معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد خبر داد:

پیش‌بینی درآمدزایی برای ۴۰ هزار مددجوی کمیته امداد با نصب پنل خورشیدی

1401/05/06 - 14:21 - کد خبر: 69813
پنل خورشیدی

نصر: معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با اشاره به اینکه امسال ۴۰هزار مددجوی کمیته امداد برای نصب نیروگاه‌های خورشیدی ۵کیلوواتی به وزارت نیرو معرفی خواهند شد، گفت: «تاکنون ۳۰هزار مددجو شناسایی شده‌اند.»

به گزارش نصر، روزنامه ایران نوشت: این هفته تفاهمنامه همکاری اجرای طرح توانمندسازی اقشار کم‌برخوردار از طریق ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی از سوی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، وزارت نیرو، بسیج سازندگی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی با حضور معاون اول رئیس‌‌جمهور امضا شد که قرار است بر اساس این طرح، طی پنج سال ۵۵۰هزار واحد نیروگاه خورشیدی پنج کیلوواتی به منظور توانمندسازی اقشار کم برخوردار احداث شود. اجرای این طرح در حالی کلید خورده که مجموع نیروگاه‌های خورشیدی نصب‌شده در کشور تاکنون حدود ۷هزار نیروگاه بوده است.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با در نظر گرفتن این ویژگی‌ها، جنبه‌های مهم این طرح را توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور، افزایش تولید و تاب‌آوری شبکه برق، کاهش آلایندگی و توجه به محیط‌زیست و اشتغالزایی ضمن توجه به دانش‌بنیان‌ها برمی‌شمرد و در گفت‌وگو با «ایران» ادامه می‌‌دهد: «درآمدزایی برای مددجویان و افراد تحت حمایت، یکی از جنبه‌های مهم این طرح است که از همان سال نخست آغاز می‌‌شود و پس از اتمام دوره بازپرداخت وام، افزایش خواهد داشت.»
مرتضی فیروزآبادی با اشاره به اینکه امسال ۴۰هزار مددجوی کمیته امداد برای نصب این نیروگاه‌های ۵کیلوواتی به وزارت نیرو معرفی خواهند شد، می‌‌گوید: «تاکنون ۳۰هزار مددجو شناسایی شده‌اند.»  

جزئیات نصب نیروگاه‌های ۵کیلوواتی برای محرومان
در سال نخست اجرای طرح توانمندسازی اقشار کم‌برخوردار از طریق ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی، ۴۰هزار نیروگاه خورشیدی برای افراد تحت‌پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) نصب خواهد شد. به گفته فیروزآبادی «کمیته امداد، این افراد واجد شرایط و موقعیت آنها را شناسایی و به وزارت نیرو معرفی خواهد کرد تا شرایط مددجو از نظر فنی مانند استحکام ساختمان برای نصب پنل خورشیدی روی پشت‌بام یا کفایت زمین خالی در روستاها و همین‌طور مستعد بودن منطقه جغرافیایی برای دریافت تابش نور خورشید تأیید شود. تاکنون ۳۰هزار مددجو معرفی شده‌اند تا با همکاری سیستم بانکی کشور و وزارت نیرو، اجرای طرح برای آنها آغاز شود.»
او ادامه می‌‌دهد: «تسهیلات ۱۰۰ تا ۱۲۰میلیون تومانی به صورت قرض‌الحسنه یا با سود ۴درصد به افراد متقاضی در این طرح اعطا می‌‌شود. دریافت این تسهیلات نیاز به ضمانتنامه ندارد و مددجو این وام را دریافت می‌‌کند و به‌ازای آن سازمان ساتبا - زیرمجموعه وزارت نیرو- نیروگاه‌های ۵کیلوواتی را برای افراد تأیید‌شده نصب می‌‌کند. مددجو از این نیروگاه‌ها نگهداری خواهد کرد و در نهایت برق تولیدی از وی خریداری خواهد شد. به این ترتیب که قیمت خرید تضمینی احتمالاً رقمی در حدود ۲هزار و ۲۰۰تومان برای هر کیلووات ساعت خواهد بود و از محل فروش این برق تولیدی، هم اقساط وام پرداخت خواهد شد و هم به توانمندسازی خانوارهای کم‌درآمد کمک می‌‌شود.»
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با اشاره به اینکه در سال نخست احتمالاً حدود ۷۵درصد درآمد به بازپرداخت وام اعطایی اختصاص می‌‌یابد، توضیح می‌‌دهد: «اما در سال‌های بعد سهم مددجو بیشتر خواهد شد و در نهایت با اتمام اقساط پس از یک دوره ۷ساله، تمام درآمد حاصل‌شده، سهم مددجو خواهد شد. البته ممکن است با تغییر در دوره بازپرداخت این ارقام نیز تغییر کند، به‌طوری‌که دوره بازپرداخت افزایش یابد و سهم مددجود از همان سال نخست بیشتر شود.» 
تغییرات طرح جدید
به گفته فیروزآبادی، در گذشته نیز طرح‌های حمایتی با نصب پنل‌های خورشیدی برای افراد تحت‌پوشش اجرا می‌‌شد، اما طرح جدید دو وجه تمایز دارد؛ نخست آنکه تاکنون اجرای این طرح در این حجم و ابعاد سابقه نداشته است. دوم آنکه در طرح جدید، برخی از نیروگاه‌ها تجمیعی اجرا می‌‌شود. یعنی چند نفر با هم در یک زمین که مسائل مالکیت آن حل‌و‌فصل شده باشد، می‌‌توانند این پنل‌های خورشیدی را نصب کنند و از فواید اقتصادی بیشتری بهره‌مند شوند.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد درخصوص اینکه چگونه این حجم بی‌سابقه از نیروگاه‌های خورشیدی قرار است در ایران نصب شود و چرا در گذشته این اتفاق نیفتاده است، توضیح می‌‌دهد: «در گذشته تأمین تجهیزات این طرح با ملاحظاتی مواجه بود، به‌طوری‌که کشور  برخی از قطعات را وارد می‌‌کرد و به خارج وابسته بود اما الان به خودکفایی در این زمینه رسیده‌ایم. اخیراً بزرگ‌ترین خط تولید پنل‌های خورشیدی کشور در خمین با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد و به واسطه این کارخانه و طرح‌های مشابه، کشور به توان تولید قابل‌توجهی در این زمینه رسید.»
فیروزآبادی درخصوص سهم سایر افراد تحت حمایت در این طرح نیز عنوان می‌‌کند: «علاوه بر ۴۰هزار مددجوی کمیته امداد، قرار است در سال‌جاری ۳۰هزار مددجوی سازمان بهزیستی و ۳۰هزار خانواده نیز از بسیج سازندگی و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور برای این طرح معرفی شوند. مجموع این افراد، ۱۱۰هزار نیروگاه ۵کیلوواتی را دریافت خواهند کرد که در سال‌های بعد ممکن است این نسبت تغییر کند، اما در نهایت پس از ۵سال ۲هزار و۷۵۰مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده خواهد شد که هم به تولید برق کشور و هم به محرومیت‌زدایی کمک می‌‌کند.»
گفتنی است وزارت نیرو و زیرمجموعه آن یعنی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌‌وری انرژی برق (ساتبا)، علاوه بر این ۲هزار و ۷۵۰مگاوات، برای ایجاد ۱۰هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاه تجدیدپذیر نیز در حال انجام  اقداماتی هستند. بخشی از این نیروگاه‌ها خورشیدی و بخشی نیز بادی خواهند بود. بر اساس اطلاعات به دست آمده، ۸مردادماه پاکت مناقصه مربوط به ۴هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی باز و نتیجه آن مشخص خواهد شد. درخصوص نیروگاه‌های بادی نیز ۳هزار مگاوات ظرفیت شناسایی و در نظر گرفته شده که بزودی تکلیف آن نیز معین می‌‌شود. حدود ۳هزار مگاوات نیز نیروگاه‌های خودتأمین صنعت و صنایع بزرگ است که می‌توانند از طریق احداث نیروگاه‌های خورشیدی، برق به شبکه تزریق کنند. گفتنی است در طرح نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس، برای ۲۰سال برق از خانواده‌ها خریداری می‌شود و تقریباً در هر ماه بیش از یک میلیون و ۶۰۰هزار تومان هزینه برق پرداخت می‌‌شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار