رئیس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد؛

ما در قاعده اقتصاد کشور مشکل داریم/ سال هاست مشت بر سندان می کوبیم

1398/08/29 - 12:15 - کد خبر: 7071
غلامرضا شافعی

نصر: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی ایران گفت: مشکل ما بزرگ تر از اقتصاد کلان و یا خرد است و ما در قاعده گذاری اقتصاد کشور مشکل داریم و تا این مسئله را حل نکنیم، تغییری حاصل نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار نصر، غلامرضا شافعی در بیست و پنجمین همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی ایران در تبریز، افزود: ما باید به گذشته نگاه کنیم ببینیم این قدر در این همایش ها مسائل را مطرح کردیم واقعا چقدر راهگشا بوده است؟ متاسفانه ما سال هاست مرتبا مشت بر سندان کوبیده ایم؟

وی ادامه داد: مشکل ما بزرگ تر از اقتصاد کلان و یا خرد است و ما در قاعده گذاری اقتصاد کشور مشکل داریم و تا این مسئله را حل نکنیم، تغییری حاصل نخواهد شد.

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: ما بزرگترین منابع مالی را در تاریخ کشور داشتیم، اما مشکلاتمان حل نشد. اقتصاد ما تکلیفش مشخص نیست، ما در اقتصاد بلاتکلیف دنبال چه هستیم؟

شافعی گفت: می فرمایند صادرات ما 5 درصد صادرات رشد کرده، اما چرا نسبت به سرانه مقایسه نمی شود؟ اگر با مالزی مقایسه می شود، باید 600 میلیارد دلار صادرات می کردیم.

وی تاکید کرد: تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما میهن پرستند و به این کشور تعهد دارند و انتظار کمک مالی از دولت هم ندارند، ولی انتظار دارند کسی زیر پایشان سنگ اندازی نکند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر فشار دولت از روی دوش تولیدکنندگان برداشته شود و به جای مشت کوبیدن بر سینه شان، دست بر شانه شان گذاشته شود، خواهید دید که چه کارهای بزرگی می توان کرد.

شافعی ادامه داد: رونق تولید با توصیه نمی شود، خیلی ها در تولید دخالت می کنند، اما کسی پاسخگو نیست. همه سود این کشور در دلالی و واسطه گری است و سیستم های تشویقی ناخودآگاه برای همین بخش است، انتظار تولید دارید؟

وی افزود: اگر به سخنان رهبری اعتقاد دارید، آنها را تکرار نکنید، اجرایی کنید. در این کشور کسانی که به بخش تولید وارد نشدند، امروز رستگارند!

رئیس اتاق بازرگانی ایران در پایان گفت: شرایطی به وجود آمده که وابستگی اقتصاد کشور به نفت را قطع کنیم و این به نفع آینده کشور خواهد بود. ساختار بودجه ریزی دولت باید تغییر کند، نمی شود این کشور با این تنوع جغرافیایی و فرهنگی یک نسخه داشته باشد و برنامه ریزی توسعه ای یک دخالت منطقه ای هم داشته باشد و مدیران استان ها اختیارات تام داشته باشند. در این صورت بودجه ریزی بدون نفت موفق می شود و استعدادهای استان ها شکوفا خواهد شد.

انتهای پیام/

پژوهشیار