن می گوید: متاورس دنیایی است که در آن هم می توانید خلق کنید و هم می توانید در آن به گشت و گذار بپردازید. او می گوید متاورس مجموعه ای است از فضاهای مجازی که می توان در آن ها افرادی که در فضای فیزیکی در کنار هم نیستند را کنار هم جمع کرد و بهترین ارتباط ممکن بین آن ها را صورت داد. مایکروسافت قصد دارد تا در آینده نزدیک به متاورس بپیوندد و با کمپانی‌هایی مانند متا در ساخت دنیاهای مجازی برای بازی و کار رقابت جدی داشته باشد. از انجایی که راه اندازی متاورس نیاز به زیرساخت اینترنتی قوی دارد سازندگان متاورس ورود آن به بازار را طی 5 تا 10 سال آینده می دانند.

متاورس چیست؟
تعریف متاورس به ساده ترین بیان این است که می توانید با استفاده از تکنولوژی متاورس عینک واقعیت مجازی را روی چشم هایتان بگذارید و به دنیای دیگری وارد شوید و با آدم هایی که دلتان می خواهد حرف بزنید و قدم به هر جایی که دلتان می خواهد بگذارید. در سال های اخیر علاقه به دنیای مجازی مشترک و پایدار افزایش یافته است. 
ابتدا به تعریف لغوی متاورس بپردازیم. متاورس ترکیبی است از دو کلمه Meta و Universe، متا به معنی فراتر و یونیورس به معنی جهان است در کل می توان متاورس را دنیایی فراتر از جهان و یا فرای جهان دانست. اسم متاورس از کتاب سقوط برف الهام گرفته شده، کتابی که توسط نیل استفسون به رشته تحریر درآمده است.

نگاه کلی به متاورس و فیسبوک
اگر اهل بازی های کامپیوتری باشید بخش هایی از متاورس را در بازی هایی همچون Heavy Rain دیده اید. برای استفاده از تکنولوژی متاورس شما نیاز به عینک واقعیت مجازی و گیم‌پد دارید. با متاورس شما با زدن یک عینک می توانید به هر جایی بروید. می توانید در حالی که روی کاناپه خانه خود نشسته اید خودتان را در فضا و روی کره ماه احساس کنید.
متاورس یک واقعیت دیجیتالی است که جنبه‌های رسانه‌های اجتماعی، بازی‌های آنلاین، واقعیت افزوده (AR) ، واقعیت مجازی  (VR) و ارزهای دیجیتال را ترکیب می‌کند تا به کاربران امکان تعامل مجازی را بدهد. واقعیت افزوده عناصر بصری، صدا و سایر ورودی‌های حسی را روی تنظیمات دنیای واقعی قرار می‌دهد تا تجربه کاربر را بهبود بخشد. در مقابل، واقعیت مجازی کاملا مجازی است و واقعیت های تخیلی را تقویت می کند.

هشدارها در مورد متاورس
دنیای متاورس فناوری جدیدی است که در مدت زمان کم پیشرفت زیادی داشته است. متاسفانه مجرمان سایبری و افراد سودجو نیز از این فضا سوءاستفاده کرده و روش‌های متعددی برای کلاهبرداری در این حوزه به وجود آمده که لازم است مردم نسبت به آن هوشیار باشند.  
متاورس مفهوم عجیبی با کاربردهای فراوان است که در سایه نبود قانون و کمبود آگاهی کاربران در این زمینه، به بستری برای کلاهبرداری از برخی کاربران و به خصوص کاربران ناآگاه تبدیل شده است. در این میان متاسفانه افراد سودجو و فرصت طلب یا طرح وعده‌هایی مانند پولدار شدن سریع و ... از طریق سرمایه‌گذاری در متاورس اقدام به دریافت مبالغی از کاربران و به خصوص کاربران دارای آگاهی کمتر از این فضا کرده و از آنان کلاهبرداری می‌کنند.
یکی از روش‌های رایج کلاهبرداران متاورسی، تبلیغات خرید و فروش املاک و مستغلات مجازی در متاورس است بطوری که کلاهبرداران با استفاده از کلمه متاورس و طرح‌های سرمایه‌گذاری با وعده‌های بازدهی بالا کاربران را به دام انداخته و سرمایه‌های آن‌ها را به سرقت می‌برند.
همچنین برخی از افراد در پلتفرم‌های متاورس درگیر جمع‌آوری غیرقانونی سرمایه و کلاهبرداری در حوزه املاک مجازی هستند که این موضوع نیز اقدامی مجرمانه محسوب می‌شود و ممکن است افراد ناخواسته در دام چنین افرادی بیفتند.
در متاورس نیز از حملات فیشینگ برای خالی کردن ارزها و ان‌اف‌تی ها از داخل حساب استفاده می‌شود. گاهی نیز ممکن است مجرمان سایبری از طریق ارسال ایمیل‌های ساختگی تحت عنوان تیم پشتیبان پروژه و ...  کاربران را هدف قرار داده و از آنان سوءاستفاده کنند.
لطفا به هیچ عنوان بدون داشتن دانش کافی از موضوعی به سراغ سرمایه‌گذاری یا استفاده از آن در فضای مجازی نروید. همچنین هیچگاه لینک‌های مشکوکی که تحت عناوین مرتبط با متاورس برایشان ارسال شده را باز نکنید و از دادن اطلاعات شخصی و هویتی و همچنین پرداخت سرمایه خود به افراد و گروه‌هایی که شناخت کاملی از آنان نداشته و صرفا بر اساس وعده‌ یا در فضای مجازی با آنان آشنا شده‌اند پرهیز کنید.

 محسن پاکزاد
انتهای پیام/

پژوهشیار