این گزارش بررسی می‌‎کند:

مهاجرت نیروهای تخصصی در کشور به وضعیت اعلام خطر رسیده است/ با پدیده فقیر شدن شاغلین در کشور روبه رو هستیم

1401/05/09 - 09:17 - کد خبر: 70016
مهاجرت، مسافرت

نصر: جامعه‌شناس مطرح کشور گفت: تمامی پیمایش‌های ملی که در کشور رخ داده است نشان می‌دهد که شاغلین ما روزبه‌روز در حال فقیر شدن هستند.

به گزارش نصر، به کارگیری نیروی کار متخصص در نهادهای مرتبط یک اصل اساسی برای افزایش بهره‌وری در دنیا به شمار می‌رود اما این مساله در کشور ما تابعی از شرایط اجتماعی،سیاسی و فرهنگی است.
یک مطالعه با عنوان "بررسی چگونگی بکارگیری نیروی انسانی" در سازمان‌ها که در دانشگاه قایم‌شهر انجام شده است نشان می‌دهد که از 11 دلیل عنوان شده برای کاهش بهره‌وری مجموعه‌ها 3 دلیل آن به صورت مستقیم به عدم به کارگیری نیروی‌انسانی متخصص در فرصت‌های شغلی مختلف بر می‌گردد.
به باور کارشناسان این وضعیت شرایط نامناسبی را در کشور به وجود آورده است. از تشدید افزایش مهاجرت در میان قشر تحصیل کرده تا پایین رفتن نرخ بهره‌وری در میان نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی همه می‌تواند ریشه‌ای در عدم به کارگیری نیروهای متخصص در فرصت‌های شغلی مختلف باشد و آسیب این مساله عدم توسعه‌یافتگی کشور در بلندمدت خواهد بود.

من به عنوان عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اعلام خطر می‌کنم
ولی اسماعیلی، نائب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این باره در گفتگو با رکنا گفت: نهادهایی که تخصصی هستند باید از مدیرانی که آگاهی و علم در این حوزه دارند، بهره‌مند شوند زیرا عدم التزام به این مساله می‌تواند به نیروی انسانی موجود درآن نهاد ضربه اساسی وارد کند.
وی با اشاره به افزایش نرخ مهاجرت در کشور در طی سالهای گذشته گفت: در همین زمینه مجلس طی انتخاباتی در مجلس شورای اسلامی اعضای هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی را مشخص می‌کند.
نائب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این مساله همچنین باعث افزایش مهاجرت نخبگان و بدنه کارشناسی کشور می‌شود و ناامیدی را در کشور گسترش می‌دهد.
اسماعیلی تاکید کرد: من به عنوان یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس در این خصوص اعلام خطر می‌کنم و اگر مجلس و دولت باهمدیگر مساله اشتغال نیروهای تخصصی و نخبه را در دستور کار قرار ندهد ما در آینده با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.
وی بیان کرد: لزوم توجه به شرکت‌های دانش بنیان برای توجه به اشتغال نیروهای تخصصی و افزایش تولید در کشور بسیار مهم است و لازم است دولت و مجلس در این خصوص هماهنگ‌تر عمل کند.
در این باره عادل عبدالهی، جامعه‌شناس برجسته کشور در گفتگو با رکنا بیان داشت: متاسفانه ناهماهنگی بین نهادهای مختلف در کشور و نبود یک برنامه مشخص برای سنجش نیازهای کشور در حوزه‌های مختلف به مساله عدم به کارگیری نیروهای تخصصی در نهادهای مرتبط دامن زده است.
وی گفت: ناسازگاری پایگاهی عمده معضل ایجاد شده در این حالت در جامعه است زیرا در این وضعیت فرد احساس می‌کند که یک ناهماهنگی وجود دارد بین تخصص و مهارتی که سالها برای کسب آن منابع مادی و معنوی خود را به کار گرفته با فعالیتی که اکنون مشغول آن است.
این جامعه‌شناس با اشاره به ریشه‌های این مساله تصریح کرد: تمامی پیمایش‌های ملی که در کشور رخ داده است نشان می‌دهد که شاغلین ما روز به روز در حال فقیر شدن هستند و به نظر می‌رسد حل این مساله فرادستگاهی است و باید از طریق نهادی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری شود.
عبدالهی افزود: عدم مطابقت بین نیروی انسانی تربیت شده در دانشگاه‌ها و بازار کار و نیروی متخصص مورد نیاز در بخش‌خصوصی و دولت باعث شده است تا جامعه و به ویژه متخصصین و نخبگان ما با یک سرخوردگی مواجه می‌شوند.
وی تاکید کرد: گزارشاتی که مرکز رصد مهاجرت در کشور منتشر می‌کند بخشی از آن ناظر به این مساله هست و ما اکنون در کشور با یک همه‌گیری مهاجرت روبه‌رو هستیم و در پیمایشی که در سال گذشته در کشور انجام دادیم مشخص شد که نزدیک به 45 درصد مردم تمایل به مهاجرت دارند و استانهای تهران و قم در رتبه های نخست این مساله قرار دارند.
خبرنگار: مسعود لاهوت
انتهای پیام/

پژوهشیار