رئیس دانشگاه تبریز مطرح کرد:

مهاجرت یک امر اجتناب ناپذیر است/ حجاب نباید در دانشگاه ها با خیابان‌ها مقایسه شود

1401/05/12 - 16:21 - کد خبر: 70465
صفر نصراله زاده

نصر: رئیس دانشگاه تبریز گفت: دانشگاه بخشی از زیست بوم فناوری این استان است و یکی از اهداف آن گسترش شرکت های دانش بنیان در راستای سیاست های جهوری اسلامی است که تلاش خواهد کرد برای عمل به این رسالت امسال افزایش پنج برابری را در تعداد این شرکت ها داشته باشد.

به گزارش نصر،صفر نصرالله زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح عملکرد دانشگاه تبریز تبریز پرداخت و این دانشگاه را جز هفت دانشگاه برتر کشور برشمرد. 
وی با بیان اینکه دانشگاه تبریز در بین ۱۴ دانشگاه برتر کشوری از لحاظ جامعیت رشته های تحصیلی  یکی از پنج دانشگاه برتر کشور محسوب می شود، افزود: در سطح بین المللی نیز جایگاه شایسته ای داریم و تلاش می کنیم در چشم انداز چهار تا هشت سال آینده به سطح دانشگاه های سطح سه و چهار برسیم. 
وی دانشگاه تبریز را تنها دانشگاهی دانست که به صورت منسجم با ترکیه برای اجرای طرح های تحقیقاتی قرارداد دارد و در خصوص قراردادها و فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی این دانشگاه گفت: با توجه به رویکرد اطلاع رسانی شفاف در دولت انقلابی سیزدهم  نتایج این طرح ها و قراردادهای متعدد داخلی با معادنی چون معدن مس سونگون را به اطلاع عموم خواهیم رساند. 
رئیس دانشگاه تبریز دیپلماسی علمی را یکی از راه های ارتقا به تراز دانشگاه های بین المللی عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه جذب دانشجوی خارجی یکی از مهمترین مولفه های این نوع دیپلماسی است، هدف‌گذاری جذب ۲۰ درصد دانشجویان دانشگاه ها از خارج از کشور پیش بینی شده و تلاش می کنیم در چهار سال آینده به این درصد دست یابیم که در این خصوص رایزنی های علمی و فرهنگی به ویژه در کشورهای همجوار بسیار اثر گذار است و اخیرا سفرهایی خارجی با این هدف نیز صورت گرفته است.


 
وی در پاسخ به سوال خبرنگار نصر در خصوص نقش دانشگاه به عنوان یکی از بازوهای توسعه تولید دانش بنیان، در تحقق فرمایشات رهبری و شعار سال با عنوان تولید دانش بنیان، گفت: دانشگاه بخشی از زیست بوم فناوری این استان است و یکی از اهداف آن گسترش شرکت های دانش بنیان در راستای سیاست های جهوری اسلامی است که تلاش خواهد کرد برای عمل به این رسالت امسال افزایش پنج برابری را در تعداد این شرکت ها داشته باشد. 
نصرالله زاده با اشاره به ایجاد  پردیس نوآوری و فناوری در دانشگاه تبریز، ادامه داد:  ۵ دانشکده برق، کشاورزی و منابع طبیعی و... در حال ایجاد مرکز رشد هستند. پردیس مرکزی با ۵ مرکز رشد هستند. 
وی با بیان اینکه بزرگترین مانع رشد شرکت های دانش بنیان و حضور فعال جوانان در عرصه تولید و پژوهش، کمبود امکانات و مکان است، اضافه کرد: صفی طولانی برای ایجاد امکانات داریم و پیش بینی میکنیم با ایجاد با مرکز رشد دانشکده برق ۲۰ شرکت دانش بنیان جدید در این دانشکده بمستقر شود. 
رئیس دانشگاه تبریز در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار نصر در خصوص نحوه حمایت دانشگاه در تجاری سازی و فروش تولیدات شرکت های دانش بنیان، گفت: قطعا صرف تشکیل  شرکت و افزایش تعداد آنها مشکل را حل نمی کند، مهم این است، این شرکت های در تولید محصولات بومی و داخلی چه نقش ایفا می کنند تا چرخه کامل شود. 
وی با بیان اینکه صرف ایده داشتن و پژوهش کافی نیست، افزود: تحقیقات زمانی خوب است که تبدیل به فناوری شود و به تولید انبوه برسد، مشکل تجاری سازی و فضا برای تولی انبود این شرکت ها را با ایجاد فضای جدیدی در اراضی خلعت پوشان رفع خواهیم کرد، همچنین صندوق های حمایتی دانشگاه نیز تشکیل می شود  به تولید انبود و تجاری سازی کمک شود. 


 
نصرالله زاده در پاسخ به سوال خبرنگار نصر در خصوص مشکلات دانشجویان و شرکت های دانش بنیان مستقر در مرکز رشد و محدودیت ساعت کار در این مراکز، گفت: بله چنین محدودیت های مطرح است و سعی داریم محدودیت زمانی فعالیت در مراکز رشد کاهش یابد و این موارد حل شود، برای حل مشکلات دیگر هم اقدامات موثری انجام گیرد. 
وی با اشاره به جذب بودجه ۵۰ میلیارد در سفر ریاست جمهوری به تبریز برای گسترش پهنه علم و فناوری دانشگاه، ادامه داد:  در خلعت پوشان سازه ای ایجاد می شود که پذیرای تعداد قابل توجهی از شرکت های دانش بنیان باشد و همچنین در راستای استفاده فضای سبز چند هکتار از اراضی منطقه خلعت پوشان  برای استفاده همشهریان از ظرفیت های گردشگری این منطقه در نظر گرفته شده و با توجه به منابع آبی مناسب این منطقه به دنبال استفاده از این ظرفیت در راستای مسئولیت اجتماعی و ایجاد فضای شاداب برای شهروندان است که در ارتقای تراز بین المللی دانشگاه نیز موثر خواهد بود. 
رئیس دانشگاه تبریز در این نشست، در خصوص افزایش مهاجرت دانشجویان و اساتید به کشورهای دیگر گفت: مهاجرت یک امر اجتناب ناپذیر است، نگرانی زمانی ایجاد می شود که تعداد بیش از انتظار باشد، در حال حاضر امار مهاجرت دانشگاه زیاد نیست ام نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. 
وی با بیان اینکه دانشگاه نیز تلاش دارد با ایجاد امکانات از مهاجرت گنجینه های ارزشمند کشور جلوگیری کند، افزود: باید به سوال پرداخت که الزامات یک دانشگاه نقش آفرین چیست، دانشگاه وظایفی دارد که باید به آنها عمل کند. 
نصرالله زاده اضافه کرد: فرهنگ ارتباط دانشگاه با جامعه به گفتمان عمومی رسیده است، اراده ارتباط صنعت و دانشگاه وجود دارد،  اما اصل، برقراری صحیح این ارتباط و شناخت دو طرفه است. 
وی ادامه داد: دانشگاه باید نیاز جامعه و صنعت را بشناسد تا احصا کند و پژوهش ها نیز در این راستا باشد. 


 
وی به ایجاد سامانه های تکنولوژی اشاره کرد و گفت: این سامانه برای تشخیص نیازهای صنعت، کشاورزی، جامعه و... ایجاد شده است تا پژوهش، آزمایشگاه، مشاوره و ... در اختیار بخش صنعت قرار گیرد و ارتباط تنگاتنگ برقرار شود.
رئیس دانشگاه تبریز به نقش غیر قابل انکار کرونا در توسعه زیرساخت های فناورانه دانشگاه اشاره کرد و گفت: افزایش توانایی در آموزش های الکترونیکی، ایجاد ظرفیت های بسیار در بخش های مختلف دانشگاه از اثرات مثبت کرونا بود، با فراهم شدن زیرساخت ها درکلاس های حضوری، اطلاعات در فضای مجازی بارگذاری می شود و دانشجو دسترسی دارد.
رئیس دانشگاه تبریز در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه دانشگاه تبریز در خصوص بحث حجاب و عفاف در سال تحصیلی جدید گفت: حجاب و عفاف یک فرهنگ ایرانی و اسلامی است و تنها مختص به بانوان نبوده و شامل آقایان نیز می‌شود و دانشگاه تبریز نیز در راستای تحقق اهداف دولت انقلابی نسبت به این موضوع در قالب دو موضوع رعایت پروتکل‌ها و انجام کارهای فرهنگی فاخر در دانشگاه اقدام خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: دانشجویان فرزندان ما هستند و ما باید بدون تحکم بلکه با زبان نرم به دانشجویان بگوییم که دانشگاه محل کسب علم است و دانشگاه تبریز یک ویژگی متفاوتی که دارد این است که مشهدالشهدای دانشگاه‌های کشور نیز است و رعایت حداقل پروتکل‌های عفاف و حجاب برای همه‌‌ی دانشجویان الزامی است و علاوه بر اینکه نباید حجاب در دانشگاه تبریز با خیابان‌ها مقایسه شود، بلکه سایر مکان‌ها نیز باید از نوع حجاب دانشگاه تبریز تاثیر بگیرند.
انتهای پیام/

پژوهشیار