ارتباط بین افسردگی و رژیم غذایی

1401/05/13 - 13:21 - کد خبر: 70534
افسردگی

نصر: یک مطالعه جدید از مؤسسه هندا و آرتور مارکوس برای تحقیقات پیری در آمریکا نشان داد که بین افسردگی، رژیم غذایی و ابتلا به آستنی رابطه وجود دارد.

به گزارش نصر، آستنی یا سستی بدن به عنوان یک وضعیت قابل تشخیص افزایش آسیب ناشی از کاهش عملکرد در چندین سیستم فیزیولوژیکی تعریف می‌شود که ۱۰ تا ۱۵ درصد از افراد مسن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و اغلب با سایر شرایط سلامتی مانند افسردگی همراه است.
اعتقاد بر این است که رژیم غذایی عامل اصلی ایجاد آستنی است، در حالی که مطالعات قبلی ارتباط بین رژیم غذایی ضد التهابی، از جمله چربی‌های ترانس مصنوعی (مانند روغن هیدروژنه تا حدی)، کربوهیدرات‌های تصفیه شده و چربی‌های اشباع شده و خطر ابتلا به بیماری تانوانی را اثبات کرده بودند.
مطالعه حاضر که نتایج آن در مجله Gerontology: Medical Sciences منتشر شده، یکی از اولین مطالعاتی است که سعی در درک تأثیر افسردگی بر رژیم‌های غذایی ضد التهابی و سستی بدن داشته است.
این مطالعه به دنبال تعیین این بود که آیا افراد مبتلا به علائم افسردگی در پاسخ به رژیم‌های غذایی ضد التهابی احتمال بیشتری برای ابتلا به ناتوانی و سستی دارند یا خیر.
۱۷۰۱ شرکت‌کننده در مطالعه غیرآستنیک رژیم غذایی و علائم افسردگی خود را در ابتدا گزارش کردند و به مدت ۱۱ سال تحت بررسی قرار گرفتند.
این مطالعه نشان داد که ارتباط بین رژیم غذایی ضد التهابی و افزایش احتمال اختلال در بین افرادی که علائم افسردگی دارند تا حدودی قوی‌تر به نظر می‌رسد.
محققان فرض می‌کنند که از آنجایی که افراد مبتلا به علائم افسردگی دارای سطوح بالاتر التهاب هستند، افزودن رژیم‌های غذایی ضد التهابی ممکن است باعث تسریع توسعه آستنیا شود.
کورتنی ال. میلار، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: این مطالعه نشان داد که علائم افسردگی ممکن است ضعف را در پاسخ به یک رژیم غذایی ضد التهابی تشدید کند.
ال میلار افزود: نتایج نشان می‌دهد که خوردن یک رژیم غذایی غنی از ترکیبات ضد التهابی (به عنوان مثال، فیبر و ترکیبات گیاهی به نام فلاونوئیدها) ممکن است به جلوگیری از ایجاد آستنی کمک کند.
این محقق مؤسسه هندا و آرتور مارکوس گفت: داده‌ها همچنین نشان می‌دهند که وقتی افراد میانسال و مسن‌تر از یک رژیم غذایی غیر التهابی پیروی می‌کنند، احتمال بیشتری دارد که همزمان علائم افسردگی و ناتوانی را در خود ملاحظه کنند.
انتهای پیام/

پژوهشیار