گزارش/

فخر فروشی؛ این‌بار در آرامستان‌ ها

1401/05/02 - 12:10 - کد خبر: 69342
قبر

نصر: امروز آرامستان‌ها به محلی برای فخرفروشی تبدیل شده‌اند، شاهدیم که افراد به نصب سنگ‌های قبرهای گرانقیمت، شیرهای سنگی و المان‌های بزرگ که گاهی وزن آن‌ها به بالای چند تن نیز می‌رسد نیز اقدام می‌کنند، مقبره‌سازی نیز یکی دیگر از اقدامات برای متمایز کردن قبور از یکدیگر شده است و گاهی افراد در این حوزه گوی سبقت را از یکدیگر می‌ربایند.

به گزارش نصر، در گذشته زمانی‌که وارد آرامستان‌ها می‌شدی، اکثر قبور با یک سنگ قبر ساده حاوی اطلاعاتی از جمله نام متوفی، نام پدر، تاریخ تولد و فوت قابل شناسایی بود و این سادگی قبور در آرامستان آدمی را به فکر قیامت و آخرت می‌انداخت که در نهایت سهم تو از تمامی ثروت و اموال دنیوی یک کفن و سنگ قبر ساده است.
به گزارش ایسنا، یکی از رسوم طوایف بختیاری در سده‌های گذشته نصب شیر سنگی بر روی قبور بزرگان طایفه بود، این شیرهای سنگی نماد شجاعت و دلیری فرد متوفی محسوب می‌شد، این رسم هم‌چنان در بین برخی طوایف بختیاری وجود دارد، اما به‌نظر می‌رسد این رسم دیرینه نیز در حال تحریف است و شیرهای سنگی که بر روی قبور قرار می‌گیرد، هیچ سنخیتی با شیرهای سنگی سابق ندارد.
امروز در بسیاری از قبرستان‌ها سنگ‌های قبر از جنس مرمر و گرانیت خودنمایی می‌کند که قیمت آن‌ها تا بالای ۱۰۰ میلیون تومان نیز می‌رسد، سنگ قبر تنها بخشی از از قبور لاکچری در آرامستان‌ها است و افراد هزینه‌های دیگر را نیز برای ایجاد مقبره و ... متحمل می‌شوند.

شیرهای سنگی که به تازگی ساخته و بر روی قبرها نصب می‌شود هیچ سنخیتی با شیرهای انتزاعی ندارند
فرهادی- یکی از سازندگان شیر سنگی در چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگویی اظهار کرد: در گذشته شیرهای سنگی که در آرامستان‌ها بر روی قبور بزرگان نصب می‌شد، نمادی از شجاعت و دلیری مردان بختیاری بود.
وی افزود: برخی از شیرهای سنگی و کله قوچ‌هایی که در آرامستان‌ها نصب می‌شد، امروز در قلعه چالشتر، دزک و جونقان موجود است و قدمت برخی از آن‌ها به ۸۰۰ سال نیز می‌رسد، برخی شیرهای سنگی با قدمت ۲۵۰ تا ۳۰۰ سال نیز در برخی آرامستان‌ها و در شهر هفشجان نیز موجود است.
فرهادی با تاکید بر اینکه سازندگان شیرهای سنگی عموما هفشجانی هستند، گفت: شیرهای قبرستان‌های تاریخی چهارمحال و بختیاری انتزاعی هستند و شیرهای سنگی که به تازگی ساخته و بر روی قبرها نصب می‌شود هیچ سنخیتی با آن شیرها ندارند.
این سازنده شیر سنگی در چهارمحال و بختیاری بیان کرد: وزن شیرهای سنگی انتزاعی از ۳۰۰ کیلوگرم تا ۵ تن است و این بستگی به سفارش مشتری دارد.
وی خاطرنشان کرد: هزینه یک شیر سنگی با ارتفاع ۳۲ سانتی‌متر و طول ۵۵ سانتی‌متر حدود سه میلیون تومان است و قیمت شیرهای بزرگتر تا ۵۰ میلیون تومان نیز می‌رسد.
نصب شیرهای سنگی، المان و بنا بر روی قبور هیچ سودی برای فرد متوفی ندارد
حجت‌الاسلام والمسلمین عزیزالله میراحمدی- کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه در دین مبین اسلام آداب مختلفی برای تشییع و تدفین اموات وجود دارد، اظهار کرد: طبق آیات و روایات اهل‌بیت(ع) و معصومین ایجاد بنا بر روی قبور تنها برای بزرگان دین و اهل‌بیت از لحاظ شرعی مجاز است، زیرا موجب ترویج شعائر دین می‌شود و این مسئله برای زیارت قبور اهل‌بیت مورد تشویق قرار گرفته، اما برای مومنان عادی این امر مذمت شده است.
وی با اشاره به اینکه ایجاد مقبره و بنا بر روی قبور اموات واجب و حتی مستحب نیز نیست، گفت: این کار زمینه اسراف را فراهم می‌کند، به فرموده امام علی(ع)، ارتفاع قبور مومنان نباید بیش از ۱۰ انگشت باشد و از سایر ائمه معصومین نیز در این باب روایاتی وجود دارد.
میراحمدی بیان کرد: انجام هزینه‌های گزاف برای سنگ قبر، نصب شیرهای سنگی، المان و بنا بر روی قبور هیچ سودی برای فرد متوفی ندارد، افراد وقتی به زیارت اهل قبور می‌روند باید به فکر آخرت بیوفتند و این اقدامات در دین اسلام مورد مذمت قرار گرفته است.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه تنها اعمال خیر و باقیات صالحات برای اموات پس از مرگ سودمند است، عنوان کرد: افراد باید در دنیا کاری را انجام دهند که ثمره آن برای پس از مرگ باقی بماند، تشریفات در مراسم تدفین و تشییع، سنگ‌های قبر گرانبها و ... پس از مدتی به فراموشی سپرده می‌شود.
وی بیان کرد: گاهی مشاهده می‌شود فرد میت دارای فرزند صغیر است و خانواده و اطرافیان او نیاز مالی شدیدی دارند، بنابراین هزینه‌های گزاف در خرید سنگ قبر و ایجاد مقبره برای فخرفروشی جایز نیست و باید این هزینه صرف خانواده و فرزند فرد متوفی شود، اموات در روز پنج‌شنبه چشم به راه هستند و افراد خانواده باید به زیارت قبور آن‌ها بروند تا با خواندن فاتحه، قرآن و ادعیه فرد متوفی از ثواب آن بهره‌مند شود.
میراحمدی در خصوص افراط و تفریط در دفن اموات، گفت: وهابیون اجازه نصب هیچ نوع سنگ قبر و بنایی بر روی قبور را نمی‌دهند و به‌صورت کاملا افراطی قبور ائمه اطهار را تخریب کردند، همچین معتقدند حضور بر سر قبر و خواندن دعا و فاتحه شرکت است و برخی مسلمانان نیز در قبرستان‌ها اقدام به اسراف در نصب سنگ قبر و بنا می‌کنند، باید از افراط و تفریط در این حوزه جلوگیری کرد.
این کارشناس مذهبی تاکید کرد: از لحاظ شرعی هیچ توصیه‌ای برای ایجاد بنا و استفاده از سنگ‌های قبر گرانقیمت بر روی قبور مردم عادی در دین اسلام وجود ندارد و چه بسا این کار حرام نیز است، زیرا نوعی اسراف محسوب می‌شود، بهتر این هزینه صرف اموری دیگر و کمک به نیازمندان شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار