مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خبر داد:

کسب مقام دومی اهر در تولید جو

1401/05/30 - 09:27 - کد خبر: 72158
جو

نصر:  مدیر جهاد کشاورزی اهر از کسب مقام دومی این شهرستان در تولید محصول کشاورزی جو خبر داد.

به گزارش نصر، علی نجفی، روز یکشنبه، 30 مردادماه،در جمع خبرنگاران، گفت: شهرستان اهر قطب دامپروری در استان آذربایجان شرقی است که با توجه به این امر امسال برای تهیه نهاده های دامی بیشتر کشاورزان به کاشت جو روی آوردند که این شهرستان از نظر تولید جو مقام دوم و در تولید سیب و عدس نیز رتبه سوم استانی را کسب و امیدواریم در تولید ذرت(اهر مکه سی) که در بیش از ۲۷۵ هکتار از اراضی به زیر کشت این محصول رفته مقام اول را بدست آورد.
وی در ادامه از وجود ۹ مورد صنایع تبدیلی و تکمیلی تهیه میوه خشک در شهرستان اهر نیز خبر داد و خواستار بازگشت سرمایه خارج شده از شهرستان توسط سرمایه داران اهری مقیم سایر شهرستانهای کشور برای ایجاد صنایع تبدیلی میوه در این شهرستان شد.
نجفی گفت: متاسفانه با وجود قدمت تاریخی شهرستان اهر هنوز توسعه چشمگیری در این شهرستان مشاهده نمی شود و نیازمند حمایت های جدی دولتمردان و سرمایه گذاران برای پیشترفت این شهرستان می باشد.
وی افزود: عملکرد جهاد کشاورزی شهرستان اهر در دولت گذشته و امید در حوزه آب و خاک، باغبانی و زراعت نسبت به دولت قبل از آن در حدود ۴۰ درصد مثبت بوده به طوری که در دولت قبل در حوزه آب و خاک در آبیاری نوین حدود ۲۲۰ هکتار صورت گرفته بود که در دولت سیزدهم این میزان به ۴۰۰ هکتار افزایش یافته و در سایر موارد نیز این پیشرفت قابل مشاهده است.
نجفی گفت: شهرستان اهر پنجمین شهرستان استان از نظر مساحت و دارای ۷ دهستان با ۲۰ نفر کارشناس پهنه، ۷۰۰ اعضای نظام مهندسی، ۱۶ فروشگاه مجاز سمی، تعداد ۱۷۳۹۴ نفر بهره بردار پهنه است که سطح کل اراضی کشاورزی این شهرستان نیز ۱۹۱۷۴۱ هکتار بوده که از این مساحت ۸۴۲۴۱ هکتار زراعی و ۷۵۰۰ هکتار نیز باغی می باشد.
وی افزود: امسال تمام سطح زراعی شهرستان اهر زیر کشت خواهد رفت و هیچ زمین زراعی آیش نخواهد شد و از کشاورزان خواست حتماً مناطق زراعی خود را برای کاشت محصول با توجه به تناوب و الگوی کشت حتما انجام دهند، چرا که با آیش زمین زراعی احتمال خطر فرسایش آبی و خاکی و حتی سم کوبی دام ها و غیره بسیار زیاد بوده و نیاز است با توجه به مشکل آب و خاک و نیاز جدی به حفظ خاک زراعی حتما نسبت به کاشت اراضی کشاورزی اقدام شود.
مدیر جهادکشاورزی اهر، از مهمترین محصولات امسال شهرستان را گندم، جو، عدس و سیب برشمرد و گفت: امسال کشاورزی با عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص شعار سال حدود ۵۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خود را به زیر کشت بردند و در راستای حفظ و حراست از آب و خاک و امنیت غذایی اقدام کردند.
وی در ادامه گفت: از مساحت کل ۷۵۰۰ باغ مثمر و غیر مثمر شهرستان اهر سالانه حدود ۱۵۰ هزار تن سیب تولید می شود که متاسفانه سالهاست شاهد ریخته شدن مقداری از این محصول به صورت بادریز در کنار جاده ها هستیم که امیدواریم با همت مسئولان و ورود سرمایه گذاران برای ایجاد کارخانه‌های تولیدی و فرآوری پایین دست این محصول اقدام جدی شود و این اداره نیز با ایجاد زمینه های مناسب حمایتی و تسهیلاتی از این سرمایه گذاران حمایت ویژه خواهد کرد.
نجفی همچنین افزود: جهاد کشاورزی اهر از افرادی که بخواهند در حوزه دام، زراعت، باغ و غیره در این شهرستان سرمایه گذاری کنند حمایت جدی خواهد شد.
وی میزان زیر کشت محصولات گلخانه ای شهرستان اهر را ۱۰ هکتار عنوان کرد و گفت: در این شهرستان ۲۴ مرکز گلخانه ای با تولید محصولات متنوع وجود دارد.
نجفی بارش امسال را ۲۹۴ میلی متر عنوان کرد و افزود: امسال بارش باران نسبت به سال قبل ۴۴ میلی متر افزایش داشته که امیدواریم این افزایش تداوم پیدا کرده تا شاهد افزایش محصولات زراعی و باغی باشیم.
وی در خصوص برندسازی محصولات کشاورزی منحصر به فرد شهرستان اهر نیز گفت: امیدواریم در آینده نزدیک شاهد برندسازی محصولات سیب قره قرمز و اهر مکه سی در جریان جشن برداشت این ۲ محصول منحصر به فرد این شهرستان باشیم.
وی در ادامه از کشاورزان خواست برای تهیه نهاده مورد نیاز حتما گندم تولیدی را به مناطق خرید تحویل دهند و در این راستا امسال تاکنون ۱۳ هزار تن گندم از کشاورزان به قیمت ۱۱ هزار ۵۰۰ تومان خریداری شده است.
مدیر جهاد کشاورزی اهر در جواب به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص میزان خسارت وارده به محصولات زراعی و باغی این شهرستان در سال جدید نیز افزود: از میزان ۱۵۰ هزار تن تولید سیب در سال متاسفانه امسال ۳ عامل سرمای دیررس بهاره، سرمای زودرس پاییزه و عدم تلقیح باغات، تولید سیب را به ۸۰ هزار تن کاهش داده و در واقع ۵۰ درصد کاهش محصول بوده و در محصولات زراعت نیز با توجه به وجود سن زیاد و کاهش بارندگی رشد در حد مطلوب بوده ولی در اثر وزش باد گرم بیش از ۵۰ درصد خسارت به محصولات زراعی وارد شد به طوری که امسال پیش بینی برداشت گندم ۳۶ هزار تن تخمین زده شده بود که در اثر این خسارت(وزش باد گرم) احتمالا حدود ۱۵ هزار تن گندم برداشت شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار