عواقب گرمایش جهانی چیست؟

1401/05/03 - 14:30 - کد خبر: 69502
گرمایش زمین

نصر: نرخ گرمایش جهانی در دهه‌های اخیر به سرعت افزایش یافته و کارشناسان توافق دارند که تغییرات آب‌وهوایی باعث تشدید دمای بالا و خطرناک در سراسر جهان می‌شود.

به گزا رش نصر، نقشه‌های سالانه گرمای جهانی که توسط ناسا، آژانس فضایی ایالات متحده  منتشر می‌شود، می‌تواند نشان دهد که امروز جهان چقدر گرمتر از چند سال گذشته است.
امواج گرمای بی‌امان در سراسر جهان در این هفته واقعیت‌های تلخ دماهای شدید را آشکار کرد.
هزاران نفر در سراسر اروپا به دلیل آتش‌سوزی‌های جنگلی در گرمای شدید بسر می‌برند. در بریتانیا دستگاه‌های کنترل گرما برای اولین بار در تاریخ به بالای ۴۰ درجه سانتیگراد رسید و سرورهای اصلی اینترنت به دلیل خرابی سیستم خنک‌کننده آفلاین شد. همچنین هواپیماها مجبور شدند از باندهای در حال ذوب شدن منحرف شوند.
در همین حال در آمریکای شمالی چندین ایالت دمای روزانه بالایی را به ثبت رساندند و چندین شهر بزرگ وضعیت اضطراری گرما را اعلام و مراکز خنک‌کننده را برای عموم فعال کردند.
کارشناسان معتقدند دمای جهانی با سرعتی نگران‌کننده در حال افزایش است و گرمای شدیدی که امروز شاهد آن هستیم، با تغییرات آب‌وهوایی تشدید شده است.
موج گرمای شدید در سراسر جهان که به دلیل بحران آب‌وهوایی ملتهب شده، به‌ طور فزاینده‌ای تلفات اقتصادی و انسانی زیادی را تحمیل می‌کند.
نتایج مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۲۱ نشان داد امواج گرما در چهار سال به ویژه در ۲ دهه گذشته رشد اقتصادی در اروپا را تا ۲.۵ برابر بیشتر از امواج گرما در سایر سال‌های متوسط کاهش داده است. همچنین سازمان بهداشت جهانی تخمین زده بیش از ۱۶۶ هزار نفر در اثر گرمای شدید بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۷ جان خود را از دست داده‌اند.
انتهای پیام/

پژوهشیار