بلینکن:

اقدامات چین در اطراف تایوان غیرقابل توجیه و تحریک آمیز است

1401/05/14 - 20:25 - کد خبر: 70607
آنتونی بلینکن

نصر: آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا ادعا کرد که رزمایش های نظامی چین در اطراف جزیره تایوان در واکنش به دیدار نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ، تشدید افراطی تنش ها ، غیرقابل توجیه و تحریک آمیز است.

به گزارش نصر، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در نشستی خبری در حاشیه نشست آسه آن در کامبوج  ادعا کرد که آمریکا بارها به چین اعلام کرده است که خواهان  بحران نیست و  واشنگتن و متحدان آن به طور جدی از اقدامات اخیر چین نگران هستند.
بلینکن مدعی شد که هیچ توجیهی برای این واکنش نظامی افراطی و تشدیدکننده وجود ندارد و اکنون چینی ها  اقدامات خطرناک را افزایش داده اند.
وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد که واشنگتن اقدام بحران زا انجام نخواهد داد اما به حمایت از متحدان منطقه ای و انجام عبور و مرور هوایی و دریایی استاندارد از طریق تنگه تایوان ادامه خواهد داد.
بلینکن ادامه داد ما هر جا که قوانین بین المللی اجازه دهد پرواز و کشتیرانی انجام خواهیم داد.
یک روز پس از سفر نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا به جزیره تایوان، چین روز پنجشنبه بزرگ‌ترین رزمایش نظامی خود را در تنگه تایوان برگزار و در نزدیکی این جزیره چند موشک شلیک کرد.
ارتش چین شلیک چندین موشک متعارف در آب‌های نزدیک تایوان را به عنوان بخشی از برنامه این رزمایش که تا ظهر روز یکشنبه ادامه دارد، تایید کرد.
 جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید تصمیم چین برای شلیک چند موشک در نزدیک جزیره تایوان را "غیر مسئولانه" خواند و گفت که انتظار دارد واکنش های پکن به دیدار نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در چند روز آینده ادامه داشته باشد.
سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا عصر پنجشنبه به وقت محلی در نشستی خبری افزود: تشدید اقدامات تحریک آمیز پکن و تلاش طولانی مدت آن برای تغییر وضعیت موجود، قابل توجه است.
کربی اظهار داشت: ایالات متحده به طور کامل از تنش‌زدایی با چین از طریق دیپلماسی حمایت می‌کند و اختلافات میان چین و تایوان از طریق دیپلماسی قابل حل است و  تعهد ایالات متحده به سیاست چین واحد تغییر نکرده است.
نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پس از روزها جنجال آفرینی درباره سفرش، سرانجام شامگاه سه شنبه ۱۱ مرداد ماه وارد تایوان شد و در تاریکی شب مورد استقبال مقام‌های این جزیره قرار گرفت.
پلوسی به محض وارد شدن به تایوان با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرد که سفرش نقض بیانیه‌های مشترک آمریکا و چین نیست.
وی افزود: سفر ما یکی از چندین هیات کنگره به تایوان است - و به هیچ وجه با سیاست دیرینه ایالات متحده که بر اساس قانون روابط تایوان در سال ۱۹۷۹، بیانیه‌های مشترک ایالات متحده و چین و تضمین‌های ۶ گانه هدایت می‌شود، در تضاد نیست.
وزارت خارجه چین سه‌شنبه شب در اعتراض به سفر پلوسی به جزیره تایوان، سفیر این کشور را احضار کرد.
وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای که پس از ورود پلوسی به جزیره تایوان منتشر شد، گفت که سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به شدت بر روابط سیاسی چین و آمریکا تأثیر می‌گذارد.
با این حال جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید پیش از نشست خبری با خبرنگاران ادعا کرد که سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان نقض حاکمیت چین نیست.
جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا عصر سه شنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: چین خود را برای برداشتن گام‌های بیشتر آماده کرده است و انتظار داریم که در بلندمدت به واکنش خود ادامه دهد.
وی مدعی شد: نمی‌توانم تاریخ مشخصی ارائه دهم، اما مطمئناً انتظار داریم که چین حتی فراتر از سفر پلوسی به واکنش های خود ادامه دهند.
انتهای پیام/

پژوهشیار