رئیس سازمان غذا و دارو خبر داد:

برخورد با فروش آزاد داروهای تحت تعهد بیمه/ فاکتور ریز اقلام برای بیماران صادر شود

1401/04/25 - 19:21 - کد خبر: 68677
نسخه

نصر: رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه داروخانه‌ها باید فاکتور ریزاقلام دارویی را برای بیماران صادر کنند، گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور موظف هستند با نظارت دقیق بر عملکرد داروخانه‌ها با تخلفات احتمالی از جمله فروش آزاد داروهای تحت تعهد بیمه و گرانفروشی برخورد کنند.

به گزارش نصر، بهرام دارایی با ارسال نامه‌ای به دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات درمانی سراسر کشور اظهار داشت: در راستای اجرای طرح اصلاح ارتقای دسترسی بیماران به داروها، در مرحله اول اجرای این طرح، صرفا داروهای تولید داخل مشمول این طرح خواهند بود و داروهای خارجی مشمول افزایش قیمت نخواهند بود.
وی با بیان اینکه طرح دارویار از روز پنجشنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۱ به اجرا گذاشته شد و همه قیمت‌های جدید به صورت آنی از طرف سازمان غذا و دارو ابلاغ شده است، گفت: قیمت مورد تعهد بیمه‌های پایه همزمان با ابلاغ قیمت‌های جدید اصلاح شده است به نحوی که پرداختی بیماران در مقایسه با پیش از اجرای طرح تغییر نخواهد کرد.

پرداختی بیماران با پیش از اجرای طرح تغییری نخواهد کرد
وی خاطرنشان کرد: ۳۶۶ قلم از داروهای ضروری و پرمصرف بیماران که تاکنون تحت تعهد بیمه‌های پایه نبوده است، تحت پوشش بیمه قرار گرفته است به نحوی که پرداختی بیماران در مقایسه با پیش از اجرای طرح برای این داروها تغییر نخواهد کرد. داروخانه‌های طرف قرارداد با بیمه‌ها نیز مکلف هستند این اقلام را برای بیمه‌شدگان با در نظر گرفتن پوشش بیمه ارائه کنند.
دارایی با بیان اینکه ملاک قیمت دارو پس از اجرای طرح، وب سایت رسمی سازمان غذا و دارو خواهد بود، ادامه داد: برخورداری از پوشش بیمه‌ای دارو صرفا برای داروهایی است که از طریق نسخه مورد تایید بیمه‌های پایه تجویز شده باشد، بنابراین در صورت فروش دارو خارج از چارچوب موردتایید بیمه‌های پایه، افزایش هزینه دارو به بیماران تحمیل خواهد شد.

داروخانه‌ها مکلف به صدور فاکتور ریز اقلام برای بیماران هستند
رئیس سازمان غذا و دارو اظهارداشت: داروخانه‌های طرف قرارداد با بیمه‌ها تا قبل از به روزرسانی قیمت‌های پایه جدید تحت تعهد بیمه‌ها در سامانه فروش خود، حق افزایش قیمت داروها را ندارند تا بیماران مجبور به پرداخت اضافه از جیب نشوند. همچنین همه داروخانه‌های کشور مکلف به صدور فاکتور ریز اقلام برای بیماران هستند.
دارایی ادامه داد: به منظور بهره‌مندی هرچه بیشتر مردم و بیماران از مزایای این طرح، اطلاع‌رسانی کافی به افراد فاقد بیمه یا نسخه معتبر برای دریافت دارو از طریق بیمه صورت گیرد.

طرح «دارویار» و مزایای اجرای آن 
در طرح «دارویار»، یارانه داروها به انتهای زنجیره منتقل و از طریق بیمه‌ها به مصرف‌کننده نهایی تخصیص خواهد یافت، این اقدام در راستای سیاست‌های کلی نظام سلامت مبنی بر مدیریت منابع از طریق نظام بیمه‌ای است.
توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران، بهره‌مندی همه دهک ها از یارانه، عدم تغییر پرداخت از جیب بیماران، اجرای بیمه همگانی برای آحاد مردم، برقراری پوشش بیمه‌ای برای داروهایی که پیش از این تحت شمول حمایت‌های بیمه‌ای نبوده اند، اصلاح الگوی مصرف دارو و کاهش تقاضای القایی، کنترل قاچاق معکوس و رشد صادرات رسمی دارو، حمایت ویژه از داروهای مصرفی بیماران خاص و صعب العلاج از مزایای اجرای طرح دارویار است.
در راستای اجرای طرح دارویار مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان برای تحت پوشش قرار دادن افراد فاقد بیمه در قانون بودجه ۱۴۰۱ تصویب شده است، سه دهک اول جامعه «حدود ۶ میلیون نفر» بدون مراجعه حضوری و به صورت رایگان توسط سازمان بیمه سلامت تحت پوشش قرار گرفتند. 
افراد سایر دهک‌ها می‌توانند برای برقراری پوشش بیمه به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند، اتباع خارجی که مجوز اقامت دارند می‌توانند برای برقراری پوشش بیمه به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند و اتباع غیرمجاز نیز با ثبت مشخصات خود و با تایید وزارت کشور می‌توانند از بیمه برخوردار شوند، بیمه روی تخت و بیمه در مواقع اورژانسی برای افراد فاقد بیمه و مجهول‌الهویه برقرار است.
انتهای پیام/

پژوهشیار