معاون وزیر نفت خبر داد:

افزایش تولید بنزین و گازوییل در سال جاری/ صادرات گازوییل ۹۲ سنتی به افغانستان

1401/05/26 - 17:00 - کد خبر: 71853
جلیل سالاری

نصر: مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از صادرات محموله محموله گازوییل به مقصد افغانستان به قیمت هر تن یک هزار و ۱۰۰ دلار در هفته گذشته خبر داد و گفت: تولید بنزین و گازوییل در کشور در سال جاری افزایش داشته است.

به گزارش نصر، جلیل سالاری امروز در نشستی خبری با اشاره به اینکه ۵۷ درصد از سبد حمل و نقل و توزیع سوخت کشور را با نفتکش تامین می‌کنیم، اظهار کرد: تا شعاع ۵۰۰ کیلومتر را با نفتکش تامین می‌کنیم.
وی افزود: با توجه به اهمیت کیفی سازی محصولات، ۳۰ درصد از سود عملیاتی پالایشگاه‌ها برای کیفی سازی هزینه می‌شود.
سالاری ادامه داد: هفته گذشته محموله نفتگاز به مقصد افغانستان صادر شد که هر تن به قیمت یک هزار و یکصد دلار به فروش رسید.
معاون وزیر نفت تاکید کرد: تولید گازوییل در دولت سیزدهم سه درصد بیشتر شده و از ۱۰۸ میلیون لیتر به ۱۱۲ میلیون لیتر رسیده است.

تولید بنزین به ۹۸ میلیون لیتر در روز رسید
سالاری ادامه داد: تولید بنزین نیز در سال جاری به ۹۸ میلیون لیتر در روز رسید؛ در حالی که میزان تولید بنزین در سال گذشته ۹۶.۹ میلیون لیتر بود.  
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اضافه کرد: در بخش نیروگاهی مصرف گازوییل ۸۰ درصد رشد داشت و مصرف سوخت مایع دو میلیارد لیتر بیشتر شده است.
وی ادامه داد: مسیر ناوگان را توسعه دادیم و در بخش مسیر دریایی اقداماتی انجام شد، اینکه بتوانیم با ایجاد هاب انرژی، اسکله‌های اختصاصی داشته باشیم و سوآپ و ترانزیت فرآورده را گسترش دهیم.

تعهدات دولت قبل انجام شد
سالاری با تاکید بر تعهداتی که از دولت قبل برای دولت سیزدهم ایجاد شده بود، گفت: این تعهدات انجام شد. 
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: طرح‌ها و پروژه‌ها را غربالگری کردیم و با توجه به اینکه در امنیت غذایی و امنیت انرژی وجود داشت، ساماندهی ساختاری انجام شد.
وی با اشاره به تمرکز حساب‌ها در خزانه برای شفافیت بیشتر، ادامه داد: با توجه به اینکه بانک مرکزی شعبه نداشت، از شعبه‌های بانک ملی استفاده کردیم و حساب‌های بانکی ایجاد شد تا پول فروش‌ها به صورت مستقیم به خزانه واریز شود.
سالاری تاکید کرد: امیدواریم طرح‌ها در زمان خود عملیاتی شود.
معاون وزیر نفت با اشاره به ایجاد درگاه مجوزها گفت: امضاهای طلایی در وزارت نفت متوقف شده است.
وی بیان کرد: تامین سوخت از طریق ناوگان در برنامه وجود دارد و در گستره کلان‌شهرها با توجه به قیمت زمین، تمایل به انجام کارهای خدماتی نیست.

باید هر سال یک پالایشگاه ۱۵۰ هزار بشکه‌ای برای تامین نیاز بنزین احداث شود
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرا رده‌های نفتی گفت: در خصوص کنترل قاچاق، طرح‌هایی اجرا شده و به تدریج پایش می‌شود تا نظارت و کنترلی صورت گیرد، البته اختلاف قیمت با کشورهای همسایه بسیار زیاد است. 
سالاری ادامه داد: مطالعات و طرح‌های اولیه پروژه‌ها انجام شده و به دنبال مجوزهای شورا اقتصاد هستیم تا پروژه‌ها از منابع بانکی پیش‌بینی شده تامین شود. 
وی به سامانه سدف اشاره کرد و افزود: دستورالعمل و آیین‌نامه باید اصلاح شود.
معاون وزیر نفت با بیان اینکه سالانه با افزایش ۸۰ هزار خودرو به چرخه حمل و نقل یک میلیارد لیتر سوخت بیشتری مصرف می‌شود، گفت: این میزان مصرف معادل یک پالایشگاه ۱۵۰ هزار بشکه‌ای است.

پژوهشیار