مدیرکل امور مالیاتی استان خبر داد:

ارسال لیست اولیه خانه‌های لوکس تبریز به امور مالیاتی/ 23479 خانه خالی مشمول مالیات در آذربایجان‌شرقی

1401/04/22 - 23:14 - کد خبر: 68447
خانه لوکس

نصر: مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌شرقی از ارسال لیست اولیه خانه‌های لوکس تبریز توسط شهرداری این شهر به اداره امور مالیاتی استان خبر داد.

به گزارش نصر، عیسی اورج‌زاده، مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌شرقی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران از ارسال لیست اولیه خانه‌های لوکس تبریز توسط شهرداری این شهر به امور مالیاتی استان آذربایجان‌شرقی خبر داد و اظهار کرد: در این لیست مشخصات ۱۰۹ خانه لوکس تبریز که بالای ۱۵ میلیارد تومان ارزش دارند به امور مالیاتی استان ارسال شده که در روزهای آینده این لیست تکمیل خواهد شد.
وی، مالیات بر خانه‌های لوکس همانند مالیات بر خودرو که تنها به خودروهای خاصی تعلق گرفته، شامل تمام خانه‌‍‌ها و املاک نشده و صرفا برخی از مالکان خانه‌ها و املاک است، افزود: مطابق قوانین مالیات بر خانه‌های لوکس سال ۱۴۰۱، صاحبان واحدهای مسکونی و باغ ویلاهایی که ارزش آنها، بیش از ۱۵ میلیارد تومان بوده، باید دو هزارم ارزش ملک خود نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد تومان را به عنوان مالیات پرداخت کنند. 
مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌شرقی همچنین از شناسایی ۲۳ هزار و ۴۷۹ خانه خالی در استان خبر داد و گفت: بر مبنای ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، خانه‌هایی که بیش از ۱۲۰ روز در یک سال خالی باشند، مشمول مالیات خواهند شد و نحوه محاسبه مالیات خانه‌های خالی بر مبنای دستور‌العمل تنظیمی سازمان مالیات کشور می‌باشد. بدین نحو که ابتدا ارزش اجاره ماهانه بر اساس متر مربع مشخص و پس از کسر ۲۵ درصد استهلاک و محاسبه نرخ مالیات بر اجاره مالیات خانه خالی بر اساس تعداد سال‌هایی که خانه خالی می‌باشد، محاسبه خواهد شد.
مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد درآمد استان از محل مالیات است، تصریح کرد: براین‌ اساس در سال گذشته هفت هزار و ۷۰۰  میلیارد تومان مالیات وصول شده است.
وی با بیان اینکه براساس برنامه بودجه ۱۴۰۱ درآمدهای مالیاتی از افزایش ۶۰ درصدی برخوردار است، یادآور شد: بر این اساس باید در آذربایجان‌شرقی ۱۱ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شود.
وی، اظهار امیدواری کرد که تلاش می‌کنیم این مقدار افزایش را از کشف پرونده‌های جدید مالیاتی، مبارزه با فراز و مالیاتی و انتقال برخی پرونده مالیاتی صنایع در دیگر استان به آذربایجان‌شرقی محقق کنیم.
مدیرکل اداره امور مالیاتی آذربایجان‌شرقی همچنین گفت: در حدود یک‌هزار و یکصد میلیارد تومان به شهرداری‌ها و دهیاری‌های آذربایجان‌شرقی توسط اداره‌کل امور مالیاتی استان پرداخت شده که از این میزان ۴۵۵ میلیارد تومان مختص شهرداری تبریز بوده است.
اورج‌زاده مبارزه با فرار مالیاتی، کشف پرونده‌های مالیاتی، راه‌اندازی سامانه‌های فروشگاهی و پیگیری پرونده‌های مالیاتی را از جمله اولویت‌های سال‌جاری اداره‌کل امور مالیاتی آذربایجان‌شرقی اعلام کرد.
انتهای پیام/

پژوهشیار