رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور؛

شهرداران و اعضای شوراها برای شهر و روستای خود برنامه داشته باشند

1401/04/30 - 16:10 - کد خبر: 69153
مهدی جمالی‌ نژاد

نصر: رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: شهرداران و اعضای شوراها برای شهر و روستای خود برنامه و راهبردهای مفید داشته باشند تا به سمت درآمد پایدار حرکت کنیم.

به گزارش نصر، مهدی جمالی‌نژاد روز پنجشنبه در همایش شوراهای اسلامی استان آذربایجان‌شرقی در مرکز همایش‌های بین‌المللی خاوران، اظهار کرد: در بحث آبادانی و توسعه و پیشرفت، شاخص‌های مختلفی در کشورها، شهرها و روستاها مطرح است که در مورد کشورها، مهمترین شاخص برای نشان دادن عمران و آبادانی آن کشور، شاخص اقتدار است.
وی ادامه داد: در بحث اقتدار، سه جزء وجود دارد که قدرت اول، قدرت خدادادی است. خیلی از کشورها منابع غنی از جمله آب‌های آزاد، معادن و منابع زیرزمینی دارند. دومین قدرت، قدرت اقتصادی که شامل دانش هسته‌ای، تکنولوژی‌های جدید است.
جمالی نژاد با بیان اینکه سومین قدرتی که اقتدار یک جامعه را کامل می‌کند و مهمترین جزء و عنصر آن است و دو قدرت پیشین را پرو بال می‌دهد، قدرت گفتمانی است، خاطرنشان کرد: بزرگترین نمونه آن نیز گفتمان انقلاب اسلامی و طرح شعار «نه شرقی و نه غربی» بود.
وی عنوان کرد: نگاه دولت این است که کشور قوی داشته باشیم و برای نیل به آن باید شهر و روستای قوی داشته باشیم. مهم‌ترین بحثی که می‌تواند شهر و روستا را رشد و توسعه داده و منویات رهبر معظم انقلاب را در جامعه تعمیم بدهد، قدرت گفتمانی است.
وی افزود: موضوع دیگری که می‌تواند شهرها را ارتقا و روستاها را توسعه دهد، نگاه خلاقانه اعضای شوراها به شهر است.
جمالی نژاد بر تاکید بر اینکه نگاه به ۱۴۰۰ شهر و ۶۰ هزار روستای زیبا با اقلیم و منابع خاص خود، باید با خلاقانه و متفاوت از گذشته باشد، افزود: باید به شهرهای کشور که آبروی ما هستند، توجه بیشتری شود.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اعلام اینکه هفته گذشته‌ لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها به تصویب رسید، گفت: شوراها دلسوز شهرهایشان هستند و باید با پیروی از فرمایشات مقام معظم رهبری به سمت بهره‌مندی از شرکت‌های دانش بنیان حرکت کنیم که همکاران بنده در سازمان شهرداری‌ها تدابیر خوبی در این زمینه اندیشیده‌اند.
وی با بیان اینکه باید دیوار بی‌اعتمادی را کوتاه کنیم، گفت: اگر اکنون امنیت ملی در کشور حاکم است، شوراها و نهادهای مدنی بخش بزرگی از آن را بر عهده دارند.
جمالی نژاد گفت: اگر شهرداری ها خوب کار کنند، میزان رضایت در جامعه افزایش می‌یابد و در کنار آن، امنیت نیز بیشتر می‌شود.

شوراها از ظرفیت‌های مردمی و سرمایه‌گذاران متعهد برای حل مشکلات شهرها استفاده کنند
استاندار آذربایجان شرقی هم با تأکید بر استفاده حداکثری از ظرفیت شوراها برای حل مسائل و مشکلات جامعه، گفت: شوراهای باید با توانمندسازی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی و سرمایه‌گذاران متعصب و متعهد و تعامل با آنها، برای حل مشکلات شهرها تلاش کنند و از باندبازی و طایفه‌گرایی که موجب نارضایتی مردم می‌شود، بر حذر باشند.
عابدین خرّم اظهار داشت: فلسفه تشکیل شورای اسلامی شهرها، تکمیل حلقه حکمرانی در نظام جمهوری اسلامی و تمرکززدایی از امور و تقویت مدیریت‌های محلی است و باید از این ظرفیت به نحو احسن برای حل مشکلات مردم و جامعه استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه انتخاب شهرداران، یکی از چالش‌ها و آسیب‌های شوراها بوده است، افزود: در مدت یک سال از تشکیل شورای ششم، شهری را داریم که سه شهردار به خود دیده است و این آسیب جدی به ثبات مدیریت شهری است و باید با مطالعه و اولویت‌بندی درست شاخص ها در این زمینه نسبت به انتخاب شهرداران توسط شوراها اقدام شود.
استاندار آذربایجان شرقی هماهنگی و همدلی با مجموعه معتمدان و مسئولان را از دیگر وظایف شوراها دانست و گفت: از شوراهای اسلامی شهر و روستا انتظار می رود با مطالعه جدی و مشاوره دقیق و بررسی سوابق، برنامه و اولویت‌های کوتاه، میان و بلندمدت شهری را تعیین و با همکاری فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها به سمت حل مشکلات در چارچوب این برنامه‌ها حرکت کنند.
وی افزود: شوراهای اسلامی برای خدمت آمده‌اند و باندبازی و طایفه‌گرایی موجب نارضایتی مردم از این نهاد می‌شود و شوراها باید به شدت از این امر اجتناب کنند.
خرّم خاطرنشان کرد: اگر مردم عزم و اراده برای حل مشکلات را در شوراها و مسئولان ببینند، به طور حتم همکاری و همیاری لازم را در این خصوص خواهند کرد که نتیجه این اعتماد را در حوزه‌هایی مانند ساخت مدارس توسط خیران می بینیم.
وی ادامه داد: گردشگری یکی از مهم‌ترین منابع برای درآمدهای پایدار در شهرها است و شوراهای اسلامی باید به حفظ و احیای هویت ایرانی و اسلامی شهرها و روستاها توجه کنند و برنامه‌های آبادانی و عمرانی را بر این اساس پی‌ریزی کنند.
استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر لزوم پیگیری جدی مسائل از دستگاه های اجرایی و وزرا، اظهار داشت: متأسفانه ارتباط نمایندگان مجلس و شوراهای اسلامی شهر و روستای استان با وزارت کشور ضعیف است و باید با دسته بندی مسائل و مشخص کردن اولویت‌ها نسبت به تقویت این ارتباط از طریق مجموعه اجرایی استان و وزارتخانه تلاش کنند.
انتهای پیام/

پژوهشیار