مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل؛

گردشگران به زیستگاه خرس قهوه‌ای سبلان نزدیک نشوند

1401/04/29 - 13:10 - کد خبر: 69021
خرس

نصر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از مشاهده سه قلاده خرس قهوهای در کوه سبلان خبر داد و از گردشگران و کوهنوردان خواست از نزدیک شدن به زیستگاه آنها خودداری کنند.

به گزارش نصر، حسن قاسم پور روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا، افزود:  اخیرا حضور سه قلاده خرس قهوه ای (یک قلاده خرس مادر و ۲ قلاده توله خرس) در پناهگاه سبلان و محل اسکان کوهنوردان و ثبت تصاویر و فیلم از این موضوع، باعث ایجاد سوالات و نگرانی هایی برای فعالان حوزه محیط زیست و حیات وحش شده است.
وی ضمن تاکید بر ضرورت عدم مداخله مردم در زندگی حیوانات و عدم حضور در زیستگاه آنها، از مردم منطقه، مسافران، کوهنوردان و گردشگران خواست هنگام حضور در طبیعت از هرگونه تغذیه دستی و غذا دادن به حیات وحش جدا خودداری کنند.
او همچنین از مردم خواست،از ثبت عکس و فیلم از حیوانات یا توله های آنان خودداری کنند، چرا که این اقدامات فنی و مورد تایید نبوده و باعث ایجاد مشکلات و افزایش احتمال حمله ور شدن حیوان برای دفاع از توله ها و دفع خطر از خود می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: بهترین کمک مردم به محیط زیست و حیات وحش، احترام به طبیعت و توجه به توصیه های کارشناسی از قبیل عدم رهاسازی زباله در طبیعت، عدم تغذیه دستی حیوانات، عدم نزدیک شدن و لمس کردن آنها، عدم آزار و اذیت توله ها، عدم حضور در زیستگاه های حیوانات و هماهنگی کامل با ادارات حفاظت محیط زیست و محیط بانی ها است.
قاسم پور با اشاره به حضور شبانه‌روزی محیط‌بانان در منطقه و محدوده مناطق گردشگری شابیل و اسکان کوهنوردان در منطقه بیان کرد: اطلاع‌رسانی، بنرهای هشدار در محل‌های پرتردد به گردشگران و کوهنوردان و آموزش چهره به چهره در زمینه نحوه برخورد با خرس صورت گرفته است.
وی اظهار کرد: گردشگران و کوهنوردان مراقب باشند و برای حیوانات ایجاد خطر نکنند و توصیه می‌شود در صورت مشاهده خرس مراتب را به پاسگاه محیط‌بانی مستقر در منطقه شابیل اطلاع دهند.
سبلان با ارتفاع ۴۸۱۱ متر در استان اردبیل واقع شده و زیستگاه خرس قهوه‌ای می‌باشد.
انتهای پیام/

پژوهشیار