مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان

چالش‌های صندوق ذخیره فرهنگیان؛ وجود ۹۰۰ پرونده حقوقی به ارزش ۱۷ هزار میلیارد تومان

1401/05/30 - 12:58 - کد خبر: 72201
حمیدرضا نجف پور

نصر: مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان اعلام کرد که مدل‌های علمی تعیین، تسهیم و تحویل ارزش مالکانه دارایی‌های صندوق به معلمان تدوین شده و آماده ارائه به هیئت امنای صندوق است.

به گزارش نصر، حمیدرضا نجف پور در دومین روز از سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور که در سالن اجلاس سران از روز گذشته آغاز شده و تا ۳۱ مردادماه ادامه دارد با بیان اینکه در یک ماهه اول ورودم به صندوق تدوین سند برون رفت از چالش‌های اساسی صندوق ذخیره فرهنگیان  در دستورکار قرار گرفت گفت: چند اقدام باید انجام شود که از جمله آنها اصلاح پرتفوی صندوق است تا ریسک سرمایه گذاری و سودآوری مدیریت یابد. 
وی افزود: از ظرفیت حاکمیتی به منظور افزایش بازدهی‌ها استفاده کرده‌ایم. مکاتباتی با مجلس در حوزه پتروشیمی‌ها و تولید انجام شده و در آینده تعییراتی از جنس اصلاح استراتژیک شکل خواهد گرفت. 
نجف پور با بیان اینکه پیش از این ورودی به حوزه اقتصاد دیجیتال نداشتیم گفت: طراحی‌های انجام شده، سیاستگذاری‌ها و تعیین راهبردها تاکنون به سرانجام رسیده و عملیاتی شدن آن کمی زمان می‌برد. 
وی افزود: جریان نقدینگی صندوق جریان مثبتی نیست، اقداماتی در زمینه تامین مالی انجام شده است تا معلمان پس از بازنشستگی بتوانند متابع خود را دریافت کنند.  پروژه‌هایی در دست داریم که برای تقویت صندوق در پتروشیمی ها ضروری بود. حتما مجموعه کارگزاری‌ها و صندوق ها و بنیه و بانک‌ها را در گروه مالی مدنظر داریم. 
مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه فرایند بورسی شدن هولدینگ‌ها و شرکت‌ها در حال انجام است عنوان کرد: اکنون در فرایند بورسی شدن هستیم. با این اقدام، ارزش دارایی های صندوق افزوده خواهد شد و تامین نقدینگی برای ابقای تعهدات معلمان و تامین مالی صندوق محقق خواهد شد. حتما رو به جلو حرکت می‌کنیم. 
نجف پور ادامه داد: مدل علمی تعیین، تسهیم و تحویل ارزش مالکانه دارایی‌های صندوق به معلمان تدوین شده و آماده ارائه به هیئت امنای صندوق است. بیش از یکهزا رو 500 نفر ساعت روی این موضوع کار شده و از دانش جمعی از نخبگان بهره گرفتیم. هشت مدل علمی برای این کار احصاء شده و پس از تصویب در مسیر اجرا قرار می‌گیرد. 
وی با بیان اینکه امروز این صندوق با حدود ۱۰ چالش اساسی مواجه است اظهار کرد: اولین چالش وعده تخصیص ارزش مالکانه به شمار می‌رود که وعده داده شده  ولی انجام نشده که در حال پیگیری هستیم.  دومین چالش، بی‌اعتمادی به عملکرد صندوق و چالش بعدی زیان سنواتی بانک سرمایه است که به بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. 
نجف پور اضافه کرد: دیون بانکی به میزان ۱۰ هزار میلیارد تومان،  ۴.۲ هزار میلیارد مطالبات بانکی مشکلات پروژه های پتروشیمی، نداشتن نظام شفافیت و عدم استقرار نظام حاکمیت کشوری از دیگر مشکلات است. همچنین ۹۰۰ پرونده حقوقی به ارزش ۱۷ هزار میلیارد تومان از مشکلات صندوق است. 
انتهای پیام/

پژوهشیار