آخرین آمارهای رسمی از وضعیت تراز دریاچه ارومیه نشان می دهد/

دریاچه ارومیه در آستانه ثبت بدترین وضعیت تاریخ خود قرار دارد

1401/04/26 - 17:43 - کد خبر: 68776
دریاچه ارومیه

نصر: در حالیکه آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی در ۴۰ روز اخیر آماری از وضعیت دریاچه ارومیه منتشر نکرده است، آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی جدیدترین آمار مربوط به ۲۲ تیرماه را منتشر کرد که بر این اساس، نگین فیروزه‌ای کشور نسبت به سال گذشته ۴۴ سانتی‌متر کاهش تراز داشته است که با این شرایط وضعیت دریاچه تنها نسبت به سال ۹۴ شرایط بهتری دارد.

به گزارش نصر، براساس آمار منتشره در وبسایت آب منطقه ای آذربایجان شرقی در روز ۲۲ تیرماه، تراز دریاچه ارومیه با ۴۴ سانتی متر کاهش نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به ۱۲۷۰.۵۶ رسیده که ۹ سانتی‌متر نیز نسبت به ابتدای سال آبی ((مهر۱۴۰۱)) افت کرده و با میانگین بلندمدت ۳.۹۴ متر فاصله دارد.
همچنین بر اساس همین آمار، وسعت دریاچه ارومیه با ۱۲۵۷.۰۸ کیلومترمربع کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته و ۲۴۹.۶ کیلومترمربع کاهش نسبت به یک مهر ۱۴۰۰ (ابتدای سال آبی) به ۱۷۷۷.۱۲ کیلومتر مربع رسیده است.
حجم آب نگین آبی آذربایجان‌غربی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۴۰ میلیاردمترمکعب و نسبت به ابتدای سال آبی ۲۸۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته و به ۲.۴۵ میلیاردمترمکعب رسیده است.
هم اکنون شرایط دریاچه ارومیه به بدترین وضعیت خود در تاریخ بعد از مدت مشابه در سال ۹۴ رسیده است که در آن سال تراز دریاچه ۱۲۷۰.۳۳ بوده است.
گفتنی است؛ پیش از اعلام آمار رسمی وضعیت دریاچه ارومیه توسط شرکت آذربایجان غربی، پایگاه خبری رکنا ضمن تهیه گزارش میدانی از دریاچه ارومیه، در گفت و گو با حجت جباری، رئیس مرکز آینده پژوهی ستاد احیای دریاچه ارومیه در تاریخ 20 تیر 1401، تازه ترین آمارهای مربوط به این دریاچه را اعلام کرده بود.
انتهای پیام/

پژوهشیار