آخرین وضعیت تشدید کرونا در آذربایجان شرقی:

نقی پور: تامین تجهیزات بیمارستان از توان دانشگاه خارج است

1401/04/23 - 11:27 - کد خبر: 68457
بهمن نقی‌ پور

نصر: رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: طی سال های گذشته از یک سری تجهیزات پزشکی در دانشگاه استفاده می شود که با توجه به شرایط اقتصادی دانشگاه عمر استاندارد استفاده آن ها به پایان رسیده و با فرسودگی و از کار افتادگی دستگاه های متعدد و از سویی کمبود اعتبارات برای خرید و جایگزینی این دستگاه ها مواجهیم و قیمت آن ها نیز چند برابر شده و این امر باعث مشکلات اساسی برای مراکز درمانی علوم پزشکی شده است.

به گزارش نصر، "بهمن نقی پور" در سومین نشست خبری با اصحاب رسانه استان با ارائه گزارش عملکرد سه ماهه واحدهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی تبریز، به اهمیت صرفه جویی در هزینه‌ های جاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: فقط با یک اقدام در بحث آبرسانی در سیستم دانشگاه و با لوله کشی انجام شده ۲۰۰ میلیون صرفه جویی در این بخش صورت می‌گیرد و همه قسمت‌ها با همین رویکرد در تلاش هستند تا با کاهش هزینه‌های جاری، بیشترین بهره وری از منابع موجود را در شرایط اقتصادی فعلی کشور داشته باشیم.

وضعیت کرونا در آذربایجان شرقی با جهش شاخه‌ای از امیکرون در حال تشدید است 
وی با بیان این‌که طی سه هفته گذشته تعداد فوتی ‌های ناشی از کرونا در استان به صفر رسیده بود، افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته یک مرد اهری ۸۹ ساله که مبتلا به کرونا شده بود و آخرین زمان دریافت واکسن کرونای آن مربوط به ۸.۵ ماه گذشته بود، در استان فوت کرده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر لزوم تکمیل واکسیناسیون کرونایی و از یاد نرفتن دریافت دز یادآور، گفت: وضعیت کرونا در آذربایجان شرقی با جهش شاخه‌ای از امیکرون در حال تشدید است.
نقی پور با بیان این‌که اکنون نمونه‌ای از وبا، آبله میمونی و تب کنگو در استان گزارش نشده است، ادامه داد: نگرانی‌ کنونی ما درخصوص کرونا است که سرایت بیشتری از امیکرون دارد. فعلا تعداد ۹۷ بیمار کرونایی در سطح استان بستری بوده که تعداد ۲۴ نفر از آن‌ها در بخش ‌های ویژه هستند.

راه اندازی بخش‌ های مختلف بیمارستان کودکان، در فازهای مختلف انجام می‌ گیرد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در مورد موضوع انتقال بیمارستان کودکان به مرکز مردانی آذر نیز گفت: بیمارستان مردانی آذر با امکانات قابل توجه ظرفیت بالای درمانی در بخش کودکان نه در منطقه بلکه در کشور و خاورمیانه کم ‌نظیر است که زمین آن هدیه شهرداری به دانشگاه بوده و خیر محترم نیز ۱۵۰ میلیارد تومان برای ساخت آن هزینه کرده و دانشگاه نیز در بحث تجهیز آن هزینه کرده است.
نقی پور به مشکلات انتقال این بیمارستان به خصوص راه دسترسی و حمل و نقل را مهمترین مشکلات بیمارستان مردانی‌آذر برشمرد و افزود: روز گذشته با همت شهرداری منطقه ۹ توانستیم مشکل راه دسترسی به بیمارستان را حل کنیم. موضوعات دیگری چون تجهیزات بیمارستان و راه اندازی امکانات بود که تجهیز بیمارستان بر اساس برنامه پیش می ‌رود و راه اندازی بخش‌ های مختلف در فازهای مختلف انجام می‌ گیرد. 
وی به ضرورت انتقال هرچه سریعتر بیمارستان کودکان به بیمارستان مردانی آذر اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت ۲۰۰ تختی بیمارستان کودکان در محل قبلی، انتقال به مرکز مردانی آذر ضروری بود و با توجه به ارزیابی بیمارستان از لحاظ سلامت بیماران، فاز اول انتقال با ۲۰۰ تختخواب در یک ماه انجام شد و در حال حاضر ۲۹۰ کودک بیمار در این بیمارستان بستری هستند و از برنامه ریزی فاز اول جلو هستیم.
وی اذعان کرد: با افزایش همکاری های بین بخشی و همراهی تمام شورای اداری بحث تجهیز بیمارستان کودکان مردانی آذر صورت گرفته و دیروز نیز راه دسترسی بیمارستان افتتاح شد و در خصوص تجهیز بیمارستان نیز دقیقا طبق برنامه و به صورت مرحله به مرحله پیش می رویم و امیدواریم سایر فازها نیز مانند فاز اول زودتر از موعد انجام شوند.
نقی پور در ادامه با بیان این‌که مدتی میانگین آمار پیوند عضو در استان نسبت به کشور کاهش یافته بود، افزود: بر اساس پیگیری‌ های انجام گرفته، طی سه ماهه گذشته هشت فرد مرگ مغزی در استان پیوند عضو انجام داده اند.
وی در مورد ارتقا خدمات مراکز درمانی اورژانس بیمارستان شهدا توسط پزشکان عمومی خاطرنشان کرد و گفت: که متخصصین طب اورژانس اکنون این کار را به عهده دارند که علاوه بر افزایش کمیت و کیفیت خدمات شاهد کاهش بیش از ۶۰ درصدی ارجاع از این بیمارستان به سایر مراکز مانند امام رضا هستیم و این امر در ضروری ترین حالت صورت می گیرد.


توان خرید تجهزات بیمارستانی از عهده دانشگاه علوم پزشکی خارج است
وی گفت: طی سال های گذشته از یک سری تجهیزات پزشکی در دانشگاه استفاده می شود که با توجه به شرایط اقتصادی دانشگاه عمر استاندارد استفاده آن ها به پایان رسیده و با فرسودگی و از کار افتادگی دستگاه های متعدد و از سویی کمبود اعتبارات برای خرید و جایگزینی این دستگاه ها مواجهیم و قیمت آن ها نیز چند برابر شده و این امر باعث مشکلات اساسی برای مراکز درمانی علوم پزشکی شده است. تلاش می کنیم با جابجایی این تجهیزات به مراکز پر مراجعه و البته خرید دستگاه های جدید در حد امکان به دنبال حل این کمبودها و مشکلات در مراکز درمانی هستیم.

مشکل تامین هزینه پرستاران طرحی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اظهار کرد: دانشگاه های علوم پزشکی وضعیت نا مساعدی دارند و وزارت بهداشت و درمان نمی تواند هزینه های پرستاران طرحی را پرداخت کنند و بیشتر از دو سال نمی توانیم طرح آنان را تمدید کنیم.
نقی پور ادامه داد: دانشگاه‌ ها بر طبق بخشنامه ها و آیین نامه های ارسالی از وزارت عمل می کنند و مشکل این عزیزان نیز باید از طریق همین بخشنامه ‌های ارسالی از وزارت  بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با صدور مجوز جذب نیرو حل شود و بدون شک دانشگاه نیز پیگیر مشکلات این عزیزان است.

غفلت نسبت به بیماری های کلیوی و دیابت
وی عنوان کرد: شناسایی بیماری های فشار خون،کلیوی و دیابت انجام شده است، نسبت به این سه بیماری غفلت شده است که اگر این بیماری ها زود تر شناسایی شده باشد مورد کنترل می باشد.

هزینه ‌های ناباروری تحت پوشش بیمه شد
وی با اشاره به تحت پوشش بیمه قرار گرفتن هزینه‌ های ناباروری خاطر نشان کرد: به دلیل بالا بودن هزینه های ناباروری با بیمه های تامین اجتماعی و بیمه سلامت تفاهم نامه ای منعقد شد تا زوجین نابارور  بتوانند از این خدمات استفاده کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: یکی از بزرگترین مشکل جامعه بحث دندانپزشکی می باشد در این رابطه کارهای ارزشمندی را شروع کردیم تا دادن هزینه های هنگفت به دندانپزشک ها کمتر شود.
نقی پور تصریح کرد: به منظور خدمت رسانی به مناطق محروم در سفر ریاست جمهوری ۶۰۰ میلیارد تومان قول مساعدت مالی برای تکمیل پروژه های نیمه تمام گرفته ایم.
وی افزود: نظارت بر تعرفه های پزشکی جزو وظایف نظام پزشکی می باشد اگر شکایتی از طرف بیماران شود حتما با پزشکان برخورد می شود.

در بحث درمان نیز با کمبود امکانات مواجه هستیم
وی با اشاره به مشکلات رادیوتراپی بیماران سرطانی در استان، افزود: در این خصوص فعالیت ‌های پژوهشی شناسایی و درمانی و پیشگیری و بهداشتی انجام می‌گیرد. در بحث درمان نیز با کمبود امکانات مواجه هستیم اما در این راستا مرکز جامعه سرطان را در محل نزدیک بیمارستان مردانی آذر با همکاری خیر بزرگوار حاج آقا نوبر در حال ساخت داریم که یک مرکز تحقیقاتی، پژوهشی، تشخیصی و درمانی سرطان مجهز نمونه در کشور خواهد بود.
نقی پور در خصوص گردشگری سلامت نیز افزود: سال ‌های قبل تعداد بیماران و گردشگران سلامت خارج از کشور بالا بود اما برخورد و رفتار غیراستاندارد و ناصحیح باعث کم شدن این بیماران شد ولی در حال برنامه ریزی هستیم تا در کشورهای دیگر مراکزی با حضور پزشکان احداث شود و بیماران به صورت مستقیم در هماهنگی با این مراکز وارد کشور شده و پس از درمان به کشور خود بازگردند.
وی در ادامه با اشاره به صعود ۸۰ پله‌ ای رتبه بین المللی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: رتبه دانشگاه علوم پزشکی تبریز از ۶۱۷ به ۵۳۶ رسیده است. در مرحله نخست المپیاد پزشکی دانشجویی کشور نیز دانشگاه رتبه دوم را کسب کرده و دانشکده داروسازی رتبه اول دانشکده‌های داروسازی خاورمیانه را دارد.
وی گفت: دانشکده داروسازی، رتبه ۵۶ دانشکده‌ های داروسازی دنیا را دریافت کرده و دانشگاه علوم پزشکی به عنوان قطب دارویی کشور از سوی وزارت خانه اعلام شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار کرد: در حال تلاش هستیم تا داروهایی که با کمبود آن در کشور مواجه هستیم با همت مراکز رشد و معاونت تحقیقات، تولید داروها را در داخل دانشگاه استارت بزنیم و به خودکفایی کشور کمک کنیم.
نقی پور با اشاره به رتبه سوم دانشگاه در جشنواره فرهنگی مفدا، افزود: سه تفاهم نامه علمی، آموزشی، پژوهشی و درمانی با دانشگاه‌های چک و آتاترک و قفقاز ترکیه منعقد شده و کارگاه یک هفته‌ای را برای نخستین بار در سطح جهان با حضور کارشناسان سازمان بهداشت جهانی به منظور تشریح راه‌های برونرفت از همه گیری‌ها در تبریز برگزار شده است؛ هم‌چنین دانشگاه در جشنواره ملی سیمرغ نیز رتبه نخست حوزه علمی فرهنگی را دریافت کرده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار