خبر/

کمیسیون ماده ۱۰ قانون فعالیت احزاب با تمدید پروانه پنج انجمن اقلیت دینی موافقت کرد

1401/05/03 - 14:46 - کد خبر: 69510
محسن اسلامی

نصر: مدیر کل دفتر امور سیاسی و دبیر کمیسیون ماده ١٠ قانون فعالیت احزاب از موافقت این کمیسیون با تمدید پنج انجمن اقلیت دینی خبر داد.

به گزارش نصر، محسن اسلامی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران درباره مصوبات کمیسیون ماده ١٠ احزاب گفت: امروز جلسه دوم کمیسیون ماده ١٠ قانون احزاب برگزار شد که مصوبه اول آن بررسی دستور العمل نحوه تخصیص اعتبارات کمک و یارانه به احزاب بود. در جلسات گذشته صحبت شده که معاونت سیاسی وزارت کشور اعتباری حدود دو میلیارد تومان را ابتدای امسال به حساب خانه احزاب واریز کرد.  
وی افزود: این کمیسیون درباره نحوه تخصیص یارانه احزاب هم امروز مصوبه‌ای داشت که براساس آن دبیرخانه کمیسیون احزاب نسبت به بررسی دستورالعمل نحوه تخصیص اعتبارات کمک یارانه به احزاب را به عمل خواهد آورد و شاخص‌های جدید را جهت اصلاح دستور العمل اعمال خواهد کرد.
مدیرکل دفتر امور سیاسی و دبیر کمیسیون ماده ١٠ قانون فعالیت احزاب خاطرنشان کرد: این پیش‌نویس در نشست بعدی بررسی می‌شود.
اسلامی درباره مصوبه دوم این کمیسیون اظهار داشت: با توجه به تعیین تکلیفی که با نگاه قانون مدارانه بر فعالیت‌های احزاب صورت گیرد، تمام احزاب باید در مهلت قانونی تعیین شده نسبت به تطبیق با قانون جدید اقدام کنند. احزابی که نسبت به این تطبیق اقدام نکردند هر گونه فعالیت با عنوان حزب غیرقانونی تلقی می‌شود و نمی‌توانند فعالیت سیاسی داشته باشند.
مدیرکل دفتر امور سیاسی گفت: چنانچه احزابی که از سال ۶٠ پروانه داشتند و با قانون جدید تطبیق نداده باشند نمی‌توانند فعالیت کنند.
دبیر کمیسیون ماده ۱۰ قانون فعالیت ماده احزاب سومین مصوبه را درباره تمدید پروانه فعالیت انجمن‌های اقلیت‌های دینی عنوان و تصریح کرد: یکی از وظایف این کمیسیون بررسی پروانه احزاب است که پروانه خود را در کمیسیون بررسی می‌کنند و در نهایت تمدید می‌شود به همین منظور انجمن موبدان و موبدزادگان زرتشتی تهران در جلسه کمیسیون مطرح شد و با حضور نامبردگان در ترکیب هیات مدیره و تمدید پروانه فعالیت انجمن موافقت شد.
اسلامی اظهار داشت: ۵٧ تشکل در حوزه اقلیت های دینی در وزارت کشور ثبت شده است و قانونی هستند و امسال هم سال اقلیت های دینی از سوی سازمان ملل متحد نامگذاری شده است ‌تمدید پروانه فعالیت انجمن ها در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب صورت می گیرد.
وی ادامه داد: بر این اساس انجمن های آشوریان ارومیه و حومه، شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران، بانوان اشوره، زرتشتیان قاسم آباد یزد و انجمن زرتشتیان کثنویه یزد سایر انجمن هایی بود که کمیسیون با حضور نامیرگان در ترکیب هیات مدیره و تمدید فعالیت پروانه آنها موافقت کرد.
دبیر کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب تصریح کرد: این کمیسیون مجموعه فرا دستگاهی است و محوریت با قانون احزاب است که این قانون فعالیت احزاب را تعیین می کند. همچنین دوشنبه آینده این کمیسیون سومین جلسه خود را برگزار می کند.
انتهای پیام/

پژوهشیار