گزارش/

بساطی برای گذران زندگی/ ضرورت ساماندهی دستفروشان تبریز

1401/05/11 - 18:13 - کد خبر: 70341
دستفروشان

نصر: دستفروشی نمودی از واقعیتی کتمان ناپذیر و محصول عوامل متعددی مانند اوضاع نامناسب معیشت و ضعف مدیریت شهری است.

به گزارش نصر، دستفروشی شاید  در وهله اول شغل پایداری به نظر نرسد ولی وارد بطن ماجرا که می‌شوی چیزی به غیر از واقعیت جامعه را در خود جای نداده است.
مقوله دستفروشی تصویری آشنا از یک واقعیت اجتماعی برای شهروندان تبریزی است. برای مثال کل پیاده راه تربیت در ساعاتی از روز پر می‌شود از دستفروشان که تقریباً همه چیز می‌فروشند. منظره‌ای زشت که چهره تبریز را آن هم در مرکز شهر، هدف گرفته است.
معضلی که سال هاست مسئولان چاره‌ای برای حل آن نمی‌یابند. به سراغ یکی از دستفروشان که بساطی از روسری‌ها و شال های رنگارنگ بر روی زمین پهن کرده است می‌روم و از وی در خصوص اوضاع و احوال کارش می پرسم.

کارت شناسایی دستفروشی ندارم
رضا حسینی در مورد کارش می‌گوید: به دنبال کسب روزی حلال صبح از خانه خارج می‌شوم و تا پاسی از شب اینجا هستم ولی این روزها خرید مردم کاهش یافته است.
وی در خصوص مشکلات کارش و طرح ساماندهی دست فروشان می‌افزود: من نان آور خانواده هستم و کار دیگری به جز این کار بلد نیستم اوایل مأموران شهرداری خیلی اذیت می‌کردند ولی اکنون که کمی شناخته شده هستیم تا حدودی کاری با بساطمان ندارند.
وی ادامه می‌دهد: در سامانه اینترنتی ثبت نام کرده‌ام ولی کارت شناسایی دستفروشی ندارم.
حسینی می‌گوید: محلی را برای انتقال دستفروشان تعیین کردند ولی کار ما گذری است و اگر آنجا برویم مشتریانمان را از دست می‌دهیم برای همین اینجا بساط پهن می‌کنیم.

کاهش درآمد با انتقال به محل تعیین شده از سوی شهرداری
علی عبادی دستفروش دیگری است که در یکی از شلوغ‌ترین چهارراه‌های تبریز بساط پهن می‌کند وی در مورد کارش می‌گوید: حدود ۱۰ سال است که دستفروشی می‌کنم و مأموران شهرداری من را می‌شناسند و دیگر کاری با من ندارند البته این را هم بگویم که چند سال پیش به خاطر این کار زندان هم رفته‌ام ولی در حال حاضر به دستفروشان تازه وارد اجازه کار نمی‌دهند.
از وی در مورد طرح ساماندهی دستفروشان برای جلوگیری از سدمعبر در پیاده روها می پرسم که در این مورد تراکنش‌های امروز دستگاه کارتخوان خود را نشان می‌دهد و می‌افزاید: جایی را در داخل کوچه برای فعالیت دستفروشان تعیین کردند ولی من، پدر دو کودک هستم که در خانه چشم به راهم هستند از صبح تا حالا که نزدیک شب است تنها دو مورد فروش داشتم اینجا در چهارراه کسی چیزی نمی‌خرد اگر به محل تعیین شده شهرداری برویم مردم برای خرید آنجا نمی آیند.
عبادی ادامه می‌دهد: جنس من نسبت به فروشگاه‌ها حدود ۱۵ درصد ارزان‌تر است ولی با این وجود به دلیل شرایط اقتصادی، خرید مردم به اندازه‌ای کاهش یافته که ما نیز توان ادامه زندگی در پایین‌ترین سطح را نداریم.
وی با بیان اینکه در سامانه دستفروشان ثبت نام کرده است، می‌گوید: در حال حاضر به دلیل اینکه از دستگاه کارت خوان استفاده می‌کنیم برای هر تراکنش از ما مالیات کسر می‌شود.

توان اجاره مکانی برای فروش اجناسم را ندارم
مریم نیز دختری است که کنار پیاده رو بساط پهن کرده و خودش نیز در کنار بساطش در حال مطالعه است مریم در مورد شرایط کارش می‌گوید: مدتی است که این کار شروع کرده‌ام کار مشکلی است ولی این بساط برای گذران زندگی است.
وی می‌افزاید: اجناس من کار دست است و به نوعی کار هنری محسوب می‌شود در ابتدای شروع کارم فکر نمی‌کردم استقبال خوبی از اجناسم شوم ولی مردم خیلی زود متوجه کار هنری می‌شوند.
مریم ادامه می‌دهد: حکاکی بر روی شیشه کار سختی است و برای اینکه کار هنری است در اینجا فروش خوبی دارم.
وی می‌گوید: در حال حاضر توان اجاره مکانی برای فروش اجناسم را ندارم در این زمینه راه‌های زیادی را برای فروش امتحان کردم معمولاً مغازه داران، اجناس را خیلی ارزان از من می خرند و به قیمت گران به مشتری می‌فروشند که در این صورت سودی برای من باقی نمی‌ماند و در نهایت مجبور به پهن کردن بساط در پیاده رو شده‌ام.

ضرورت ساماندهی دستفروشان تبریز
در همین زمینه عضو شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره بر ضرورت ساماندهی دستفروشان تاکید می‌کند: در خصوص ساماندهی دستفروشان باید تصمیماتی اتخاذ شود و حتماً بازارچه‌ی محلی برای معلولان اختصاص یابد.
یاسین بجانی به برخی از مشکلات موجود در شهر تبریز اشاره می‌کند و می‌افزاید: به منظور ایجاد بازارچه‌های محلی برای بانوانی که صنایع‌دستی تولید می‌کنند، باید اقداماتی انجام شود.

رابطه مستقیم پاسخگویی مسئولان با وضعیت طرح ساماندهی
در همین زمینه برای اطلاع از آخرین وضعیت طرح چندین ساله ساماندهی دستفروشان با شهردار تبریز تماس می‌گیرم ولی شهردار تبریز به تماس و پیام‌ها پاسخ نمی‌دهد.
در ادامه پیگیری این موضوع با جواد صدیقی معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار تبریز تماس می‌گیرم که وی مطلبی مدیر عامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری تبریز را به عنوان مسئول طرح ساماندهی دستفروشان معرفی می‌کند.
سعید مطلبی مدیر عامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری تبریز در گفتگویی می‌گوید: درست است که ما نیز متولی این موضوع هستیم ولی اطلاعات کامل این طرح در اختیار علیرضا اسکویی، مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری تبریز است.
با اسکویی تماس می‌گیرم ولی بعد از چند روز با وجود معرفی، به تماس و پیام‌ها پاسخ نمی‌دهد.
آنچه مسلم است این است که دستفروشی چهره زیبایی ندارد و هر کجا که پا گذارد مشکلات و نازیبایی‌های نیز به همراه خواهد داشت ولی از هر طرف که به این موضوع نگاه کنیم در نهایت مجموعه‌ای از خلاءها مسبب این وضعیت می‌شود. در این میان در شهری که مسئولی پاسخگوی وضعیت موجود نیست نمی‌توان انتظاری به تغییر داشت.

فاطمه ملک پور
انتهای پیام/

پژوهشیار