خبر/

عربستان به سوخت ارزان روسیه نه نگفت

1401/04/25 - 12:45 - کد خبر: 68610
بازار نفت

نصر: صادرات نفت کوره روسیه به عربستان سعودی در سه ماهه دوم که سعودیها به دنبال اختصاص نفت بیشتری برای صادرات و استفاده از سوخت ارزان وارداتی برای تولید نیرو بودند، تقریبا دو برابر افزایش یافت.

به گزارش نصر، عربستان سعودی یکی از معدود کشورهایی است که از نفت خام برای تولید برق استفاده می کند. با این حال، اقداماتی را دنبال می کند تا با افزایش تولید گاز طبیعی و سوئیچ نیروگاه‌ها از نفت به گاز، میزان مصرف نفت خام را کاهش داده و نفت بیشتری را به صادرات اختصاص دهد.
تخفیفی که قیمت نفت خام و نفت کوره روسیه به دلیل تحریم‌های غربی پیدا کرده است، نفت کوره روسیه را به خوراک مورد علاقه نیروگاه‌های سعودی در فصل اوج تقاضای تابستانی تبدیل کرده است.
با این حال، این افزایش وابستگی به سوخت روسیه، احتمالا باعث می شود ماموریت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، برای متقاعد کردن عربستان سعودی به حمایت از تعیین سقف قیمت روی نفت و سوختهای روسیه، چالش بیشتری پیدا کند. سعودیها روابط نزدیکی با روسیه دارند و حمایت آنها از طرح آمریکا برای اعمال سقفی روی قیمت نفت روسیه، این روابط را مخدودش خواهد کرد.
عربستان سعودی تنها کشوری نیست که خرید سوختهای روسیه را افزایش داده است. بلومبرگ هفته گذشته گزارش کرد دیزل و سوختهای دیگر تولید روسیه که خریداران اروپایی به دلیل واهمه از نقض تحریمها، حاضر به دریافت آنها نیستند، به خاورمیانه سرازیر شده است.
بعضی از تحلیلگران انتظار دارند صادرات سوختها از روسیه به خاورمیانه، در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ افزایش پیدا کند. طبق آمار شرکت تحقیقاتی ورتکسا، صادرات سوخت روسیه به خاورمیانه پس از پنج ماه رشد متوالی، تا ژوئن، به ۱۵۵ هزار بشکه در روز رسید.
بر اساس گزارش اویل پرایس، از ابتدای ژوییه تاکنون، میانگین صادرات سوخت از روسیه به خاورمیانه، ۲۲۰ هزار بشکه در روز بوده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار