کسانی که می‌خواهند دز یادآور تزریق کنند، حتما بخوانند/

چه واکسنی بزنیم‌؟

1401/04/21 - 13:13 - کد خبر: 68263
واکسن کرونا

نصر: ویروس کرونا یک بار دیگر به تمام امیدواری‌ها به ضعیف شدنش و ازسرگیری یک زندگی عادی پایان داد. حالا آن‌طور که حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا می‌گوید روند کرونا در بیش از ۱۱۰ کشور جهان افزایشی شده و ویروس غالب جهان در حال حاضر، BA.۴ و BA.‌۵ است.

در واقع این تنها ایران نیست که این روزها یک بار دیگر با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند. کرونا علاوه بر اروپا و آمریکا در بین کشورهای همسایه نیز جولان می‌دهد.
در این میان همزمان با شیوع مجدد کرونا در کشور، وزارت بهداشت بر لزوم تزریق دز یادآور واکسن تاکید کرده است. از همین‌رو سوال اصلی این روزهای مردم این است که مناسب‌ترین گزینه برای تزریق دز چهارم کدام یک از واکسن‌های موجود است؟
مسعود یونسیان، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در پاسخ به این سوال ‌به خبر‌آنلاین گفت: تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که افرادی که از واکسن‌ها با نوع ویروس کشته شده استفاده کرده‌اند برای دز یادآور (سوم یا چهارم) از پلتفرم‌های ویکتوری استفاده کنند، یعنی همان واکسن‌هایی که ماده ژنتیکی را روی یک ویروس بی‌خطر سوار کردند مانند واکسن‌های آسترازنکا و اسپوتنیک. یا از واکسن با پروتئین ویروسی که در کشور ما مدل مشخص آن واکسن پاستور (پاستوکووک) و اسپایکوژن هست استفاده کنند. استفاده از این نوع واکسن‌ها می‌تواند تقویت ایمنی مناسب‌تری ایجاد کند.»
همچنین به گزارش تابناک، وی گفت: عمده واکسن‌هایی که تاکنون در کشور استفاده شده، از نوع ویروس‌های کشته شده بوده و از همین رو، بهتر است از واکسن‌های اسپایکوژن، پاستوکووک و آسترازنکا، برای دز یادآور استفاده شود که ایمنی بالاتری ایجاد کند. وی افزود: البته برای استفاده از سایر واکسن‌ها نیز هیچ محدودیتی وجود ندارد. فقط بهتر است هرچه سریع‌تر نسبت به تزریق دز یادآور اقدام کنیم تا شرایط برای عبور بی‌خطر از موج جدید بیماری فراهم شود.
یونسیان با بیان اینکه مشکل امروز ما عدم استقبال از تزریق واکسن است، گفت: طی یکی، دو هفته آینده باید یک موج و کمپین برای تزریق واکسن راه بیفتد. مهم این است که زمان از دست نرود.
درهمین حال بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت تاکید کرد: برای شروع سال تحصیلی دانشجویان و دانش‌آموزان نیز باید دز یادآوری واکسن را تزریق کنند؛ زیرا با توجه به تجمعاتی که صورت خواهد گرفت احتمال افزایش بیماری کرونا وجود دارد. به گزارش خبرگزاری فارس، وی با بیان اینکه کادر بهداشت و درمان در اولویت تزریق دز یادآور واکسن هستند، از ارسال ابلاغیه به بیمارستان‌ها در این خصوص خبر داد.
توصیه‌ها نسبت به لزوم تزریق دز یادآور واکسن کرونا در شرایطی است که به گفته کمال حیدری، معاون بهداشت سرعت سرایت زیرسویه BA۵ خیلی بیشتر از اُمیکرون است، اما قدرت بیماری‌زایی آن کمتر است. به گزارش خبر‌آنلاین، حیدری افزود: سرعت سرایت زیرسویه جدید به گونه‌ای است که گفته می‌شود یک فرد مبتلا می‌تواند ۱۸ نفر را درگیر کند. بنابر اعلام وزارت بهداشت، طی شبانه‌روز گذشته ۱۴۵۳ بیمار کووید-۱۹ در کشور شناسایی و ۲۵۴ نفر از آنها بستری شدند. درهمین بازه زمانی ۵بیمار نیز جان خود را از دست دادند.
انتهای پیام/

پژوهشیار