وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد:

توسعه فرهنگ «وقف» در راستای مردمی‌سازی برنامه‌های دولت

1401/05/04 - 13:49 - کد خبر: 69606
یوسف نوری

نصر: وزیر آموزش و پرورش گفت: تقویت و توسعه فرهنگ «وقف» و «بخشش» باید در راستای مردمی‌سازی فعالیت و برنامه‌های دولت سیزدهم انجام شود.

به گزارش نصر، یوسف نوری در پنجمین همایش ملی ترویج اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت اجتماعی اظهار داشت: دانشگاه‌ها به چهار دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته اول، مؤسسات آموزشی آموزش محور که سواد اسمی یعنی سیستم حافظه محور و مدرک‌گرا را در جامعه جاری می‌کنند، پس از آن موسسات پژوهشی که صاحب پژوهش‌هایی در حوزه‌های مختلف به صورت کمی و کیفی هستند و نتیجه آن سواد مفهومی شده را می‌بینیم.
وی ادامه داد: سومین دسته از این تقسیم‌بندی، دانشگاه‌ها، موسسات کارآفرین محور هستند که اقدام به خلق کارآفرین می‌کنند؛ سوادی که این گروه از موسسات تولید می‌کنند، سواد عملکردی است و آخرین دسته؛ موسسات آموزشی هستند که مسئولیت اجتماعی را ایفا می‌کنند و علاوه بر آموزش فرد در کنار پژوهش، فرد بتواند حاصل آن را برای کمک به دیگران به کار گیرد بنابراین، چنین سوادی، چند بُعدی است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این که از سال ۱۹۷۰میلادی بخش سومی به اقتصاد اضافه شد، تصریح کرد: پس از بخش‌های خصوصی و دولتی، تعاونی‌ها قرار دارند یعنی زمانی که دیدگاه سوسیالیستی کاهش یافت، بخش سومی به اقتصاد اضافه شد به نام وقف، خیریه یا کمک داوطلبانه که در همین راستا سازمان‌هایی هم ایجاد شد.
وی به جایگاه وقف در آیات قرآنی و تاریخ اسلام اشاره کرد و افزود: درسال‌های یکهزار و 990 تا دو هزار نقش بخش سوم از اقتصاد در حوزه تولید ناخالص داخلی در کشوری مانند کانادا ۸.۱درصد بود همچنین در شاخص توسعه منابع انسانی در کشور هلند موضوع کمک‌های داوطلبانه بیش از ۱۴درصد بوده است.
عضو کابینه دولت مردمی اضافه کرد: به دلیل اهمیت موضوع یادشده، شاخصی با عنوان شاخص بخشش ایجاد شد که از سوی موسسات مختلف، سالانه پایش و کشورها رتبه بندی می‌شوند؛ این ردیف‌ها، کمک‌های اشخاص، موسسات و دستگاه‌ها مانند دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و فرهنگی دولتی را دربرمی‌گیرد؛ حتی اگر قانون بودجه هم نگاه بیاندازیم شاهد خواهیم بود که درصدهای مختلفی برای بودجه فرهنگی پیش بینی شده است.
نوری با اشاره به اینکه در مورد کمک‌های داوطلبانه و «وقف»، ثبت آمار وجود دارد، افزود: کشور ما در سال ۲۰۲۱در شاخص جهانی بخشش رتبه ۳۲ را داشت همچنین در تعداد افراد کمک کننده جزو ۱۰کشور برتر هستیم.
وی گفت: در کشور ما همه این آمارها ثبت نمی‌شود، برای مثال هستند کسانی که انفاق‌هایی را انجام می‌دهند اما به هر نحوی حاضر به ثبت آمار نیستند و بیشتر تمایل دارند ناشناس بمانند همچنین ساز و کاری وجود ندارد تا کمک‌هایی که در ماه محرم، مراسم اربعین یا عید قربان انجام می‌شود، ثبت کرد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در دنیا اگر کمکی انجام می‌شود حتما از سوی مؤسسات است اما این موضوع در ایران انجام نمی‌شود هرچند تا جایی که مردم اجازه دهند ما آن را ثبت می‌کنیم.
نوری با اشاره به نقش موثر خیران در وقف و کمک‌های داوطلبانه گفت: با افتخار دست خیرین مدرسه‌ساز را می بوسم. از سال ۷۷ که این نهاد ایجاد شده است تا به این لحظه نزدیک به ۳۰درصد مدارس کشور را بازسازی کرده‌اند و امروز نیز از هر دو مدرسه‌ای که ساخته می‌شود، ساخت یکی از آن‌ها به همت خیرین مدرسه ساز است.
وی با اشاره به شعار دولت سیزدهم مبنی بر مردمی‌سازی فعالیت‌های علمی و عمرانی، ادامه داد: امیدوارم مسئولیت اجتماعی شرکتی و مسئولیت اجتماعی کسانی که در فعالیت‌های مختلفی هستند فقط در جهت گرفتن مستندسازی و کنترل کیفیت‌های گوناگون نباشد.
انتهای پیام/

پژوهشیار