استفاده از فناوری "قنات" ایرانی برای خنک کردن یک شهر اسپانیا

1401/05/31 - 16:48 - کد خبر: 72369
سویا اسپانیا

نصر: شهر "سویا" در اسپانیا در قالب پروژه ای که از سیستم آبرسانی "قنات" ایرانی الهام گرفته، در صدد است با استفاده از خنکای آب های زیر زمینی به خنک تر شدن فضاهای شهری در تابستان گرم، کمک کند.

به گزارش نصر، شهرداری شهر "سِویا" اسپانیا که متوسط دمای آن در ماه های گرم تابستان از 30 درجه سانتی گراد پایین تر نمی آید، با همکاری دانشگاه این شهر پروژه "قنات‌های کارتوخا" را در دست اجرا دارد که قرار است در ماه اکتبر امسال (مهر 1401) تکمیل و راه اندازی شود.
این پروژه 5 میلیون یورویی که 80 درصد بودجه آن را اتحادیه اروپا تامین می کند، با هدف کاهش دمای متوسط تا 10 درجه سانتی گراد در اطراف یک خیابان طراحی شده است.
مهندسان در این پروژه از فناوری "قنات" ایرانی به شیوه ای مدرن بهره می برند.
در "قنات" های ایرانی که سابقه ای دستکم هزار ساله دارد و در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده، کانال هایی زیر زمینی در محیطی وسیع حفر می شود که آب های زیرسطحی را در فواصل دور جابجا می کند.
برای خنک کردن و هوا گرفتن این کانال ها در مسیر انتقال، شفت هایی عمودی حفر می شوند که به تبادل هوا بین سطح و زیر سطح کمک کرده و فضایی خنک را برای آب و سطح زمین فراهم می کنند. در سیستم قنات ایرانی به دلیل اینکه آب در زیر سطح زمین جریان دارد، تبخیر آب در گرمای هوا نیز به حداقل خود می رسد.
قرار است این سیستم نوین جایگزین سیستم قنات‌های قدیمی شهر سِویا شود که برای اولین بار در سال 1992 به عنوان پروژه‌ای آزمایشی و در جریان میزبانی شهر از نمایشگاه جهانی استفاده شد.
سیستم پیشین قنات‌ شهر سویا، به کاهش دمای خیابان‌ها تا 3 درجه سانتی گراد کمک کرد. در آن وقت سوخت موتورهایی که آب را درون کانال‌ها به جریان می‌انداخت، فسیلی بود. اما اکنون قرار است از سوخت های تجدیدپذیر برای موتورها استفاده شود. 
در سیستم جدید، آب سرد زیرزمینی به بالای سطح زمین پمپاژ شده و به سمت بالای ساختمان‌ها هدایت می شود، از آنجا به دیوارهای متخلخل می‌ریزد و به کاهش دما در داخل و خارج ساختمان کمک می کند.
" لوکاس پرئا" یکی از مقامات شرکت آب و فاضلاب شهری سِویا گفته به منظور فراهم آوردن مکان‌هایی برای نشستن مردم و فرار از گرمای طاقت فرسا، صندلی‌هایی متصل به این سیستم جدید تعبیه می‌شوند.
مقامات شهری سویا امیدوارند در سایه اجرای این پروژه بتوانند به جریان زندگی و گردهمایی در فضاهای شهری در ماه های گرم سال کمک کنند. امری که یک سنت قدیمی در این شهر اسپانیا است و گرمای کم سابقه هوا طی سال های گذشته این سنت را در معرض نابودی قرار داده بود.
انتهای پیام/

پژوهشیار