خبر/

مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز آماده بهره برداری

1401/05/04 - 14:26 - کد خبر: 69615
فاضلاب تبریز

نصر: استاندار آذربایجان شرقی از افتتاح مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز در هفته جاری خبر داد.

به گزارش نصر، عابدین خرّم در گفت‌وگو با ویژه‌برنامه شبکه تلویزیونی سحر با موضوع آخرین وضعیت دریاچه ارومیه، با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین طرح‌های احیای دریاچه ارومیه، تکمیل مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز و هدایت پساب آن به سمت دریاچه است، افزود: اخیراً با دستور رئیس جمهور، 200 میلیارد تومان به این طرح اختصاص یافت که در نتیجه، این طرح طی روزهای آتی افتتاح خواهد شد.
وی افزود: با بهره‌برداری از این طرح، 75 میلیون مترمکعب پساب فاضلاب شهر تبریز به سمت دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود که این میزان تا پایان سال به 95 میلیون مترمکعب افزایش خواهد یافت.
خرّم خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی و لوله‌گذاری 10 کیلومتر از خط انتقال پساب تصفیه‌خانه به دریاچه ارومیه انجام شده است که در نتیجه آن، برداشت‌های غیرمجاز در این مسیر تا 70 درصد کاهش می‌یابد.
استاندار آذربایجان شرقی همچنین اظهار داشت: براساس تصمیم ستاد احیای دریاچه ارومیه، 11 درصد از حقابه این دریاچه سهم آذربایجان شرقی است که با روش‌های مختلف تأمین می‌شود.
وی با بیان اینکه رهاسازی آب سدهای واقع در مسیر رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه یکی از این روش‌هاست، افزود: از اول فروردین امسال 12 میلیون مترمکعب آب از سد قلعه‌چای به سمت دریاچه رهاسازی شده است.
خرّم اضافه کرد: جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز از رود آجی‌چای، لای‌روبی 241 کیلومتر از بستر رودخانه‌ها، اجرای آبیاری تحت فشار در 6 هزار هکتار از اراضی واقع در حوضه دریاچه و کاهش 40 درصدی مصرف آب کشاورزی در این حوضه با تغییر الگوی کشت از دیگر اقدامات انجام‌شده برای تأمین آب مورد نیاز دریاچه ارومیه بوده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار