نماینده مردم ارومیه:

محکوم به نجات و احیای دریاچه ارومیه هستیم

1401/04/22 - 12:19 - کد خبر: 68362
سید سلمان ذاکر

نصر: نماینده مردم ارومیه گفت:محکوم به نجات و احیای دریاچه ارومیه هستیم کوتاهی در این راستا قابل عفو نیست.

به گزارش نصر، سید سلمان ذاکر در نشست علنی امروز چهارشنبه ۲۲ تیرماه- در نطق میان دستور خود  گفت: سیاست ها و برنامه ریزی های چندین ساله در حوزه کشاورزی و آب متناسب با نیازها و انتظارت مردم نبوده است و بخاطر همین موضوع آثار تلخ آن خشک شدن دریاچه ارومیه را در پی داشته است.
نماینده مردم ارومیه بیان داشت: باید تعیین سیستم آبیاری  داشته باشیم و باید انجام می دادیم اما متاسفانه نه تنها آبیاری قطره ای و تحت فشار را اجباری نکردیم بلکه مسیر درگیری با کشاورزان را پیش گرفتیم. قرار بود اصلاح گونه ها با بهره برداری بالا را به ارمغان بیاوریم اما نه تنها از واحدهای تولیدی و مراکز تحقیقاتی نهاده ها و اصلاح نهاده ها حمایت نکردیم بلکه گران هم به مردم فروختیم. پس مقصر چه کسی است؟ و اشکال کار کجا است؟ مسئولان این موضوع را به گردن چه کسی انداختند؟ گفتند اقلیم مقصر است و به جای اینکه ضعف مدیریت و فقر خودساخته را پیگیری و علاج کنیم به دنبال تغییرات اقلیمی رفتیم و به گردن دیگران انداختیم.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بیان داشت: مگر ترکیه دریاچه نداشت؟ بیش از ۵۰ دریاچه دارد و ششصد سد احداث کرد مگر دریاچه وان ترکیه کاهش آب چشم گیری داشته است؟ مگر آنها مدیریت نکردند؟ قطعا این کار را انجام دادند پس ما باید چکار کنیم راه علاج این است و هشدار می دهم به ابرقدرت های اقتصادی مثل شستا، ایمیدرو، ایدرو و ... بیاید رویکرد استان آذربایجان غربی را تغییر دهید. رویکرد صنعتی شود و تحولات صنعتی را در پیش بگیریم. صنعت خودروسازی، تراکتورسازی، ماشین سازی و ... بیایید احیای معادن داشته باشیم و صنایع معدنی راه اندازی کنیم؛ صنایعی همچون تیتانیوم، طلا و سنگ را راه اندازی کنیم.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس عنوان کرد: چرا طوفان نمک دریاچه ارومیه را پخش نمی کنید؟ راستی بپرسید چهره شهرشان با طوفان نمک سفید نشده است؟ فاجعه بزرگ زیست محیطی در کشور در حال انجام است و آن انفجار بمب ده میلیارد تنی نمک دریاچه ارومیه ازساحل ۶۰۰ هزار هکتاری خشک شده ارومیه در حال وقوع است.
وی گفت: امروز دغدعه و غم و غصه ما دریاچه ارومیه است برادران با صدای بلند می گویم بشنوید ملت آذربایجان وفادار به نظام است و انقلابی هستند اما بدانید ما محکوم به نجات دریاچه ارومیه و احیای دریاچه ارومیه هستیم کوتاهی در این راستا قابل عفو نیست.  ما نمک نمی خواهیم بلکه آب و دریا می خواهیم و خائنان به دریاچه ارومیه باید محاکمه شوند.
انتهای پیام/

پژوهشیار