در نشست خبری مشترک با رئیسی/

اردوغان: می‌توانیم حجم تجارت ۳۰ میلیارد دلاری را رقم بزنیم

1401/04/28 - 17:13 - کد خبر: 68936
رجب طیب اردوغان

نصر: رئیس‌جمهور ترکیه گفت: باور دارم با عزم راسخ دو کشور خواهیم توانست حجم تجارت ۳۰ میلیارد دلاری را رقم بزنیم.

به گزارش نصر، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه عصر امروز (سه شنبه) پس از امضای اسناد همکاری میان ایران و ترکیه در نشست مطبوعاتی مشترک با حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، گفت: اندکی قبل همراه برادر عزیزم ابتدا نشست دو جانبه داشتیم و هفتمین نشست شورای همکاری‌های عالی ترکیه و ایران را با موفقیت برگزار کردیم و آن را به پایان رساندیم. معتقد هستیم رایزنی‌ها باعث جهش در روابط ما می‌شود.
وی افزود: چشم انداز جناب رئیسی مبنی بر روابط ایران با همسایگان را بسیار ارزشمند ارزیابی می‌کنیم. در موارد سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی وزرای مربوطه دو کشور و رؤسای جمهور دو کشور رایزنی کردند.
رئیس‌جمهور ترکیه بیان کرد: ما یک هدف یعنی رسیدن به حجم تجارت ۳۰ میلیارد دلاری را تعیین کردیم و متأسفانه به دلیل پاندمی کرونا این حجم تجارت به شکل معناداری کاهش پیدا کرد و هم اکنون به حجم تجارت ۷ میلیارد دلار رسیدیم. باور دارم با عزم راسخ دو کشور خواهیم توانست حجم تجارت ۳۰ میلیارد دلاری را رقم بزنیم.
اردوغان با تاکید بر اینکه با برداشتن گام‌هایی در حوزه صنایع دفاعی می‌توانیم به این هدف نزدیک شویم، گفت: با گام برداشتن در حوزه نفت و گاز طبیعی می‌توانیم به این امر سرعت ببخشیم. همانطور که می‌دانید به عنوان ترکیه در زمینه صنایع دفاعی در سال‌های اخیر اقدامات جهش گونه داشتیم و بر همبستگی خود در این موضوع بسیار اهمیت قائل هستیم.
وی ادامه داد: طبق تاکید رئیس جمهور ایران مبارزه با سازمان‌های تروریستی برای هر دو کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ما آنها را که بلای هر دو کشور هستند در لیست سازمان‌های تروریستی ناتو هم وارد کردیم زیرا این سازمان‌ها در هر کشوری که موجودیت داشته باشند موجب برهم خوردن ثبات و آرامش در آن کشور می‌شوند، بنابراین ما باید با همبستگی کامل با این سازمان‌های تروریستی مقابله کنیم.
رئیس جمهور ترکیه بیان کرد: امروز در کنار این نشست، نشست مهم دیگری را نیز خواهیم داشت و در چارچوب اجلاس سه جانبه آستانه همراه با رئیس‌جمهور روسیه موضوعات و تحولات اخیر منطقه را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد. این نشست ارزیابی مجدد روند آستانه و به نحوی احیای روند آستانه خواهد بود.
اردوغان در پایان تصریح کرد: من هم بار دیگر از تمامی وزرای دو کشور تشکر می‌کنم و از آنها خواهش می‌کنم همکاری‌ها و هماهنگی‌های مشترک میان خود را ادامه دهند.
انتهای پیام/

پژوهشیار