گزارش/

تغییر نگاه لازمه جبران عقب ماندگی‌های شهری تبریز

1401/05/01 - 11:02 - کد خبر: 69214
سیل

نصر: کهن شهر تبریز به عنوان یک شهر فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و نخستین شهری که اولین شهرداری ایران در آن بنا گذاشته شده است از نظر شاخصه های شهرنشینی با سایر کلانشهرهای کشور فاصله گرفته است و جبران عقب ماندگی‌های موجود نیازمند نگرش جدیدی است.

به گزارش نصر، مردم این شهر و آذربایجان‌شرقی توقع دارند که اکنون کلانشهر تبریز جزو به روز ترین شهرهای کشور و آسیا باشند و طرح هایی در این شهر به مرحله اجرا و بهره برداری برسد که الگوی سایر شهرها باشد اما حداقل در چهار تا پنج سال گذشته چنان وضعیت شهری نارضایتی همشهریان را به دنبال داشته و اکنون سطح توقعات عمومی به حدی پایین آمده است که با آسفالت یک خیابان فرعی خوشحال می شوند .
هر شهروند و گردشگری با گردش کوتاهی در سطح کلانشهر تبریز متوجه می شود آسفالت بیشتر خیابان ها از کیفیت بسیار پایینی برخوردار است و توسعه شهری نیز نامتوازن، ناهماهنگ و غیرعلمی بوده است.
با مقایسه شهرهای هم تراز تبریز در کشورمان، عقب‌ماندگی‌های این شهر به خوبی جلوه گر می شود به طوری که از خیابان کشی ها و زیبایی سازی ها گرفته تا اجرای طرح های عمرانی به صورت آشکار عقب مانده ایم.
بر این اساس برگزاری همایش های شهری و همایش های توسعه ای فرصتی برای بررسی و نقد وضعیت موجود بر مبنای طرح های عمران شهری است اما باید سالانه با موضوعات مختلف در کارگروه های تخصصی برگزار و از تجربیات مهندسان پیشکسوت، متخصص و استادان دانشگاه های معتبر و همین طور شهرداران داخلی و خارجی استفاده شود.
 نشست های تخصصی با نگرش واقع بینانه و فارغ از سیاست زدگی، گروه بازی، باند بازی و انحصار طلبی در اجرای طرح ها، استفاده از نیروهای خوشفکر و جوان می تواند مسیر توسعه شهر را هموار کند.
 

سیاست‌زدگی و باند بازی آفت شوراها است
استاندار آذربایجان شرقی هم در همایش شوراهای اسلامی و شهرداران آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه شوراها از سیاست‌زدگی و باند بازی پرهیز کنند، گفت: باید گروه گرایی در آنها معنایی نداشته باشد که عملکردها آیینه تمام اقدامات است.
عابدین خرّم اظهار کرد: فلسفه تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا طبق قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی، تکمیل زنجیره حکمرانی در نظام جمهوری اسلامی است، زمانی که انتخاب ریاست جمهوری با رأی مردم بوده و همینطور شورای‌های شهر و روستا هم با انتخاب مردم شکل می‌گیرند، نشان می‌دهد شوراهای اسلامی نقش بزرگی دارند و نمی‌توان از جایگاه آنها کاست. 
 

شوراها از ظرفیت‌های مردمی و سرمایه‌گذاران متعهد برای رفع مشکلات شهرها استفاده کنند
استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر استفاده حداکثری از ظرفیت شوراها برای حل مسائل و مشکلات جامعه، گفت: شوراها باید با توانمندسازی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی و سرمایه‌گذاران متعصب و متعهد و تعامل با آنها، برای حل مشکلات شهرها تلاش کنند و از باندبازی و طایفه‌گرایی که موجب نارضایتی مردم می‌شود، بر حذر باشند.
عابدین خرّم اظهار داشت: فلسفه تشکیل شورای اسلامی شهرها، تکمیل حلقه حکمرانی در نظام جمهوری اسلامی و تمرکززدایی از امور و تقویت مدیریت‌های محلی است و باید از این ظرفیت به نحو احسن برای حل مشکلات مردم و جامعه استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه انتخاب شهرداران، یکی از چالش‌ها و آسیب‌های شوراها بوده است، افزود: در مدت یک سال از تشکیل شورای ششم، شهری را داریم که سه شهردار به خود دیده است و این آسیب جدی به ثبات مدیریت شهری است و باید با مطالعه و اولویت‌بندی درست شاخص ها در این زمینه نسبت به انتخاب شهرداران توسط شوراها اقدام شود.

استاندار آذربایجان شرقی هماهنگی و همدلی با مجموعه معتمدان و مسئولان را از دیگر وظایف شوراها دانست و گفت: از شوراهای اسلامی شهر و روستا انتظار می رود با مطالعه جدی و مشاوره دقیق و بررسی سوابق، برنامه و اولویت‌های کوتاه، میان و بلندمدت شهری را تعیین و با همکاری فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها به سمت حل مشکلات در چارچوب این برنامه‌ها حرکت کنند.

ارتباط نمایندگان با شوراها ضعیف است
استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: ارتباط نمایندگان با شوراها ضعیف است و شوراها باید از طریق آنها برای پیگیری مسائل و مشکلات خود اقدام کنند تا بتوانیم در عمران و آبادانی شهرها و روستا عملکرد خوبی داشته باشیم. 

نگاه جدید شوراها به روستاها و شهرها می‌تواند شهرها را متفاوت کند
رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: آن چیزی که می‌تواند شهرها را متفاوت کند، نگاه جدید شوراها به روستاها و شهرها است چون ایران موزه بدون سقف است تمام شهرها و روستاهای کشور زیبا بوده و اقلیم متفاوت و منابع خاصی دارند.
مهدی جمالی نژاد در همایش شوراهای اسلامی و شهرداری‌های آذربایجان شرقی، اظهار کرد: برای داشتن کشور قوی باید شهر، روستاهای قوی و مدیران قدرتمند داشت و همین طور که اشاره شد برای توسعه شهرها رویکرد و نگاه خلاقانه و نو داشته باشیم.
وی اظهار کرد: زمانی که بحث از پیشرفت و آبادانی می‌شود، شاخص‌های مختلفی را بیان می‌کنند و در خصوص کشورها یکی از شاخص‌هایی که مطرح می‌شود، اقتدار است؛ زمانی که موضوع اقتدار به میان می‌آید، سه جز قدرت خدادادی، قدرت اقتصادی و قدرت گفتمانی به میان می‌آیند.
جمالی نژاد خاطرنشان کرد: وظایف و ماموریت‌هایی که بر عهده شوراها است، کار را سخت‌تر می‌کند اما باید وظیفه‌ خود را به خوبی انجام داد؛ اکنون در موضوع ناوگان حمل و نقل عمومی و ناوگان عمرانی با وجود شرایط سخت اقتصادی اقدامات خوبی انجام داده‌ایم و مشارکت خوبی داشته‌ایم.
وی یادآور شد: برخی اوقات در حق شوراها کم کاری می‌شود که از ۱۲۶ هزار عضو شورای شهر کشور تنها ۴۰۰ مورد اختلاف وجود داشت البته یک تخلف هم زیاد است اما این نشان می‌دهد، شوراهای ما دلسوز هستند و امیدواریم با این نگاه آنها در سالی که به نام دانش بنیان شدن است، بتوان ظرفیت‌ها را کشف و شکوفایی کرد.
رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بیان کرد: در وزارت کشور دغدغه‌ حوزه‌ شهری را داریم و تدابیری نیز اندیشیده شده و نمی‌گذاریم حق کسی ضایع شود و به دنبال ایجاد فضای بانشاط در جامعه هستیم.
 

باید خوب فکر کرده و عمل کرد در غیر این صورت تغییری ایجاد نمی‌شود 
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: باید الگویی برای منطقه باشیم البته الگو شدن اینگونه نیست؛ باید خوب فکر کرده و عمل کرد در غیر این صورت تغییری ایجاد نمی‌شود لذا نگاه خود را تغییر دهید.
مسعود پزشکیان اظهار کرد: باید نگاه عمیقی در حوزه‌ شهری داشت و خود را با شهرها و کشورهای دیگر مقایسه کرد که چرا آنها می‌توانند پیشرفت کنند و ما نه که اگر این چراها را بیابیم، راهی را پیدا کرده و از بن بست بیرون می‌آییم و می‌توان شهری درست کرد که امکانات خوبی دارد اما ابتدا باید خواست.
وی ادامه داد: مشورت‌هایی که با کارشناسان انجام می‌شود، بسیار مهم است و قطعا کارشناسان خوبی در کشور وجود دارد اما باید به کشورها و شهرهای دیگر سفر کرد، دید و ساخت چراکه تمامی ظرفیت ها در دستان شما است و شماها باید فردای این شهر را برای نسل آینده بسازید پس باید دید و از کارشناسان دعوت کرد چراکه این مشاوره‌ها یاریگر شما است.
وی افزود: مشورت گرفتن اساس کار شوراها و شهرداری‌ها باشد که از اذهان مختلف ایده بگیرید و ادامه دهید و امیدواریم نگاه شما برای شهر و روستا راهگشا باشد؛ بنابراین نگاه خود را تغییر دهید و نگاه عمیقی داشته باشید و ما هم در مجلس شورای اسلامی تمام تلاش خود را می‌کنیم.

تغییر برخی از قوانین سبب بهبود عملکرد شوراها می‌شود
رئیس شورای اسلامی آذربایجان شرقی گفت: شوراهای استان حداکثر تلاش خود را برای اتحاد و انسجام شوراهای روستاها و شهرستان‌ها انجام می‌دهند تا خطاها را به حداقل برسانند و مسائل و مشکلاتی نیز در ارتباط با قوانین کشوری وجود دارد که باید اصلاح شوند و تغییر برخی از قوانین سبب عملکرد بهتر آنها می‌شود و ما پیگیر این قضیه هستیم و از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز درخواست داریم در این زمینه به ما کمک کنند.
شهرام دبیری نیز اظهار کرد: طبق قانون مدیریت شهر، بخش و روستا بر عهده‌ شوراها، بخشداران و دهیاران است و شوراها در جهت رفع نیازها تلاش می‌کنند و بخشداران و دهیاران نیز تلاش کرده تا وظایف خود را به خوبی عمل کنند که اگر به خوبی عمل کنند و حمایت خوبی از آنها شود، رضایتمندی مردم فراهم می‌شود.
وی افزود: شورای استان در راستای حفظ امانت، انجام هرچه بهتر وظایف و در نظر گرفتن عدالت و انصاف تمام تلاش خود را برای هماهنگی با مسئولان برای توسعه‌ هرچه بیشتر استان انجام می‌دهند تا شاهد شکوفایی استان و رضایت هرچه بیشتر مردم و خداوند متعال باشیم. 
 

اعضای شوراها از دردمندان حوزه شهری هستند
شهردار تبریز گفت: شوراها و شهرداری‌ها جایگاه ویژه‌ای در برطرف کردن معضلات شهری و استانی دارند و از دردمندان حوزه‌ شهری هستند.
یعقوب هوشیار اظهار کرد: شورا و شهرداری‌ها اهمیت بسیاری دارند که در قانون اساسی و حاکمیت، قانون‌گذار بخشی را برای شهرداری‌ها اختصاص داده است و به جهت ضرورت آن، نگاه ویژه‌ای در این زمینه وجود دارد چون که مدیریت شهری اهمیت بسیاری دارد و شوراهای شهر باید بتوانند در این جایگاه معضلات شهر را برطرف کنند.
وی ادامه داد: شوراها در حوزه‌های مختلف استانی درگیر هستند و نگاه‌ها را متوجه خود کرده و دردمندان حوزه‌ شهری و مدیریت استانی هستند که یکی از این حوزه‌ها، دریاچه ارومیه است و اگر از روز اول برنامه‌ریزی و مدیریت آن در دست شوراها بود، اکنون شرایط بهتری داشتیم. 

مدیریت شهری به شیوه سنتی ممکن نیست
وی افزود: نگاه بعدی که به‌عنوان مدیریت شهری داریم، این است که عزیزان شهرداری با انبوهی از مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند به‌ویژه در حوزه‌ منابع و بسیاری از حوزه‌هایی که دستگاه‌ها نمی‌توانند انجام دهند، شهرداری‌ها به دوش می‌کشند و نگاه مردم به شهرداری‌ها است که ما همیشه پیشگام این قضیه بودیم و شانه خالی نکرده‌ایم اما مدیریت شهری به شیوه سنتی دیگر ممکن نیست. 
هوشیار خاطرنشان کرد: در کنار کارهای عظیمی که انجام می‌شود، باید موضوعات مترو، محیط زیست را نیز اداره کرد در حالی که در حوزه‌ محیط زیست چندان کاری انجام نداده‌ایم بر این اساس باید از نگاه سنتی در مدیریت شهری و شوراها عبور کنیم.
وی گفت: ظرفیت عظیمی در بخش خصوصی و مردمی وجود دارد که دولت این چنین توانی را ندارد و باید از این بخش بهره‌مند شد و هرچه بتوان آن را فعال و تسهیل کرد، بخش عمده‌ای از معضلات به‌ویژه در حوزه اشتغال برطرف می‌شود.
وی تاکید کرد: امیدواریم نمایندگان مجلس، شوراها و شهرداری ها قسمتی را برای بخش خصوصی اختصاص دهند و ما به صورت جهادی شبانه‌روزی تلاش می‌کنیم تا بتوانیم نقص‌ها و مشکلات را برطرف کنیم چراکه به تسهیل‌سازی، بسترسازی و مساعدت‌های ویژه‌ای نیاز داریم.
انتهای پیام/

پژوهشیار