مسئول کمیته کوهستان هیات دوچرخه سواری استان مطرح کرد؛

انقراض یکی از بهترین رشته های استان در آسیا

1401/04/23 - 22:45 - کد خبر: 68531
دوچرخه سواری کوهستان

نصر: مسئول کمیته کوهستان هیات دوچرخه سواری استان گفت: زمانی 80 درصد تیم ملی دوچرخه سواری کوهستان را ورزشکاران استان تشکیل می دادند اما متاسفانه با وجود چنین پتانسیلی امروزه نفرات معدودی در این رشته حضور دارند و هم اکنون تنها سه نفر ورزشکار در سطح کشوری فعالیت می کنند.

به گزارش نصر، بابک علیزاده مسئول کمیته کوهستان هیات دوچرخه سواری استان آذربایجان شرقی، با ارائه توضیحاتی در خصوص ماهیت بخش کوهستان رشته دوچرخه سواری استان گفت: رشته کوهستان یکی از پرمخاطب ترین و جذاب ترین رشته های دوچرخه سواری است که در المپیک هم جایگاه خاص خود را دارد و بعد همگانی که در این رشته وجود دارد، بعد از دوومیدانی عمده ترین ورزش مردم در سطح و در گروه های ورزشی می باشد.
وی در ادامه افزود: اولین تیم کوهستان در این رشته مربوط به تیم پتروشیمی تبریز بود به عبارتی دیگر تیم پتروشیمی اولین بار در بخش کوهستان تیم داری و قهرمانان متعددی را در سطح بین المللی معرفی کرده است. البته بعدها پتروشیمی از تیم داری در این ماده منصرف و در بخش جاده تیم داری کردند که بعد از مدتی کلاً این باشگاه از تیم داری اجتناب کردند و پس از آن مشکلات بزرگ رشته کوهستان شروع شد و ورزشکاران ما در تیم های شهرهای دیگر به رقابت پرداختند و مقام و عنوان های قهرمانی به استان های دیگر رفت.
علیزاده با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی با وجود پتانسیل های فراوان از حضور مقتدرانه در رشته دوچرخه سواری بی نصیب مانده است، خاطر نشان کرد: در سال 90 الی 98 رشته کوهستان پیشرفت بسیار چشم گیری داشت و 80 درصد تیم ملی را ورزشکاران استان تشکیل می دادند که در رشته های دیگر به ندرت شاهد چنین اتفاقی بودیم اما متاسفانه با وجود چنین پتانسیلی امروزه نفرات معدودی در این رشته حضور دارند و به ندرت ورزشکار جدیدی به این رشته اضافه می شود. هم اکنون نیز تنها 3 نفر ورزشکار در سطح کشوری فعالیت می کنند و می توان گفت این رشته در حال منقرض شدن است چراکه 13 سال است در استان تیم داری صورت نگرفته است.
مسئول کمیته کوهستان هیات دوچرخه سواری استان گفت: با توجه با سابقه قهرمانی که در رشته کوهستان داشتم برای جلوگیری از انتقراض، فعالیت هایی را در این رشته آغاز کردم و بابرگزاری مسابقات متعدد تا حدودی مانع از تعطیلی این رشته شدیم اما تا زمانیکه اسپانسری وجود نداشته باشد نمی توان کاری کرد و تمامی زحمات ما به هدر می رود. بخصوص اینکه 16 سال است در این استان مسابقات کشوری برگزار نمی شود و این عامل آسیب زیادی به این رشته وارد کرده است و در تلاش هستیم بازهم مسابقات کشوری را در این استان برگزار کنیم.
وی در پایان با اشاره به ظرفیت بالای صنایع استان در حمایت از این رشته پراستعداد اظهار داشت: با توجه به اینکه کارخانجات و شرکت های بزرگ زیادی در استان وجود دارد، امیدواریم به کمک این رشته بیایند و بتوانیم با حمایت های آنها میزبان مسابقات کشوری شویم. اما اگر چنین اتفاقی نیافتد و معدود ورزشکارانی که برای استان باقی مانده است را از دست بدهیم، نمی توانیم از پایه فعالیت کنیم و همانند قبل ورزشکاران بزرگ را به ورزش ایران معرفی کنیم و آسیب این اتفاق قابل جبران نخواهد بود. البته مس سونگون قرار بود در بخش کوهستان تیم داری کنند اما هنوز این اتفاق نیافتده است که امیدواریم این اتفاق به زودی صورت گیرد.
انتهای پیام/

پژوهشیار