خبر/

دو سال معافیت حق بیمه در ازای جذب فارغ التحصیلان

1401/05/02 - 19:46 - کد خبر: 69416
تکنسین

نصر: آن دسته از کارفرمایانی که نیروی کار مورد نیاز خود را از بین فارغ التحصیلان دانشگاهی جذب کنند، به مدت دو سال از معافیت حق بیمه سهم کارفرما برخوردار خواهند شد.

به گزارش نصر، طرح اعمال مشوق‌های بیمه کارفرمایی براساس بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سنواتی برنامه ششم توسعه و در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با هدف تحرک بخشی به بازار کار به اجرا درآمده است.
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در چند سال اخیر این طرح را در حمایت از کارفرمایان به ویژه صاحبان کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا و ایجاد اشتغال به منظور  ترغیب و تشویق کارفرمایان کارگاه‌های تولیدی و خدماتی به استفاده از نیروی کار جدید، تهیه کرده و در دستور کار قرار داده است.
به موجب این طرح، کارفرمایان کارگاه‌ها و موسسات مشمول در صورت بکارگیری نیروی کار جدید از مشوق های بیمه‌ای به مدت دو سال بهره مند می شوند.
مشوق بیمه، وجهی معادل حق بیمه سهم کارفرما به علاوه سه درصد سهم بیمه بیکاری است که در چارچوب دستورالعمل طرح، ماهانه به حساب کارفرما واریز می شود؛ در واقع ۲۳ درصد حداقل دستمزد تعیین شده از سوی شورای عالی کار بابت مشوق بیمه‌ای در نظر گرفته شده که توسط دولت به حساب کارفرما واریز می شود و وزارت کار وظیفه نظارت بر آن را برعهده دارد.
تازه‌ترین گزارش عملکرد طرح مشوق بیمه کارفرمایی از مشارکت 6 هزار و 356 کارفرما در این طرح حکایت دارد. همچنین ۱۹ هزار و ۱۸۱ هزار داوطلب جویای کار در این طرح ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد، ۱۲ هزار و ۱۸۹ نفر قرارداد کار بسته و جذب بازار کار شده‌اند.
 

خوزستان، آذربایجان شرقی و فارس سه استانی هستند که بیشترین تعداد جویندگان کار جذب شده را به خود اختصاص داده‌اند و بالاترین تعداد کارفرمای ثبت‌نام کرده مربوط به استان فارس بوده است.
بهره مندی کارفرمایان و کارجویان از این طرح شرایطی دارد: به نحوی که کارفرمایان جهت برخورداری از مزایای طرح نیازمند داشتن مجوز فعالیت از مراجع رسمی کشور و داشتن کد بیمه کارگاهی هستند؛ کارجویان نیز با داشتن مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر، حداکثر سن ۳۸ سال و داشتن سابقه حداکثر ۳۶ ماه بیمه تامین اجتماعی می توانند در این طرح ثبت نام کنند.
نکته قابل توجه اینکه در این طرح نباید نیروهای کار جدید جایگزین نیروهای کار قبلی کارفرما شوند و ملاک جدید بودن نیروهای جذب شده، ‌ افزایش نیروها نسبت به لیست بیمه دو ماه قبل از ثبت نام کارفرما است؛ البته افراد دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر بیکار شده از کارگاه‌های به شدت آسیب دیده از کرونا از این موضوع مستثنی بوده و امکان بازگشت به شغلی قبل یا جذب در سایر واحدهای اقتصادی و بهره مندی کارفرما از مشوق بیمه کارفرمایی را بر اساس این طرح دارند. کارفرمایانی که نیروی کار جدید را به جای نیروی کار شاغل در کارگاه که اخراج، استعفا یا ترک کار کرده‌اند، به کار گیرند مشمول مزایای استفاده از طرح نخواهند بود.
این طرح در تمام ۳۱ استان کشور در حال اجرا است و کارفرمایان می توانند نیروی کار جدید مورد نیاز خود را بدون محدودیت و به هر میزان از بین فارغ التحصیلان با مدرک لیسانس به بالا جذب کنند و به مدت دو سال از مزایای معافیت حق بیمه سهم کارفرما بهره‌مند شوند.
کارجویان و کارفرمایان در صورت تمایل می‌توانند با مراجعه و ثبت‌نام در سامانه http://moshavegh.mcls.gov.ir از مزایای این طرح بهرمند شوند.
انتهای پیام/

پژوهشیار