خبر/

اولین قطار باری روسیه به مقصد هند وارد کشور شد

1401/04/21 - 13:57 - کد خبر: 68277
قطار باری

نصر: نخستین قطار باری روسیه به مقصد هند، امروز وارد کشور شده و به سمت بندر شهید رجایی بندر عباس در حال حرکت است.

به گزارش نصر، نخستین قطار کانتینری در مسیر شاخه شرقی کریدور شمال -جنوب از روسیه به هندوستان از مبدا ایستگاه چخوف روسیه به مقصد بندر ناواشوا در هند که از ۶ تیر ماه با ۳۹ کانتینر ۲۰ فوتی حامل مواد عایق رطوبتی سقف که پس از طی سه کشور روسیه، قزاقستان و ترکمنستان به ایران رسیده از مسیر بندرعباس از طریق دریا به هند خواهد رسید.
بر اساس این گزارش، این محموله از ایستگاه مبدا تا سرخس واقع در مرز ایران و ترکمنستان از طریق واگن‌های روسی و سپس از ایستگاه سرخس بر روی واگن‌های متعلق به ایران حمل (ترانسشیپمنت) شد.
براساس توافقنامه‌ای که به تازگی میان ایران و روسیه به امضا رسید، ۱۰ میلیون تن کالای روسی و سایر کشور‌های همسایه از مسیر ایران و با کریدور شمال-جنوب به هند انتقال داده می‌شود.
انتقال ۱۰ میلیون تن کالای روسی از مسیر ایران، میزان ترانزیت را از ۱۰ میلیون به ۲۰ میلیون تن در سال افزایش می‌دهد و درآمدزایی ۲۰ میلیارد دلاری برای ایران به همراه دارد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در روسیه بالغ بر ۱۰ میلیون تن قرارداد ترانزیتی بسته شده گفت: مقرر شده قطار‌ها و خودرو‌های روسیه و ایران به طور مستقیم وارد دو کشور شوند و این هفته اولین قطار روسیه با ورود به خاک کشورمان به سمت بندر شهید رجایی بندرعباس حرکت می‌کند.
رستم قاسمی با بیان اینکه ۱۰ میلیون تن با قرارداد‌های دیگری که با کشور‌های دیگر بسته شده، حدود ۲۰ میلیون تن قرارداد ترانزیت از ایران را رقم زده است، بیان کرد: این عمل منابع بسیار بزرگی ایجاد می‌کند و برای کشور هم به لحاظ سیاسی، اجتماعی و امنیتی به‌عنوان یک جایگاه خاص ژئوپلیتیکی تأثیر‌گذار است. وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: برنامه‌ای را در نظر داریم تا بزودی پس از تصویب در میان مقامات عالی کشور در چند روز آینده، تحول اساسی در حوزه ترانزیت کشور را رقم بزنیم و تحولی است که در ۳۰ سال گذشته به آن دست نیافته بودیم.
به گفته قاسمی این طرح ترانزیتی، تحول در حوزه هواپیمایی، حمل و نقل ریلی و ... را به‌دنبال دارد تا بتوانیم از ظرفیت‌های کریدور‌های کشور بهره بگیریم.
گفتنی است دیروز هم کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از تخصیص ۳۰۰ کانتینر به کریدور شمال - جنوب برای انتقال کالا‌های کشورمان به مقصد روسیه و بالعکس خبر داده بود.
انتهای پیام/

پژوهشیار