۲۰۳۵ سال پایان تولید خودروهای درون‌ سوز اروپا

1401/05/08 - 13:17 - کد خبر: 69933
سهمیه سوخت

نصر: کشورهای عضو اتحادیه اروپا بامداد چهارشنبه ۲۹ ژوئن طرحی را به تصویب رساندند که به موجب آن، تا سال ۲۰۳۵ دیگر شاهد تولید و انتشار گاز دی‌اکسید کربن از خودروهای تولیدی جدید نخواهیم بود و عملا نقطه پایانی بر عمر موتورهای درون‌سوز خواهد بود.

به گزارش نصر، وزرای محیط زیست کشورهای عضو اتحادیه اروپا این طرح را زمانی توانستند به تصویب برسانند که ایتالیا به عنوان تولیدکننده خودروهای فراری و لامبورگینی بالاخره به این طرح رضایت داد.
ایتالیا در شرایطی با این طرح موافقت کرد که خواستار افزایش پنج‌ساله معافیت قانونی حذف موتورهای درون‌سوز تا سال 2035 شده بود؛ مضافا اینکه به پیشنهاد آلمان برخی خودروسازان همچنان می‌توانند پس از سال 2035 نیز از سوخت‌های موسوم به «کربن خنثی» برای خودروهای خود استفاده کنند. از این پس تولیدکنندگان خودروهای سوخت فسیلی باید به سمت تولید خودروهای الکترونیکی گام بردارند.
هرچند با اضافه شدن یک بند قانونی، برخی خودروسازی‌های لوکس که کمتر از 10هزار خودرو در سال تولید می‌کنند، از جمله خودروسازی لامبورگینی، فراری می‌توانند از معافیت پنج‌ساله در انتشار گاز دی اکسید کربن برخوردار باشند. این بند از معافیت قانونی به «اصلاحیه فراری» نام گرفت.
طرح به صفر رساندن تولید خودروهای درون‌سوز بنزینی و دیزلی برای اولین‌بار در ژوئیه 2021 مطرح شده بود، تا اینکه در نهایت ‌پس از یک جلسه طولانی در ساعات ابتدایی بامداد روز چهارشنبه 29 ژوئن 2022 نهایی شد. این نشست که به ریاست اگنس پانیر ـ روناچر، وزیر محیط زیست فرانسه در عصر روز سه‌شنبه آغاز شد، در نهایت در ساعت دو بامداد چهارشنبه به اتمام رسید. خانم پانیر ـ روناچر در مورد این جلسه گفت که با توجه به سرعت عمل چین و آمریکا در جهت تولید خودروهای برقی، اروپا ملزم به گام برداشتن  در این مسیر است.
در‌حالی‌که استفاده خودرو در اروپا اصلی‌ترین شیوه حمل‌و‌نقل در اروپا محسوب می‌شود، با این حال تنها 15درصد از حجم انتشار گاز دی‌اکسید کربن را شامل می‌شوند.
در پاسخ به دغدغه تولیدکنندگان مبنی بر اینکه هنوز خریداران اقبال کافی به خرید خودروهای تمام‌الکترونیکی نشان نمی‌دهند، کمیسیون اروپا سال گذشته پیشنهاد افزایش جایگاه‌های شارژ الکترونیکی را داده بود. خانم اورزلا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، پیشنهاد داده بود در جاده‌های بین‌راهی در فواصل شصت‌کیلومتری یک جایگاه شارژ خودروهای  برقی تعبیه شود. خودروسازان همواره از کمبود زیرساخت‌های مراکز شارژ خودرو گله‌مند هستند، به‌ویژه آنکه این امکانات در کشورهای شرقی و جنوبی اروپا محدودتر هستند.
انتهای پیام/

پژوهشیار