رییس سازمان صمت در نشست با خبرنگاران:

خودروساز سوم کشور از تبریز در حال طی مراحل کسب مجوز است

1401/05/03 - 10:04 - کد خبر: 69437
صابر پرنیان

نصر: رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گفت: خودروساز سوم کشور از تبریز که توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری می‌شود، در حال طی مراحل قانونی کسب مجوزهاست.

به گزارش نصر، صابر پرنیان در نشست با نمایندگان رسانه‌های آذربایجان شرقی که در آستانه روز خبرنگار صورت گرفت، با تبریک فرا رسیدن روز خبرنگار، افزود: رسانه‌ها و خبرنگاران مجاهدان خاموش جامعه هستند و همراهی رسانه‌ها با صنعت و تولید جزو ضروریات شتاب‌گیری این بخش است.
وی آذربایجان شرقی را استان طراز اول و قطب صنعتی کشور عنوان کرد و افزود: ۴٠ درصد اشتغال در آذربایجان شرقی مربوط به بخش صنعت است و سهم ارزش افزوده صنعت در تولید ناخالص داخلی استان ٣٣ درصد می‌باشد.
پرنیان افزود: آذربایجان شرقی از لحاظ تعداد واحدهای صنعتی در رتبه چهارم کشور قرار دارد و از لحاظ میزان آمار اشتغال صنعتی در رتبه ششم قرار داریم.
رییس سازمان صمت آذربایجان شرقی ابلاغیه محدودیت حضور صنایع در شعاع ٣٠ کیلومتری کلان‌شهرها را غیرکارشناسی دانست و افزود: همه صنایع آلایندگی زیست‌محیطی ندارند و صنایع بزرگ پرتعدادی در تبریز فعال هستند که به دلیل وجود این قانون در محدوده کمتر از ٣٠ کیلومتری تبریز با پروانه کسب فعالیت می‌کنند و در آمار صنایع بزرگ استان قرار نگرفته و متاسفانه از تسهیلات و امکانات قابل ارائه توسط وزارت صنعت محروم هستند. این مسأله باید با پیگیری همه جانبه و منسجم همه مسئولان و نمایندگان مجلس حل شود.

خودروساز سوم از تبریز در حال طی مراحل کسب مجوز است
صابر پرنیان در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص سرنوشت قطب سوم خودروسازی کشور که توسط بخش خصوصی در تبریز پایه‌ریزی می‌شد، گفت: خودروساز سوم کشور از تبریز که توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری می‌شود، در حال طی مراحل قانونی کسب مجوزهاست.
وی با بیان اینکه در حوزه تولید خودروهای تجاری رتبه اول کشور را داریم، ادامه داد: طراحی و تولید اولین گیربکس اتوماتیک کشور در شرکت چرخشگر تبریز در حال انجام است.

واحد‌های غیرفعال خودروسازی را فعال می‌کنیم
رییس سازمان صمت آذربایجان شرقی در ادامه تاکید کرد: بخش خصوصی در صنعت خودروسازی یکی از فعالترین بخش‌هاست و از ظرفیت‌های بخش خصوصی در این صنعت حمایت می‌کنیم.
پرنیان گفت: در بخش خودروهای سنگین، شرکت‌های رخش خودرو دیزل و اسنا مجدداً فعال شده و به تولید خود ادامه می‌دهند.

به سراغ تک تک معادن غیرفعال می‌رویم
وی در ادامه بخش معدن را یکی از ظرفیت‌های بزرگ توسعه آذربایجان شرقی دانست و افزود: در صنعت مس اتفاقات مهمی در حال وقوع است و با دستور رییس‌جمهور شرکت مستقل مس آذربایجان بزودی تشکیل می‌شود.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گفت: بخش معدن یکی از ظرفیت‌های بزرگ توسعه آذربایجان شرقی است و سراغ تک تک معادن غیرفعال استان خواهیم رفت تا مشکلات آن‌ها برطرف شوند.

چالش اصلی صنعت آذربایجان
پرنیان در ادامه به چالش اصلی صنایع استان نیز اشاره کرد و افزود: چالش اصلی آذربایجان شرقی در بخش تولید و صنعت تامین مالی تامین مواد اولیه و سرمایه در گردش است.
وی ادامه داد: اقتصاد آذربایجان شرقی، اقتصادی درون‌زا و متکی بر بخش خصوصی است و این ویژگی مهم اقتصاد استان است.

تذکر به شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی تبریز
صابر پرنیان در ادامه نشست با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت نامناسب نمایشگاه بین‌المللی تبریز، توضیح داد: شرکت‌ نمایشگاه‌های بین‌المللی تبریز باید سالن‌های نمایشگاه بین‌المللی تبریز را بازسازی و بهسازی کرده و تهویه مناسب را در سالن‌های نمایشگاه ایجاد کند.‌
وی ادامه داد: نمایشگاه بین‌المللی تبریز ویترین صنعت و تجارت آذربایجان شرقی است و تذکرات لازم را به مدیران شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی تبریز جهت بهسازی محیط نمایشگاه داده‌ایم.
انتهای پیام/

پژوهشیار