گزارش/

اهتمام بر تملک باغات قدیمی/ افزایش نیم متری سرانه فضای سبز تبریز در سال‌‎جاری

1401/05/01 - 12:28 - کد خبر: 69232
فضای سبز

نصر: کمبود فضای سبز و افزایش بی‌رویه ساخت و سازها، سالهاست تبریز را از یک باغ شهر به یک بتن شهر تبدیل کرده است اما حالا شهرداری تبریز قصد دارد با تملک باغات قدیمی و طرح‌های انبوه کاری، سرانه فضای سبز را افزایش دهد؛ شاید با چنین اقداماتی بتوان به روزهایی بازگشت که تبریز یک باغ شهر بود.

به گزارش نصر، اگر به دو عکس متفاوت از گذشته‌ها و امروز تبریز نگاه کنید قطعاً خواهید گفت، تبریز دیگر سرسبز نیست. تبریز باغ شهر بود اما حالا بتن شهر واژه‌ای است که برای توصیف تبریز، بیشتر به کار می‌آید. این درد و دل بسیاری از شهروندان تبریزی است که با گذشت زمان تنها به توصیفی از باغ شهر گذشته دل خوش کرده‌اند. شاید صنعتی شدن و یا هم افزایش ساخت و سازها تبریز را به این حال و روز انداخته است.
شهری که در گذشته‌های نه چندان دور در میان باغ هایی با مقیاس بزرگ احاطه شده بود اما رفته رفته همین باغ های سرسبز جای خود را به توسعه شهرها و ساختمان‌های بلند مرتبه ای داد که یکی از نتایج مخرب آن آلودگی هواست که در فصول مختلف سال شاهد بر آن هستیم.
حال باید چه کرد تا زخم کمبود فضای سبز در شهری که در روزهای گذشته یک باغ شهر بود بهبود یابد. سال‌هاست با کاهش سرانه فضای سبز. شهرداری تبریز نیز در تلاش است تا این شهر را به روزهای سرسبز خود بازگرداند. طرح‌های انبوه کاری، کاشت بوته و نهال‌ها، احداث پارک‌های جدید و بزرگ اقداماتی است که شاید چهره شهر تبریز را سرسبز نشان دهد. 

سرانه فضای سبز ۱۶/۱۶ متر مربع است
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز در گفت و گو با شهریار با اشاره به اینکه سرانه کل فضای سبز شهر تبریز در حال حاضر، ۱۶/۱۶ متر مربع است ادامه می‌دهد:  سرانه فضای سبز شهری در منطقه یک ۵/۹۶، منطقه دو ۱۴/۲۲، منطقه سه ۸/۹۸، منطقه چهار ۴/۹۱، منطقه پنج ۱۳/۹۳ ،منطقه شش ۹/۹۴، منطقه هفت ۷/۷۷، منطقه هشت ۲/۸، منطقه نه ۳۴۶/۴۲ و منطقه ده ۹/۹۴ متر مربع به ازای هر نفر است. 
او بیان می‌کند: تعداد ۲۷ قطعه باغ در منطقه یک به مساحت ۱۹۸/۷۰۵، ۱۷ قطعه باغ در منطقه دو به مساحت ۵۱/۰۶۲، ۸ قطعه باغ در منطقه سه به مساحت ۲۳/۰۷۵، ۱۳ قطعه باغ در منطقه چهار به مساحت ۸۱/۷۱۱، ۲۳۱ قطعه باغ در منطقه پنج به مساحت ۹۷۵/۷۶۵، ۴ قطعه باغ در منطقه شش به مساحت ۱۲/۵۵۲، ۱۱۲ قطعه باغ در منطقه هفت به مساحت ۲۰۳/۶۱۰، ۲ قطعه باغ در منطقه هشت به مساحت ۱/۳۴۰ و ۶ قطعه باغ در منطقه نه به مساحت ۱۰/۱۶۷ وجود دارد که در مجموع به ۱/۵۵۷/۹۸۷ هکتار باغ می‌رسد. 

نصب المان‌های حجمی گل در سطح شهر
امجدی اضافه می‌کند: حدود ۵۰۰ المان حجمی گل در اوایل سال جاری در سطح شهر تبریز نصب شده است که علاوه بر نصب المان‌های حجمی گل، ۳ هزار باکس گل و کاشت ۹ میلیون بوته گل در سال جاری نیز از دیگر اقدامات انجام گرفته از سوی این سازمان است که می‌توان به آن اشاره کرد. 
او ادامه می‌دهد: کلیه کاشت‌ها در مناطق دهگانه شهرداری به صورت طرح‌دار و تحت نظارت مستقیم اداره فنی و طراحی سازمان سیما، منظر و فضای سبز انجام می‌گیرد. 
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز می‌گوید: طرح‌های انبوه کاری در تفرجگاه‌های ائل باغی، عباس میرزا، آرپادره‌ سی، کمربندهای سبز شمالی، جنوبی و غربی در اوایل سال جاری انجام یافته و این طرح‌ها در کاشت پاییزه نیز با سرعت بیشتری انجام خواهد گرفت.

بهبود وضعیت کمی و کیفی فضای سبز
او در پایان ادامه می‌دهد: با برنامه‌های اتخاذ شده از سوی این سازمان، پیش بینی بر این است که در سال جاری، علاوه بر بهبود وضعیت کمی و کیفی فضای سبز شهری و با اجرای برنامه‌های توسعه‌ای، شاهد بر افزایش نیم متری سرانه فضای سبز در شهر تبریز باشیم. 
 رئیس کمیسیون ورزش و جوانان شورای شهر تبریز در گفت و گو با شهریار می‌گوید: سرانه فضای سبز در داخل شهر تبریز، ۷/۵ مترمربع به ازای هر نفر است که با افزوده شدن تفرجگاه عینالی و پارک جنگلی عباس میرزا به ۹/۵ متر مربع می‌رسد اما در مجموع سرانه فضای سبز در شهر تبریز، ۱۷ متر مربع است. 
پرویز هادی ادامه می‌دهد: با توجه به وجود ۱۵۷ هکتار باغ در سطح شهر تبریز، تمام تلاش خود را برای تملک باغات به کار گرفته‌ایم که در این رابطه، جلساتی با استاندار آذربایجان‌شرقی و شهردار تبریز برگزار شده و تأکید بر تملک باغات است. 
او ادامه می دهد: برای تملک ۱۵۷ هکتار باغ در شهر تبریز حدود ۴ هزار میلیارد بودجه لازم است و در این رابطه تلاش می‌کنیم تا پایان شورای ششم این باغات تملک شود.
هادی در پایان می‌گوید: برای احداث پارک‌های محله‌ای و جدید در شهر تبریز، نیاز به درختکاری و آبیاری آنها در چنین وضعیت کم‌آبی هستیم اما با تملک باغات، یک گام جلوتر خواهیم بود. 
با افزایش سرانه فضای سبز می‌توان به روزهای گذشته بازگشت، روزهایی که تبریز یک باغ شهر بود. حالا با اقدامات انجام گرفته از سوی شهرداری و شورای ششم در تملک باغات، می‌توان به آینده سرسبز در شهر تبریز امیدوار شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار