در دومین کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر صورت گرفت/

تشکیل مجمع جهانی شاعران ترک زبان اهل بیت(ع) در تبریز

1401/04/25 - 20:27 - کد خبر: 68681
شاعران اهل بیت

نصر: در نشست هم اندیشی شاعران حاضر در دومین کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر، هم اندیشی تشکیل مجمع جهانی شاعران ترک زبان اهل بیت(ع) برگزار شد.

به گزارش نصر، محمدحسین بلاغی رئیس دومین کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر در این نشست گفت: تشکیل این مجمع مورد استقبال شاعران ترک زبان ایران و کشورهای منطقه قرار گرفته است.
وی با اشاره به احیای هویت شعر ترکی در جهان اسلام به واسطه برگزاری کنگره شعر ترکی غدیر گفت: مستندات موجود از قرون گذشته نشان می دهد شعر ترکی شیعی یکی از شاخه های اصلی ادبی در اسلام بوده است.
بلاغی با یادآوری شاعران بلند آوازه ترک زبان ایران از تبریز و اردبیل تا زنجان افزود: شعر ترکی شیعی در تاریخ معاصر با حضور بزرگانی چون استاد شهریار، استاد عابد، استاد ذهنی، استاد شهاب، کریمی مراغه ای تا کلامی زنجانی همچنان پرثمر بوده و در اشعار ترکی کشورهای دیگر نیز تاثیر گذاشته است.
رئیس دومین کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر با بیان اینکه پویایی تشیع و نفوذ شعر ترکی طی صدها سال، منجر به تقویت شجاعت، غیرت و روحیه استبداد ستیزی و استکبار ستیزی مردم شده است گفت: به واسطه تشکیل این مجمع ارتباطات فرهنگی و مذهبی بین جوامع ترک زبان با محوریت انقلاب اسلامی ایران تقویت می شود.
وی همچنین احیای برخی قالب ها و وزن های منسوخ شده ادبیات ترکی را از دیگر دستاوردهای این کنگره خواند و تصریح کرد: ارتباط و تعامل فرهنگی بین شاعران ایرانی و کشورهای دیگر منجر به تقویت جایگاه اهل بیت(ع) و غنای شعر ترکی می شود.
گفتنی است ۶۵۰ اثر از شعرای داخلی و ۲۰۰ اثر از شاعران کشورهای ترکیه، آذربایجان، عراق، آلمان و روسیه به دبیرخانه دومین کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر ارسال شده است.
این کنگره شامگاه شنبه طی مراسمی در مسجد کبود تبریز، ضمن معرفی برگزیدگان، به کار خود پایان می دهد.
انتهای پیام/

پژوهشیار