در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد؛

بررسی ابعاد بحران آب و راهبردهای اجرایی حل آن

1401/04/23 - 15:07 - کد خبر: 68505
بحران آب

نصر: هفتمین جلسه «شورای هماهنگی مراکز تحقیقاتی و پژوهشی - راهبردی» صبح امروز با موضوع بررسی ابعاد بحران آب و ارائه راهبردها و راهکارهای کاربردی در این زمینه با حضور روسای مراکز تحقیقاتی و راهبردی در کشور در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش نصر، در این جلسه که محمدصادق خیاطیان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک، بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، محمدرضا مجیدی، رئیس پژوهشکده تحقیقاتی - راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام و نمایندگانی از پژوهشگاه قوه قضائیه و موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی نهاد ریاست جمهوری و کارشناسانی از این مراکز پژوهشی و راهبردی در حوزه آب حضور داشتند، چالش‌ها و تهدیدهای بخش آب کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در ابتدای این جلسه ابتدا کارشناسانی از مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در ارائه‌ای، به تشریح ابعاد بحران آب در کشور و چالش‌های مدیریت آب‌های سطحی و زیرزمینی پرداختند و راهکارهای اجرایی خود را برای حل این مشکلات مطرح کردند. در این ارائه بر ضرورت برنامه‌ریزی برای رفع چالش‌های آبی کشور به‌ویژه در برنامه هفتم توسعه کشور تاکید شد. سپس مسئولان و کارشناسان حاضر در جلسه به ارائه نظرات و پیشنهادات خود در این رابطه پرداختند.
همچنین در ادامه این جلسه، چالش‌ها و تهدیدهای بخش آب کشور توسط کارشناسانی از دفتر مطالعات زیربنایی گروه آب مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مطرح و راهکارهای اجرایی برای رفع این چالش‌ها مطرح شد و حاضران در نشست نیز ضمن بیان نقطه نظرات خود در این رابطه، بر ضرورت استفاده بهینه از منابع آبی کشور برای غلبه بر بحران آب تاکید کردند.
در ادامه این جلسه، همچنین حاضران ضمن تاکید بر اهمیت دیپلماسی آب، یکی از راهکارهای پایدار برای مدیریت منابع آبی کشور را مشارکت موثر همه ذی‌نفعان و ذی‌مدخلان عنوان و تاکید کردند که برای تحقق مدیریت مشارکتی، باید امکان ظرفیت‌سازی با پرهیز از هرگونه تعارض منافع و همچنین تعامل بین طرف‌های مختلف ذی‌نفع و درگیر در مسئله آب فراهم شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار