سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور خبر داد؛

وجود هشت هزار گونه گیاهی در کشور

1401/05/03 - 15:21 - کد خبر: 69513
منابع طبیعی

نصر: سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: در برنامه ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست باید برای ۱۳۷ میلیون هکتار عرصه طبیعی کشور برنامه ریزی شود.

به گزارش نصر، عباسعلی نوبخت در اولین جلسه کارگروه ملی ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست که روز گذشته در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، ارتقای سطح حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست را یک ضرورت دانست و افزود: امروز هزینه برای حفظ منابع طبیعی و محیط زیست سرمایه گذاری است.
وی خاطر نشان کرد: سلامت جامعه امروز بسیار مهم است و برای دستیابی به آرمان‌های پیش رو باید نقش مردم به عنوان سرمایه اجتماعی لحاظ شود تا فرهنگ حفظ منابع طبیعی در جامعه نهادینه شود.
سرپرست سازمان منابع‌ طبیعی و آبخیزداری کشور با تاکید بر اهمیت ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی در سطح جامعه، پیشنهاد کرد با اضافه شدن عبارت «منابع طبیعی» به برنامه مصوب شورای فرهنگ عمومی کشور، این برنامه به «برنامه ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی» تغییر نام یابد.
نوبخت در ادامه از وجود بیش از هشت هزار گونه گیاهی در کشور خبر داد و افزود: متاسفانه در سال‌های گذشته با طبیعتمان به‌درستی رفتار نکرده‌ایم این در حالیست که طبیعت عکس‌العمل های رفتار های نادرست را به ما نشان می دهد.
وی همچنین تصریح کرد: ما متولی امنیت زیستی کشور هستیم و اگر حفظ امنیت زیستی مورد توجه قرار نگیرد قطعاً امنیت ملی و امنیت غذایی کشور به خطر می افتد.
سرپرست سازمان منابع طبیعی کشور گفت: وظیفه ما حفظ طبیعت است و مردم حق دارند که از مواهب طبیعت منتفع شوند.
نوبخت در ادامه تصریح کرد: اگر یک مرتع درجه یک به درجه ۲ و یا درجه ۲ به درجه ۳ و بیابانی تبدیل شود، شاید برای افراد غیرمتخصص مشهود نباشد اما این یک فاجعه زیست‌محیطی است و می‌بایست از آن جلوگیری کرد.
وی در ادامه با اشاره به برخی از ویژگی‌های بی‌نظیر طبیعت ایران گفت: ما ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم شناخته شده جهان را در کشورمان داریم و این تنوع اقلیمی و آب و هوایی ما را موظف می‌کند که از طبیعت کشورمان به‌خوبی محافظت کنیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین به وجود ۱۴ میلیون و ۳۵۵ هزار هکتار جنگل در کشور اشاره کرد و افزود: جنگل زاگرس قادر است سالانه به اندازه دو برابر بزرگترین سد آبی کشور، آب ذخیره و تولید کند.
نوبخت در پایان پیشنهاد کرد: هر ایرانی با هر تفکری در هر کجای این کشور که زندگی می کند، سالانه حداقل یک اصله نهال بکارد.
انتهای پیام/

پژوهشیار