گزارش/

تعلل چندین دهه ای در هوشمندسازی سامانه های حوزه شهرسازی شهرداری تبریز

1401/05/05 - 16:53 - کد خبر: 69747
هوشمندسازی

نصر: طرح الزام شهرداری به بهره‌برداری کامل از سامانه یکپارچه شهرسازی و صدور پروانه الکترونیکی در جلسه مشترک کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند و کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش نصر، فریدون بابایی اقدم رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری با بیان اینکه متاسفانه وضعیت موجود در سامانه شهرسازی با وضعیت ایده آل و مطلوب فاصله دارد، گفت: شرکتی هم که در این راستا به ما خدمات ارائه می دهد دارای ایراداتی است و  تعلل چندین دهه‌ای در این راستا محدودیت‌هایی ایجاد نموده و کل سیستم را مختل کرده است. 
وی افزود: دوره پنجم سفری به مشهد داشتیم و از سازمان فاوا این شهر گزارش مفصلی دریافت کردیم و براساس آن بودجه ای برای اجرای پروژه در تبریز در نظر گرفتیم ولی آن اعتبار جذب نشد.
وی اضافه کرد: اکنون لازم است وضعیت موجود در خصوص سازمان فاوا و شهر هوشمند تبیین و اقدامات لازم در نظر گرفته شود.
 
سیدکاظم زعفرانچی‌لر، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه بحث مالکیت منابع نرم افزار یکی از مهم ترین موضوعات است که باید به آن توجه شود، افزود: هنگام مراجعه به افراد برون سازمانی در راستای نرم افزار نویسی ابتدا یک قیمت گفته می شود و بعد به دنبال هر بار تغییر هزینه های دیگری اخذ می کند.
رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تبریز گفت: به نظرم قیمت هایی که از طرف شرکت ارائه دهنده خدمات وجود دارد، بسیار بالا بوده و مطمئنا با نصف این هزینه ها می توان برنامه های بهتری تدوین کرد.
زعفرانچی‌لر اضافه کرد:ما می توانیم با اعتماد به مجموعه خودمان این طرح را تقویت کرده و اقدامات را با جدیت و قدرت پیش ببریم.
وی با بیان اینکه اطلاعات طرح تفصیلی یک سری اطلاعات رانتی را ایجاد می کند، ادامه داد: الان شما نمی دانید که در کد نویسی نرم افزار پارک حاشیه ای الگوریتم ها چگونه نوشته شده است، همواره کسی از اتفاقاتی که در آن رخ می دهد، اطلاع ندارد.
وی شورای اسلامی شهر تبریز با تاکید بر آسیب شناسی موضوع بیان کرد: پیشنهادم این است که فاوا برنامه ای در این راستا تعریف کند و بگوید حداقل تا یک سال در خصوص این سامانه چه اقداماتی را می تواند انجام دهد.

روح الله رشیدی، دبیر کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز هم در این خصوص گفت: در واقع باید پیش از این فرصتی برای فاوا ایجاد می شد تا مشکلات خود را در راستای این سامانه بازگو کند.
وی با بیان اینکه  سامانه یکپارچه شهرسازی و صدور پروانه الکترونیکی می تواند از ساخت و ساز غیر مجاز پیشگیری می کند، افزود: در خصوص شهروند سپاری هم که یکی دیگر از موضوعات مهم است پیش از این تاکید شده بود تا اقداماتی در این اساس صورت گیرد.
رشیدی اضافه کرد: باید شهرداری را ملزم کنیم تا الزامات لازم برای این نرم افزار را به ما اعلام کند.
 
روح الله دهقان نژاد، نائب رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه  در کمیسیون تحقیق، نظارت، ارزیابی و حقوقی قبل از اینکه موضوع را بررسی کنیم ابتدا کمیته کارشناسی آن را آسیب شناسی و بعد به ما ارجاع می دهند، در این جلسه بیشتر اقدامات کارشناسی صورت گرفت و آسیب ها مطرح نشد، بهتر است آسیب ها ابتدا در کمیته کارشناسی بررسی و نتایج به کمیسیون ارجاع داده شود.
نائب رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تبریز  ادامه داد: هدف ما تسهیل و تسریع خدماتی است که به شهروندان ارائه می دهیم.
دهقان نژاد افزود: می توانیم در این راستا از تجربیات سایر شهرها استفاده کنیم و همچنین طرح آن ها را بررسی نماییم.
شایان ذکر است، مقرر گردید طرح الزام شهرداری به بهره‌برداری کامل از سامانه یکپارچه شهرسازی و صدور پروانه الکترونیکی طی یک جلسه به صورت مشترک با حضور کارشناسان کمیسیون شهرسازی و معماری و فناوری اطلاعات و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تبریز مورد بررسی و آسیب شناسی قرار گیرد. 

علی نوای باغبان، عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز هم در این خصوص گفت:ما به اصل موضوع تردیدی نداریم و فقط  نیاز است خدمات این سامانه را به روز رسانی کنیم.
وی با بیان اینکه طرح حاضر می خواهد نواقصات را کاهش دهد، ادامه داد: ما باید شهرداری را ملزم کنیم تا اقدامات را به سازمان فاوا بسپارد و یا در صورت نیاز از شرکت های برون سازمانی استفاده کند منتهی باید هزینه‌ها راهم به ما اعلام کند تا از نحوه عملکرد اطلاع داشته باشیم.
باغبان افزود: ما بهتر است شهرداری را ملزم کنیم با تکیه بر توان و ظرفیت سازمان فاوا این مهم را عملیاتی کند، یک زمان بندی هم تعیین کنیم تا با تشخیص خودشان اقدامات را به سمت موفقیت پیش ببرند.

حکیمه غفوری، دیگر عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه بستر هوشمند حوزه شهرسازی نسبت به سایر واحدهای شهرداری تاحدودی یک گام جلوتر است، افزود: موضوع اعتماد سازی به نیروها یکی از موضوعاتی است که در این جلسه مطرح و به آن تاکید شد، شهروند سپاری را هم چندین وقت است که پایلوت می کنیم ولی همچنان مسکوت مانده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار