خبر/

آرژانتین ۱۲ خدمه ایرانی و ونزوئلایی هواپیمای باری را آزاد کرد

1401/05/11 - 18:59 - کد خبر: 70349
مصاحبه

نصر: رسانه های آرژانتین نوشتند که ۱۲ خدمه ایرانی و ونزوئلایی یک هواپیمای باری که از ماه ژوئن در فرودگاه بوینس آیرس متوقف شده است، بنا بر رای یک قاضی آرژانتین آزاد شده اند.

به گزارش نصر، بر اساس رای قاضی فدریکو ویله نا، هفت تن از ۱۹ خدمه این هواپیما که به شرکت امتراسور وابسته به کانویازای ونزوئلا تعلق دارد، شامل چهار شهروند ایران و سه شهروند ونزوئلا، حق خروج از خاک آرژانتین را تا پایان بازجویی ندارند.
طبق حکم دادگاه که در اختیار مطبوعات قرار گرفته است، هنوز عناصری برای تحقیق درباره «غلامرضا قاسمی» و سه خدمه دیگر ایرانی و سه خدمه ونزوئلایی وجود دارد.
این هواپیما که تا یک سال پیش به شرکت ماهان ایر ایران تعلق داشت، در ۶ ژوئن (۱۶ خرداد ماه) با ۱۴ سرنشین ونزوئلایی و پنج سرنشین ایرانی از مکزیک وارد آرژانتین شد، اما ۲ روز بعد اوروگوئه از دادن مجوز به آن برای ورود به آسمان خود جلوگیری کرد و هواپیما وادار به بازگشت به آرژانتین شد که تاکنون در آنجا باقی مانده است.
لوئیس البرتو هبر وزیر کشور اورگوئه گفت که کشورش هشداری رسمی از سازمان امنیت پاراگوئه دریافت کرده است.
شرکت کانویازای ونزوئلا تحت تحریم های وزارت خزانه داری ایالات متحده قرار دارد و واشنگتن شرکت هواپیمایی ماهان ایر ایران را به وابستگی به سپاه پاسداران متهم می کند. 
این هواپیما پیش از پرواز به آرژانتین در ماه مه، یک محموله سیگار را از پاراگوئه به جزیره آروبا در شبه جزیره کارائیب انتقال داده بود.
در پی اعمال محدودیت برای خروج ۵ نفر از اتباع ایرانی خدمه هواپیمای باری ونزوئلا در آرژانتین، کاردار موقت سفارت آرژانتین در تهران ۲۸ تیر ماه از سوی رئیس اداره دوم آمریکا وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید دولت جمهوری اسلامی ایران به دولت آرژانتین، به وی ابلاغ شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار