خبر/

اختصاص 10 میلیارد ریال اعتبار برای مقاوم سازی مسجد جامع تسوج از سوی استانداری

1401/05/30 - 21:12 - کد خبر: 72273
متفرقه

نصر: آخرین وضعیت مرمت و مقاوم سازی مسجد تاریخی تسوج در جلسه مشترک مسئولان استانداری، سازمان میراث فرهنگی، دانشگاه هنر اسلامی و هیات امنای مسجد و معتمدین محلی بررسی شد.

به گزارش نصر، مشاهده برخی شکاف ها و ترک ها در دیوارها و بنای مسجد جامع تسوج، نگرانی هایی را در بین اهالی این شهر، کارشناسان میراث فرهنگی و دوستداران بناهای تاریخی ایجاد کرد. به همین منظور برخی از  مراکز علمی و ادارات و مردم این شهر موضوع استحکام بخشی آن را با جدیت دنبال می کنند.
در جلسه ای که با حضور نمایندگانی از سازمان ها و ارگان های مختلف تشکیل شد موضوع مقاوم سازی این بنای تاریخی در دستور کار قرار گرفت.
 در این جلسه، دانشگاه هنر اسلامی تبریز به عنوان مجری مطالعه طرح مقاوم سازی انتخاب گردید تا با تامین اعتبارات لازم از سوی سازمان های ذیربط نسبت به آغاز طرح مطالعاتی، باستان شناسی و مرمت و مقاوم سازی این بنای تاریخی اقدامات لازم صورت گیرد.
همچنین مقرر شد استانداری آذربایجان شرقی و اداره کل میراث فرهنگی برای تخصیص اعتبارات لازم به این طرح با قید فوریت اقدام نمایند. معاونت عمرانی استانداری آذربایجان شرقی هم وعده داد در مرحله اول نسبت به اختصاص 10 میلیارد ریال اعتبار برای کار مطالعات اولیه باستان شناسی و مقاوم سازی های اولیه اقدام نماید.
همچنین کارشناسان دانشگاه هنر اسلامی با حفر گمانه های لازم، نسبت به انجام مطالعات لازم برای شناسایی تاریخ باستانی این بنای بی نظیر با هماهنگی های اداره کل میراث فرهنگی اقدام نماید.
با توجه به در هم تنیدگی سه عنصر تاریخی « مسجد، حمام و بازار» که در شهر تسوج به وضوح قابل رویت و بسیار ارزشمند است مقرر گردید کار مطالعات اولیه بر روی این بناهای تاریخی نیز استمرار داشته باشد.
مسجد جامع تسوج به‌عنوان یکی از شاخص‌ترین آثار باستانی شهر تسوج از زیبایی و جذابیت خاصی بهره می‌برد. این اثر ارزشمند تاریخی در دوره تیموریان ساخته شده و چندین بار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.
با وجود عمر بسیار، همچنان از این مسجد برای برگزاری نماز‌های روزانه استفاده می‌شود. این اثر تاریخی در تاریخ اول فروردین سال ۱۳۴۷ هجری شمسی و با شماره ۷۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار