رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی؛

ایران صاحب رتبه شانزدهم جهانی در تولید علم سم‌شناسی است

1398/08/28 - 17:09 - کد خبر: 7012
سم شناسی

نصر: رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به جایگاه بین‌المللی ایران در سم‌شناسی اشاره کرد و گفت: ما در در تولید علم در سم‌شناسی، رتبه شانزدهم جهانی را کسب کردیم که جایگاه بسیار ممتازی است.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، دکتر علیرضا زالی روز سه‌شنبه در پانزدهمین همایش سراسری سم‌شناسی ایران در سالن همایش دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: ما ظرف ۲۰ سال گذشته در زمینه تولیدات علمی، استنادات علمی، تهیه مقالات معتبر و کارهای نویی که در زمینه سم‌شناسی در کشور انجام شده، پیشرفت‌های زیادی به دست آوردیم.

وی اظهار داشت: در سال‌های اخیر در زمینه تولید دانش و تحقیقات کاربردی در زمینه سم‌شناسی، کشور ما جایگاه بسیار ممتازی را پیدا کرده است.

زالی ادامه داد: هر چند در کشور ما سم‌شناسی جایگاه ویژه‌ای دارد اما ما نتوانستیم در صنعت، معادن، پالایشگاه، نفت، محیط زیست، کشاورزی، اکوسیستم، تالاب‌ها، انرژی پاک، مواد غذایی و دامپروری از این توان استفاده کنیم و این ظرفیت مغفول است.

وی به ارتباط سم‌شناسی و ایمنی غذایی اشاره کرد ‌و گفت: در سال‌های گذشته که موضوع برنج وارداتی آلوده به ارسنیک مطرح شد، جو نگران‌کننده‌ای به‌ وجود آمد اما همکاران سم‌شناسی با قاطعیت، این  موضوع را رد و اعلام کردند که آلودگی برنج‌ها بالاتر از حد استاندارد نبوده است.

زالی ادامه داد: ما نسبت به کشورهای دیگر با موضوع ارسنیک سخت‌گیرانه‌تر برخورد می‌کنیم و با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود به طور سرانه ۳۰ تا ۴۰ کیلوگرم برنج در کشور مصرف شود، به همین دلیل بر موضوع ارسنیک سختگیری بیشتری داریم.

وی به تاثیرات مضر سرب بر سلامتی انسان‌ها اشاره کرد و گفت: کسانی که در کنار بزرگراه‌های پرتردد یا پمپ بنزین‌ها زندگی می‌کنند در مورد عدم مصرف سرب آنان برنامه خاصی نداریم، پمپ بنزین‌های ما اکثرا در بافت شهری هستند، ما چه مقدار باید از آن دور باشیم تا از مضرات سرب در امان باشیم.

زالی با اشاره به اینکه شهرسازی باید با نگاه سم‌شناسی باشد، اظهار داشت: کارخانجات ما باید از این ظرفیت بهره ببرند، در مدل شهرسازی، تعیین محل استقرار پمپ بنزین‌ها و ایجاد اتوبان‌ها باید از توان سم‌شناسان استفاده شود و این افراد باید برنامه بدهند و توسعه شهرها باید بر آن اساس انجام شود.

وی با اشاره به اینکه بیمارستان لقمان ما حدود ۶ دهه است که به عنوان مرکز مسمومیت‌های بالینی شناخته شده است، گفت: تقریبا در سال بین ۳۰ تا ۴۰ هزار به بخش مسمومیت بیمارستان لقمان مراجعه می‌کنند.

دبیر علمی پانزدهمین همایش سراسری سم شناسی ایران نیز در این همایش گفت: متخصصان این رشته توانایی‌های بالایی در حفظ سلامت جامعه و محیط زیست دارند اما کمتر مورد مشورت قرار می گیرند و باید از ظرفیت های این حوزه استفاده بیشتری شود.
 جلال پور احمد ادامه داد: این کنگره در محورهای مختلف شامل سلامت غذا، سم‌شناسی بالینی، سم‌شناسی عصبی، سم‌شناسی محیطی، سموم جانوری و گیاهی و سم‌شناسی سلولی و مولکولی در حال برگزاری است.
وی افزود: ارائه حدود ۲۵ سخنرانی کلیدی از استادان برجسته، برپایی سخنرانی کوتاه از برخی محققان سم‌شناسی و ارائه ۲۱۱ پوستر از دستیاران و دانشجویان این حوزه از مهم‌ترین برنامه‌های این رویداد علمی است.
پانزدهمین همایش سراسری سم شناسی ایران با ارائه مباحثی از قبیل ایمنی غذا، سم‌شناسی جانوری، سم‌شناسی گیاهی، سم‌شناسی صنعتی و موارد بیولوژیک موارد خاص از ۲۸ آبان تا اول آذرماه با حضور صاحبنظران این حوزه در سالن همایش دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

پژوهشیار