مسلم نجفی:

دانشگاه علوم پزشکی تبریز با هرگونه گران‌فروشی دارو برخورد می‌کند

1401/05/02 - 14:05 - کد خبر: 69366
داروخانه

نصر: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرد: این معاونت با بسیج تمامی امکانات نظارتی خود با هر گونه گران فروشی دارو در سطح استان برخورد قاطع می‌کند.

به گزارش نصر، مسلم نجفی روز یکشنبه در نشست ستاد تدابیر ویژه دارو و تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با محوریت طرح دارویار، ضمن تاکید بر لزوم برخورد قانونی با گرانفروشی دارو، افزود: مبنای قیمت گذاری انواع داروهای تولید داخل سایت سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و با سوء استفاده کنندگان در این زمینه به شدت برخورد خواهد شد.
وی از اختصاص شماره تماس ویژه برای بررسی شکایات مردمی و رفع ابهامات طرح دارویار اشاره و اضافه کرد: در این رابطه مراجعین به داروخانه ها هرگونه شکایات از داروخانه ها را با شماره تماس ۳۱۷۷۳۲۸۶ تا پایان وقت اداری و یا به وسیله سامانه ۱۹۰ به صورت ۲۴ ساعته اطلاع دهند تا همکاران معاونت در اسرع وقت نسبت به موارد رسیدگی و پاسخگو باشند.
نجفی اظهار امیدواری کرد با پیاده سازی طرح مذکور و کاهش قاچاق معکوس بعضی اقلام دارویی، کمبودهای موردی و بعضا" کاذب دارویی، روند کاهشی داشته و بیماران از نظر دستیابی به داروی مورد نظر در موقعیت بهتری حتی از نظر ریالی قرار بگیرند.
وی با بیان اینکه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز حساسیت ویژه ای روی نظارت دقیق بر اجرای طرح دارویار دارد، اعلام کرد: در روزها اخیر تعداد ۵۱۳ داروخانه در سطح استان توسط بازرسان این مجموعه، تحت بازرسی و بررسی قرار گرفته اند.
نجفی ادامه داد: با هماهنگی های انجام شده همه کارشناسان دارویی در قالب تیم های جداگانه در طول هفته از داروخانه های استان جهت بررسی موارد مربوطهه به این طرح بازدید می کنند.
به گفته وی بیشترین آمار بازدیدهای ممکن در طول چند سال گذشته طی هفته گذشته به انجام رسیده است.
نجفی با اشاره به اینکه همکاران معاونت غذا و دارو در بازدید از داروخانه ها ضمن تکمیل چک لیست بازرسی، نسخه ها و فاکتورهای خرید و فروش را نیز مورد توجه قرار می دهند، گفت: بر همین اساس هرگونه تخلف و شکایات وارده نیز توسط ماموران ثبت و پیگیری می شود.
وی از اطلاع رسانی جامع طرح دارویار با همکاری خبرگزاری ها و رسانه های استانی قدردانی کرد و افزود: در طول هفته گذشته اخبار مرتبط طرح دارویار در بیش از ۵۲  گزارش خبری در رسانه های استان بازتاب داشته است.
به گزارش ایرنا و بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در طرح دارویار یارانه داروها به انتهای زنجیره منتقل می‌شود و از طریق بیمه‌ها به مصرف‌کننده نهایی تخصیص می‌یابد تا اقلام دارویی در راستای سیاست‌های کلی نظام سلامت مبنی بر مدیریت منابع از طریق نظام بیمه‌ای صورت بگیرد.
توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران، بهره‌مندی همه دهک‌ها از یارانه، تغییر نکردن پرداخت از جیب بیماران، اجرای بیمه همگانی برای آحاد مردم، برقراری پوشش بیمه‌ای برای داروهایی که پیش از این تحت شمول حمایت‌های بیمه‌ای نبوده‌اند، اصلاح الگوی مصرف دارو و کاهش تقاضای القایی، کنترل قاچاق معکوس و رشد صادرات رسمی دارو، حمایت ویژه از داروهای مصرفی بیماران خاص و صعب‌العلاج از جمله مزیت های این طرح می باشد.
انتهای پیام/

پژوهشیار