مشاهیر آذربایجان (32)/

مقصود فراستخواه کیست؟!

1401/04/30 - 13:46 - کد خبر: 69132
مقصود فراستخواه

نصر: به دنبال انتشار سلسه مطالبی در خصوص مشاهیر آذربایجان امروز به زندگی مقصود فراستی می پردازیم.

مقصود فراستخواه به سال ۱۳۳۵ (متولد 14 اردیبهشت ۱۳۳۵) در تبریز به دنیا آمد. وی جامعه‌شناس ایرانی و استاد برنامه ریزی توسعه آموزش عالی در مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی است.
هم‌زمان با روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه، روزی که از سوی سازمان یونسکو در تقویم جهانی ثبت شده‌است، هیئت داوران، جایزهٔ ترویج علم سال ۱۳۹۶ را به مقصود فراستخواه به دلیل فعالیت و تلاش بی وقفه، مسئولانه، هدفمند، همه‌جانبه، انسانی و اخلاقی در حوزه‌های دانشگاهی و عمومی برای بسط دانش جامعه‌شناسی و همچنین تعهد به تداوم کار فرهنگی، ترویجی و علمی تقدیم کرد.
جایزه نشان دهخدا در چهارمین دورهٔ آن (۱۳۹۷) و به خاطر کتاب برگزیدهٔ «نظارت و ارزشیابی در آموزش عالی» به عباس بازرگان و مقصود فراستخواه تعلق گرفت.
در دهمین جشنواره بین‌المللی فارابی (7بهمن 97)، مقصود فراستخواه برگزیدهٔ جایزهٔ «مطالعات میان رشته ای» شد.
وی در رشته های فلسفه، الهیات و برنامه‌ریزی توسعه آموزش عالی در دانشگاه های تبریز، تهران و شهید بهشتی به تحصیل پرداخت.
فراستخواه هم اکنون در دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی و علامه طباطبایی تدریس می کند. همچنین وی در نیمه اول دهه ۷۰شمسی در دانشگاه‌ها ومراکز آموزش عالی تبریز تدریس کرده‌است.
گفتنی است فراستخواه مؤسس و دبیر علمی میز آینده پژوهی آموزش عالی در مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی است.
وی به تالیف و ترجمه کتب بسیاری پرداخته است که از آن جمله می توان به مسأله ی ایران، استادان استادان چه کردند، ما ایرانیان، تاریخ هشتاد ساله، تحولات بین نسلی در زندگی دانشگاهی ایران، سرآغاز نواندیشی معاصر (دینی و غیر دینی) اشاره کرد.
انتهای پیام/

پژوهشیار