رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور:

کارکنان شوراهای حل اختلاف به فکر استخدام نباشند/ حصر وراثت هوشمند می‌شود

1401/05/02 - 12:00 - کد خبر: 69341
هادی صادقی

نصر: رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور گفت: کسانی که عضو شوراهای حل اختلاف می‌شوند، برای استخدام وارد نشوند زیرا متضرر خواهند شد؛ فعالیت شورا افتخاری و هدف برقراری صلح است و چه بسا افرادی از آمال خود نیز در این مسیر انفاق کنند.

به گزارش نصر، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی در آیین گشایش مجتمع شورای حل اختلاف امامزادگان عینعلی و زینعلی ضمن گرامیداشت روز مباهله افزود: مومنان باید با هم برادر باشند و اگر اختلافی پیش آمد، اصلاح شود.
وی ادامه داد: همه مومنان وظیفه دارند در جهت حل اختلاف و اصلاح امور میان مردم تلاش کنند و این موضوع یک تکلیف ایمانی است و اگر به اصلاح امور مردم اهتمام شود، خداوند به زندگی‌ها برکت عنایت می‌کند.
صادقی با اشاره به فعالیت ستادملی صبر در راستای گسترش و توسعه فرهنگ صلح، بخشش و رضایت اظهارداشت: این ستاد فراقوه‌ای است و از همه دعوت می‌کنم با اعتبار اجتماعی، شهرت، نفوذ کلام و اعتماد مردم برای ارتقای این فرهنگ متعالی تلاش کنند.
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور با بیان اینکه مهمترین انجام کار خیر، اصلاح امور میان مردم است، افزود: گاهی برخی افراد در مراجعه به شوراها، سخنان لغو و بیهوده می‌زنند ؛ نباید به آنها پاسخ داد و زبان خود را آلوده کرد بلکه باید به نیکی سخن گفت.
وی خطاب به کارکنان شوراهای حل اختلاف گفت: ضمن رعایت شجاعت، مهربانی، قوت، ادب و تواضع، همواره بر مدار عدل و انصاف عمل کنید و هیچگاه فردی را مجبور به گذشت نکنید و در مصالحه هم رعایت موازین عدالت را داشته باشید.
صادقی ادامه داد: در سال ۹۹، متوسط دریافتی کارکنان شورا حدود ۵۰۰ هزار تومان در سال بود که این رقم اکنون به سه میلیون تومان در سال رسیده و در واقع ۶ برابر شده است البته بسیار ناچیز است و این مبلغ در شعبی که حجم کار بالایی دارد بیشتر می‌شود.
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور اظهارداشت: تا سال ۹۹، کارکنان شوراهای حل اختلاف پس از ۲ سال همکاری از بیمه برخوردار میشدند اما اکنون بیمه‌ها به روز شده است.
وی درباره ارزشیابی اقدامات شوراهای حل اختلاف گفت: پیش از این امور قضایی و دعاوی شعب براساس سه شاخص سنجیده میشد اما اکنون معیار ارزیابی اقدامات با ۵۰ معیار و ۲۳۹ شاخص سنجیده می شود.

حصر وراثت هوشمند می‌شود 
صادقی خاطرنشان کرد: کل مجموعه امور حل اختلاف نیاز به بازمعماری دارد به عنوان نمونه اکنون همه فرایند مربوط به امور حصر وراثت در حال نوسازی و بازطراحی است تا این اقدام به صورت خودکار و هوشمند انجام شود تا امور مردم ارزان‌تر، سریع‌تر و با سهولت بیشتر همراه باشد هرچند برای این امور همکاری سایر سازمان‌ها و نهادهای متولی نیز ضروری است.
وی درباره بهینه‌سازی و افزایش بهره وری گفت: پیش از این تعداد کارکنان شعب شوراهای حل اختلاف ۳۲ هزار نفر بود که سالانه به سه میلیون پرونده رسیدگی می‌کردند اما اکنون تعداد کارکنان به ۲۹ هزار نفر تقلیل یافته در حالی که سالانه به حدود پنج میلیون پرونده رسیدگی می‌کنند.
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور یادآور شد: رسالت اصلی شوراهای حل اختلاف، داوری و میانجیگری این است که حجم بیشتری از پرونده‌ها را پیش از رسیدن به دادگستری با صلح و سازش مختومه کنند.
وی افزود: اکنون میانگین کشوری صلح و سازش شعب حل اختلاف ۴۰ درصد است و هدف‌گذاری ما این است که تا پایان سال جاری ۵۰ درصد از پرونده‌های ورودی به شوراها با صلح و سازش مختومه شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار