خبر/

برگزاری نشست هم‌اندیشی مراجع حل اختلاف کار در آذربایجان شرقی

1401/04/31 - 12:27 - کد خبر: 69183
جلسه

نصر: نشست هم اندیشی مسئولین و کارشناسان مراجع حل اختلاف کار استان آذربایجان شرقی با حضور حسين فتحی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، مهندس عبدحافظ مدیر روابط کار استان، حاتمی رئیس اداره روابط کار و روسای و کارشناسان ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی به میزبانی کارخانجات تولیدی شرکت مهراصل، در شهرک صنعتی شهید سلیمی برگزار شد.

به گزارش نصر، این جلسه با هدف تبادل نظر و ایجاد وحدت رویه و افزایش سطح آگاهی کارشناسان مراجع حل اختلاف با قوانین مرتبط و چگونگی تسریع در رسیدگی به پرونده های اختلافات کارگری و کارفرمایی با حضور مسئولین مراجع حل اختلاف کار استان آذربایجان شرقی، تشکیل شد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی در این نشست  با تشریح سیاست‌ها و برنامه‌های راهبردی معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان چالش های فراروی حوزه روابط کار اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم در ایجاد آرامش در محیط های کار، احساس تبعیض در پرداخت ها و همچنین منابع مادی و ماشین‌آلات و نیز پایین بودن مهارت و امنیت شغلی است که از مهمترین چالش‌های فراروی حوزه روابط کار می باشد.
فتحی با اشاره به اینکه یکی از مولفه های مهم در ایجاد آرامش در محیط های کار، روابط میان کارگران و کارفرمایان است افزود: ایجاد آرامش و امنیت روحی و روانی، و اعتماد آفرینی از سوی کارفرمایان می تواند ضمن جلب اعتماد کارگران آرامش را در محیط های کاری فراهم کند و این امر موجب افزایش بهره‌وری و هم افزایی برای تولید بیشتر و با کیفیت تر در واحدهای صنعتی می گردد.
وی تصریح کرد؛ اعتماد به کار شرایط کار را بهبود بخشیده و موجب احقاق حق قانونی کار گران در محیط های کاری می گردد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت و جایگاه هر یک از کارشناسان در مراجع تشخیص و حل اختلاف کار افزود: هر یک از کارشناسان به عنوان آیینه تمام نمای اداره کل می باشند که برخورد قانونی و بی طرفی در فرایندرسیدگی به عنوان اصول قانونی از مهمترین موضوعاتی است که می‌تواند در ایجاد رضایتمندی و اعتمادآفرینی در جامعه کار و تولید مورد توجه  قرار گیرد.
فتحی در بیان ضرورت دقت و توجه کارشناسان در رسیدگی به دادخواست ها در مراجع حل اختلاف افزود: یکی از موضوعات مهم در رسیدگی به اختلافات کارگری استقلال در مراجع حل اختلاف می باشد که از استقلال نظری برخوردار باشند و همچنین عدالت و انصاف از دیگر موضوعات مهمی است که همواره در آرای صادره باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با تاکید بر ضرورت توجه جدی کارشناسان به موضوع بیمه‌ در دادخواست های ارائه شده خاطرنشان کرد؛ به لحاظ حساسیت و حق الناس بودن صندوق بیمه تامین  اجتماعی توجه و دقت نظر کارشناسان در رسیدگی به موضوعات بیمه مورد انتظار است.
مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی در بخش دیگری با اشاره به برنامه های وزارت در حوزه معاونت اشتغال، امور اجتماعی و بخش تعاون گفت: در حوزه معاونت اشتغال یکی از بحث‌های مهم  مشاغل خانگی می باشد که امسال ۱۲۰ میلیارد تومان به این امر اختصاص داده شده است که در مقایسه با اعتبارات سال گذشته ۳ برابر افزایش يافته و تحقق آن در این حوزه می‌تواند نقش مهمی را در حوزه اشتعال از مسیر مشاغل خانگی ایفا کند.
فتحی جذب حداکثری اعتبارات تخصیصی از طریق شهرستان ها در حوزه های مختلف را یکی از وظایف مهم روسای ادارات برشمرد و با تاکید بر تشکیل گروههای کاری منظم با دستگاههای مرتبط، نسبت به ثبت اشتغال ایجاد شده در سامانه مربوط به رصد اشتغال اقدام نمایند و کارشناسان اشتغال در شهرستانها نیز توجه جدی به ثبت اشتغال ایجاد شده در شهرستان در سامانه درصد را در برنامه های اصلی خود قرار دهند.
وی در بخش دیگری به ظرفیت های موجود در بخش تعاون اشاره نموده و افزود: از مهمترین موضوعات در حوزه تعاون، تعاونی های تامین نیاز  در هر شهرستان می باشد که بیش از ۲۵ درصداز اعتبارات  به حوزه تامین نیاز اختصاص داده شده است که با توجه به عملکرد ضعیف شهرستان ها در این حوزه لازم است اقدامات اساسی در این راستا صورت گیرد.
وی با تاکید برضرورت توجه روسای شهرستانها به بخش های مختلف تعاون افزود: فعالیت ادارات در حوزه تعاونی های تولیدی و تشکیل تعاونی ها به لحاظ آمارهای موجود از عملکرد مناسبی برخوردار نبوده است که با توجه به عملکرد این بخش انتظار می‌ رود جهت تحقق  اهداف پیش بینی شده تلاش‌های لازم بعمل آید.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی با اشاره به ضرورت نظارت بر انتخابات و تشکیل مجامع، احراز صلاحیت توسط اتاق تعاون را از موضوعات مهم عنوان کرد و خاطر نشان کرد؛ اخذ صلاحیت انتخابات  و احراز هویت کاندیداها و نظارت بر روند انتخابات باید مورد توجه جدی شهرستانها قرار گیرد.
در ادامه این نشست محمودیان  فرماندار شهرستان آذرشهر با حضور در جلسه هم اندیشی حل اختلاف استان آذربایجان‌شرقی با ابراز خرسندی از برگزاری نشست های تخصصی توسط اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی از فتحی مدیرکل ساعی این اداره کل قدردانی کرد.
وی با اشاره به موضوعات مهمی که در حوزه مراجع تشخیص و حل اختلاف کار بوده است افزود: به لحاظ صنعتی بودن منطقه توجه به تنظیم روابط کار یکی از موضوعات مهمی است که می‌تواند در افزایش تولید و بهره وری نقش مهمی ایفا کند و در این ارتباط اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نقش بسیار مهمی در توفیقات حاصله داشته است.
محمودیان به مشکلات موجود در بنگاه های اقتصادی و تولیدی و نیز شرایط حاکم بر جامعه کارگری و کارفرمایی اشاره نموده افزوداگر بخواهیم چالش‌های مختلف را در بنگاه‌های اقتصادی تولیدی و در جامعه کارگری و مسائل حاکم بر این مجموعه ها ارزیابی کنیم ، مراجع حل اختلاف نقش مهمی را در کاهش مشکلات و ایجاد تعامل در جامعه کارو تولید خواهد داشت و یکی از موضوعات مهمی  که می‌تواند تاثیر گذاری را داشته باشد تشکیل جلسات هم اندیشی و در کنار هم بودن می‌تواند در پیشگیری از برخی از مسائل حاکم بر جامعه و نتظیم مناسب بین روابط کارفرما و کارگر و ایجاد آرامش در محیط‌های کارگری و افزایش تولید و بهره‌وری نقش ایفا نماید.
وی ادامه داد: با توجه به ارزیابی های صورت گرفته راهکارهای مناسبی از سوی اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی با هدف رفع موانع و مشکلات پیش روی تولید ارائه شده است که کارشناسان محترم حل اختلاف در این میان نقش اساسی در مدار اختلاف در این مراجع دارند.
محمودی با اشاره به اینکه  سرمایه‌گذاری و تولید و بهره وری به عنوان سرمایه های عظیم در توسعه نیروی انسانی کارآمد و نیروی انسانی متخصص و با مهارت در تولید ناخالص ملی با بررسی ها و تحقیقات صورت گرفته مینیمم نیروی انسانی نقش اساسی داشته است.
وی تصریح کرد: نیروی انسانی متخصص درکاهش چالش‌های موجود و سرمایه گذاری برای  تربیت نیروی انسانی متخصص در بنگاه‌های اقتصادی توسط کارفرمایان  نقش اساسی در توسعه اقتصادی ایفا می کند.
وی خاطر نشان کرد: آینده کار با چالشهای نیروی کار مواجه خواهد بود و تربیت و آموزش به عنوان سرمایه گذاری برای آینده محسوب می گردد و نظام آموزش علمی کاربردی در حوزه های مختلف در صنعت ونهادهای حاکمیتی را اگر بخواهیم بررسی کنیم و اگر بخواهیم رابطه بین  آموزش‌ها را در بین کارگران بررسی کنیم آموزش در هدایت و کنترل چالش های پیش رو تاثیر بسزایی دارد.
محمودیان ادامه داد: آموزش از مولفه های توسعه منابع انسانی به شمار می‌رود که توجه جدی به این موضوع در  بهره وری و تولید می‌تواند نقش بزرگی ایفا کند و در این راستا باید به دنبال تغییر نگرش به منابع انسانی باشیم  که با توجه به نامگذاری امسال به عنوان سال تولید  دانش بنیان واشتغال آفرین نامگداری شده است اگر بخواهیم این امر در جامعه نهادینه گردد باید بتوانیم  آموزشها را فکر و اندیشه و مرکز ایده  و مرکز مولد خلاقیت در تولید و به تناسب آن مسئولیت پذیری را در نیروی انسانی ارتقا دهیم که بیشترین نقش را در امر تولید دارند.
در ادامه این نشست نمایندگان مراجع حل اختلاف و روسای ادارات اجرایی نقطه نظرات و پیشنهادات خود را مطرح نمودند.
انتهای پیام/

پژوهشیار