سردار حاجیان خبر داد:

انهدام باند قاچاق مشتقات نفتی در قالب ۱۴ شرکت صوری

1401/05/13 - 12:10 - کد خبر: 70523
سردار مهدی حاجیان

نصر: سخنگوی فرماندهی انتظامی کل کشور گفت: کارآگاهان پلیس امنیت اقتصادی با اقدامات اطلاعاتی توانستند یک باند سازمان یافته قاچاق مشتقات نفتی و پتروپالایشی را کشف کنند.

به گزارش نصر، سردار مهدی حاجیان سخنگوی انتظامی کل کشور صبح پنجشنبه در نشست خبری با خبرنگاران گفت: قیام امام حسین علل و عوامل زیادی دارد که در احادیث به آن اشاره شده است؛ یکی از علل این قیام زنده کردن ارزش‌های اسلامی بود.
وی ضمن تبریک روز خبرنگاران افزود: پلیس در ایام محرم آمادگی صد در صد دارد و در هر هیأت تعدادی پلیس یار محرم حضور دارند.
حاجیان بیان کرد: کارآگاهان پلیس امنیت اقتصادی با اقدامات اطلاعاتی توانستند یک باند سازمان یافته قاچاق مشتقات نفتی و پتروپالایشی را کشف کنند.
سخنگوی فراجا گفت: این باند محصولات پتروپالایشی را با پوشش کربنات از کشور خارج می‌کردند ،۴۵۰ هزار لیتر از مخازن و تانکرهای این شرکت کشف شد و پس از بررسی اسناد مشخص شد ۱۴ شرکت صوری در این خصوص فعالیت می‌کردند که وجود خارجی نداشتند.
وی ادامه داد: پلیس توانست ۱۵ نفر از اعضای اصلی این شبکه را شناسایی کند و بیش از ۴۰ میلیون لیتر محصولات نفت و پتروپالایشی را کشف کند.
حاجیان تاکید کرد: سوژه اصلی این پرونده در گلستان و سرشبکه در استان قم شناسایی و دستگیر شد، این موفقیت به دلیل دسترسی پلیس به سامانه‌های اصلی است.

۹۰ درصد خودروهایی که به سرقت رفته است ساخت داخل است
سخنگوی فراجا گفت: از تاریخ اول فرودین تا امروز حدود ۲۰ هزار دستگاه خودرو در کشور به سرقت رفته است که پلیس ۹۱ درصد از این سرقت‌های خودرو کشف شده است یعنی حدود ۱۸ هزار خودرو کشف شده است.
وی گفت: بیش از ۹۰ درصد از خودروهایی که به سرقت رفته ساخت داخل هستند و ۷۸ درصد خودروها مدل آنها برای قبل از سال ۸۸ بوده است و ۲۲ درصد این خودروها مدلشان برای بعد از سال ۸۸ بوده است.

برخورد با مکانیکی هایی که از قطعات سرقتی استفاده کنند
وی با بیان اینکه با هر سرقت خودرو بیش از ۴۰ نفر درگیر این سرقت می‌شوند؛ گفت: با تعمیرگاه‌هایی که بدون اهراز هویت قطعات دست دوم خودرو، اقدام به نصب آنها بر روی خودروها می‌کنند برخورد می‌شود.
حاجیان با بیان اینکه با هر سرقت خودرو بیش از ۴۰ نفر درگیر این سرقت می‌شوند، گفت: باید ساز و کار قانونی برای لوازم یدکی دست دوم خودرو گذاشته شود، قطعه سازان باید برای قطعات نشانه بگذارند و تمام این اطلاعات در یک بانک اطلاعاتی باید و پلیس به آن دسترسی داشته باشد در واقع باید یک سیستم جامع بین پلیس و قطعه ساز و خودرو ساز باشد.
سخنگوی فراجا با اشاره با اینکه این سامانه می‌تواند در پیشگیری از سرقت مؤثر باشد، گفت: درخواست مشخص ما این است قانون گذار به سمت ارتقا قوانین پیشگیرانه باشد.

به کارگیری ۹ هزار مأمور پلیس در سیل
وی با اشاره با جاری شدن سیل در روزهای اخیر در کشور گفت ادامه داد: قرارگاه انتظامی ویژه سیل در مناطق سیل زده ایجاد کردیم تا عملکرد بهتری برای کمک و برقراری نظم داشته باشیم. ۶۴۱ عملیات در مناطق سیل زده انجام دادیم.
حاجیان تصریح کرد: ۹ هزار و ۴۲۵ نفر از نیروهای پلیس که در یگان‌های ویژه فعالیت داشتند در مناطق سیل زده کمک کردند، هزار و ۳۷۱ خودروی گشتی و ۴ فروند بالگرد و ۵۰ بیل مکانیکی به کار گرفته شد.

می‌توانیم روزانه ۱۰ هزار گذرنانه و صد هزار برگ موقت گذر صادر کنیم
سخنگوی انتظامی کل کشور با اشاره به آمادگی انتظامی کل کشور برای مراسم اربعین حسینی بیان کرد: پش بینی شده است که امسال ۳۰ هزار نیرو به کار گرفته شود و همچنین ۳ هزار واحد گشتی پلیس در سراسر کشور به ویژه استان‌های مرزی در حال آماده باش باشند.
وی گفت: امسال هم همکاران بانوان پلیس در مرزها برای کمک به زائران خانم مراسم اربعین حسینی حضور دارند.
حاجیان با بیان اینکه پلیس ظرفیت صدور روزانه صد هزار گذرنامه و ۱۰ هزار برگ موقت گذر صادر کند، گفت: بیش از ۱۴۸ گیت برای ارائه خدمات گذرنامه فعال است‌.
حاجیان گفت: مرز مهران، چذابه و شلمچه پلیس گذرنامه فعال است و اگر مرز دیگری هم برای عبور اعلام شود آمادگی داریم در آن مرزها حضور پیدا کنیم.

کشف ۳۹ هزار میلیارد کالای قاچاق توسط پلیس امنیت اقتصادی
سخنگوی فراجا با اشاره به عملکرد پلیس در حوزه کشف کالای قاچاق از ابتدای سال تا کنون گفت: ارزش ریالی کالاهای قاچاق ۳۹ هزار و ۸۳۶ هزار میلیارد ریال است که بیش از ۸ هزار ۵۰۰ تن برنج، ۸ هزار و ۴۱ تن روغن، ۲۱ هزار لیتر گندم و آرد، ۱۷۴ هزار و ۳۲۸ دستگاه لوازم خانگی قاچاق بوده است‌.
وی ادامه داد: همچنین بیش از ۱۶ هزار ماینر در ۴ ماهه اول سال کشف شده است.

کشف ۹۴ درصد جرایم فضای مجازی
حاجیان با اشاره به عملکرد اقدامات پلیس فتا تصریح کرد: در بحث مقابه با جرایم این حوزه توان بسیار بالایی داریم، میزان کشف وقوع در حوزه جرایم مجازی ۹۴ درصد است که نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد افزایش داشته است.
سخنگوی انتظامی کل کشور بیان کرد: در چهار ماه اول سال ۱۶ پزشک قلابی که در زمینه عمل‌های زیبایی در فضای مجازی تبلیغ می‌کردند شناسایی و دستگیر شدند.
حاجیان بیان کرد: افرادی که کلیپ‌های درگیری را در فضای مجازی منتشر می‌کنند باعث می‌شوند احساس امنیت در کشور پایین بیاید، به افرادی که با اهداف مجرمانه و به منظور نا امید کردن مردم محصولاتی را تولید می‌کنند و در فضای مجازی منتشر می‌کنند مجرم هستند و پلیس اینها را دستگیر می‌کند.

ایجاد دفاتر پلیس +۱۰ مقدمه ورود به هوشمندسازی بود
سخنگوی فراجا گفت: با تحولی که در ساختار پلیس رخ داده رویکرد این ساختار در وهله اول ارائه خدمات بیشتر به مردم است.
وی با اشاره به برخی خدمات هوشمند در پلیس ادامه داد: تبدیل کردن سامانه‌های دستی به الکترونیک مانند ایجاد پلیس +۱۰ مقدمه هوشمندسازی در پلیس بود؛ اپلیکیشن پلیس من با ۱۶ خدمت فعال یکی دیگر از اقدامات پلیس در حوزه هوشمندسازی است.
حاجیان با بیان اینکه ۶ خدمت برجسته دیگر اپلیکیشن پلیس من در هفته فراجا رونمایی می‌شود، گفت: دست افزارهای ایرانی و آنلاین پلیس که در دستان مأموران است یکی دیگر از اقدامات پلیس در راستای هوشمندسازی است.
سخنگوی انتظامی کل کشور بیان کرد: بسیاری از سامانه‌هایی که در کشور حضور دارد به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند، پلیس دسترسی به این سامانه‌ها ندارد و قانون گذار باید این اختیارات را اعلام کند، ما درخواست داریم به سامانه اسکان و املاک دسترسی داشته باشیم.
سخنگوی فراجا با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد سرقت‌ها مربوط به سرقت‌های خرد می‌شود، گفت: مجازات‌ها متناسب با جرم نیست و بارها دیده ایم یک متهم ۴۰ بار دستگیر شده و تادیب نشده است.
وی ادامه داد: برای برگرداندن معتادان متجاهر به چرخه زندگی برنامه جامعی وجود ندارد و کار پلیس در این زمینه دو برابر می‌شود چراکه باید از اول یک چرخه را تکرار کرد.
حاجیان تصریح کرد: پراید، تیبا، وانت، پژو، سمند و پیکان به ترتیب بیشترین سرقت را در خودروهای سرقتی داشته اند.
سخنگوی انتظامی کل کشور بیان کرد: ۵ نفر از متهمانی که از کشور فراری شده بودند به کشور استرداد شدند رقم کلاهبرداری این متهمان بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان بود.
وی در پایان گفت: در ۴۸ ساعت گذشته یک نفر از متهمان که به دلیل کلاهبرداری به یکی از کشورهای همسایه ایران فرار کرده بود شناسایی و به کشور استرداد شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار