رشیدی خبر داد:

50 هزار خانه خالی در تبریز!/ 700 هکتار بافت فرسوده در تبریز

1401/04/29 - 13:32 - کد خبر: 69030
ساختمان

نصر: رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهری گفت: در خصوص فعال‌سازی مسکن‌های خالی نیز از مجلس و دولت توقع داریم. به تعبیری گفته می‌شود ۵۰ هزار واحد خالی در تبریز وجود دارد که باید نسبت به فعال‌سازی آن و جلوگیری از احتکار مسکن اقدام شود.

به گزارش نصر، روح‌الله رشیدی، دبیر کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز  صبح امروز در جلسه مشترک کمیسیون شهرسازی شورا با نماینده مجلس و اداره‌کل راه و شهرسازی بر ورود دولت به اجرای پروژه شهرک جوانان اظهار داشت: تمرکز خاصی روی دغدغه مشترک دولت، مجلس و شورای شهر وجود دارد. پیش از این در شهرداری‌ها و مشخصاً شهرداری و شورای شهر تبریز چیزی به نام مسکن یا تولید و تأمین مسکن را به رسمیت نمی‌شناختند و می‌گفتند وظیفه ما تنظیف است.
وی افزود: اینکه امروز تمرکز، تأکید و پیگیری در احیای موضوع مسکن وجود دارد، احیای جایگاه مدیریت شهری است اما معنی آن نفی مسؤولیت دولت نیست و شهرداری در این میان با توجه به هزینه‌های مدیریت شهری ریسک کرده و به اندازه سهم خود وارد میدان شده است.
رشیدی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در تولید و تأمین مسکن برای رفع حاشیه‌نشینی خاطرنشان کرد: شهرک جوانان یکی از ظرفیت‌های موجود است و مدیریت شهری در آن ریسک کرد تا هزینه تولید مسکن بر عهده شهرداری باشد. این نشان‌دهنده مسؤولیت‌پذیری بوده اما بایستی در قانون جدید جهش تولید مسکن، به این شهرک نیز توجه شود تا از ظرفیت موجود استفاده کرده و تسهیلات به سمت این شهرک سوق داده شود.
رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهری ادامه داد: شرایط تبریز خاص بوده و با سایر شهرها متفاوت است. در بافت سکونت‌گاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشینی که اغلب اراضی آن نیز مربوط به دولت است، یکی از بزرگ‌ترین کارها این است که مارک سکونتگاه‌های غیررسمی را برداشته و ملک را به شهروندان بدهیم، چرا که این موضوع در نوسازی و رفع موضوع بافت فرسوده مؤثر است.
رشیدی با اشاره به لزوم همراهی تمام دستگاه‌ها در دستیابی به اهداف قانون جهش تولید مسکن و نهضت ملی مسکن خاطرنشان کرد: ظرفیتی برای تولید مسکن ایجاد شده و دولت و حاکمیت به نوعی دست به کار شده‌اند، اما اینکه در خصوص انتقال این ظرفیت به بافت فرسوده درون‌شهری تعلل وجود دارد یا اصلاً به دنبال ساز و کار این موضوع نیستیم، معقول نیست.
وی افزود: ۷۰۰ هکتار بافت فرسوده برای تبریز رقم بزرگی است که با پیگیری می‌تواند تأثیر بسزایی در اقتصاد و نوسازی منطقه داشته باشد. درخواست ما این است که در خصوص شهر تبریز با تذکر و... در مجلس، موضوع پیگیری شود. این موضوع به اندازه‌ای برای شورای شهر مهم است که گفتیم خدمات عمومی شهرداری فرع بوده و آنچه برای تبریز می‌ماند، رفع این خطر و نوسازی شهر است.
رشیدی خاطرنشان کرد: در خصوص فعال‌سازی مسکن‌های خالی نیز از مجلس و دولت توقع داریم. به تعبیری گفته می‌شود ۵۰ هزار واحد خالی در تبریز وجود دارد که باید نسبت به فعال‌سازی آن و جلوگیری از احتکار مسکن اقدام شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار