ماجرای ترکیدن لاستیک‌های هواپیماها در مشهد/ باند ۳۱ مشکوک است!

1401/05/08 - 15:52 - کد خبر: 69966
لاستیک هواپیما

نصر: در چند هفته اخیر ۶ هواپیما در باند ۳۱ فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد دچار نقص فنی(حادثه آتش‌سوزی لاستیک)در حین تیک‌آف شده‌اند و پرواز منجر به فرود اضطراری شده است.

به گزارش نصر، «ترکیدن لاستیک هواپیما، عامل بازگشت و فرود اضطراری پرواز مشهد در فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد این شهر شد. طبق اطلاعات آن شرکت هواپیمایی همه مسافران در سلامت کامل هستند.»
این خبر و اطلاعات مشابه آن مربوط به ۶ حادثه اخیر پروازهای ورودی و خروجی فرودگاه هاشمی ‌نژاد مشهد است. تکرار این حوادث باعث شده شرکت‌های هواپیمایی به ماجرای ترکیدن لاستیک‌ها و ارتباط آن با شرایط استاندارد باند ۳۱ حساس شوند و تحقیقات در خصوص بررسی عوامل این حوادث آغاز شود. در حین این تحقیقات پرواز دیگری مربوط به یکی از شرکت‌های هواپیمایی از مبدا مشهد مقدس به مقصد نجف پس از برخاستن از فرودگاه دچار ترکیدگی لاستیک چرخ شد و به دلیل رعایت مسائل ایمنی ، خلبان پس از کاهش سوخت با ادامه پرواز و رسیدن به وزن مجاز در باند فرودگاه مشهد هواپیما را فرود آورد.
در تمام این حوادث مسافران دچار آسیب نشدند اما ادامه‌دار شدن این اتفاقات بدون بررسی‌های کارشناسی و رفع نواقص و اعلام علت آن ممکن است فاجعه‌های بدتری در پیش داشته باشد.
یک منبع آگاه در این خصوص به شهروند گفت: نتیجه تحقیقات تیم کارشناسی بر اساس مستندات موجود نشان می‌دهند خرابی باند ۳۱(ترکیدگی رنگ‌های روی باند) فرودگاه مشهد عامل اصلی اخلال در برخی پروازهای اخیر این فرودگاه تشخیص داده شده است.
با مروری بر اخبار سوانح هوایی در دو هفته اخیر  شش اتفاق مشابه که مربوط به ترکیدن لاستیک هواپیما در فرودگاه مشهد بوده ، نشان از اشکالی در باند این فرودگاه دارد.
با توجه به سانحه ترکیدن لاستیک هواپیما در باند شماره ۳۱ فرودگاه مشهد که صبح روز جمعه مورخ ۱۴۰۱/۵/۷ اتفاق افتاد و بررسی اتفاقات مشابه در دو هفته اخیر در این فرودگاه ،برخی کارشناسان  صنعت هواپیمایی معتقدند مشکلی در سطح باند این فرودگاه وجود دارد(برجستگی های رنگ آمیزی سطح باند) که تا کنون اظهار نظر رسمی از سوی مراجع ذیصلاح نشده است.
مسئولان فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد نیز تاکنون در این خصوص اظهار نظری نداشتند و بدیهی است که در صورت وجود چنین اشکالی ، برای پیشگیری از بروز حوادث مشابه و تامین امنیت مسافران اقدامات فوری جهت بهسازی باند ۳۱ فرودگاه مشهد ضروری است./
انتهای پیام/

پژوهشیار