نامگذاری خیابانی در تبریز به نام شاعر بلندآوازه آذربایجان، صراف تبریزی

1401/05/02 - 21:49 - کد خبر: 69420
اعضای شورای شهر تبریز

نصر: رئیس کمیته نامگذاری اماکن و معابر عمومی شهر تبریز از نامگذاری خیابانی در تبریز به نام شاعر بلندآوازه آذربایجان، صراف تبریزی و چند نامگذاری دیگر به نام شهدا و خیرین خبر داد.  

به گزارش نصر، حکیمه غفوری گفت: درخواست نامگذاری خیابانی در بلوار چایکنار از امتداد دارایی اول تا راسته کوچه، به نام شاعر آیینی صراف تبریزی به تصویب کمیته نامگذاری رسیده بود که مورد تایید شورای شهر قرار گرفت.  
وی افزود: میرزا رضا صراف تبریزی متولد سال ۱۲۳۳ هجری‌شمسی در محله راسته کوچه تبریز، یکی از مفاخر آذربایجان و از بزرگترین غزل‌سرایان آیینی کشور بود که متجاوز بر ۲۵۰۰ بیت شعر ترکی و فارسی از وی به یادگار مانده و با توجه به توان بالایی که در شعر داشت، به سعدی ترکی‌سرا شهرت یافته بود.  
رئیس کمیته نامگذاری اماکن و معابر عمومی شهر تبریز، همچنین از تغییر نام کوچه صفا در خیابان رسالت، به نام شهید حاج حسین همتی نیز خبر داد که وی نیز از جانبازان هشت سال دفاع مقدس بود و پس از 34 سال به درجه رفیع شهادت نایل آمد.  
وی همچنین از نامگذاری شش کوچه بی‌نام در خیابان شهید محققی، که نام سابق آن آرامیان بوده است، خبر داد و اعلام کرد: این کوچه‌های فرعی به نام‌های آرامیان 1 تا 6، به تصویب و تایید اعضای شورای شهر رسید.  
غفوری خاطرنشان کرد: محلهٔ آرامیان به افتخار یکی از بازرگانان بزرگ و خَیر نامگذاری شده و نخستین سالن تئاتر ایران در سال ۱۲۹۱ خورشیدی نیز در این محله توسط وی تأسیس شده‌است.  
وی اضافه کرد: به درخواست خانواده شهیده مدافع سلامت، فرناز کیهان، مبنی بر نامگذاری کوچه شش متری واقع در زعفرانیه به نام شهیده فرناز کیهان، به تصویب رسید.  
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی ورزشی شورای شهر یادآور شد:  نامگذاری کوچه‌ای بی‌نام در شهرک اندیشه به نام موعود، تغییر نام کوچه جبرئیل در کوی حاج جبار نائب به نام شهید جاوید سراجی، تغییر نام خیابان وکیل به گلکار سابق، نامگذاری خیابانی روبروی دادگستری به نام وکیل، نامگذاری کوچه‌ای بی‌نام و پنج کوچه فرعی به نام کوی معراج، تغییر نام خیابانی حد فاصل خیابان‌های  وحدت و اصمعی، به نام شهید داود نادری، نامگذاری کوچه‌ای بی‌نام واقع در خیابان ستارخان، به نام شهید لطفی، نصب تابلوی کوچه پونه در خیابان آخونی و نامگذاری یک کوی در خیابان صائب جنب گذرنامه به نام شهیدان حسینی، دیگر مصوبات کمیته نامگذاری معابر و اماکن عمومی شهر تبریز بود که به تصویب شورای شهر نیز رسید.  
انتهای پیام/

پژوهشیار