نماینده تبریز در مجلس:

مشکل ما مذاکرات نیست، نادیده گرفتن مردم است

1401/04/20 - 16:17 - کد خبر: 68198
احمد علیرضا بیگی

نصر: نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و اینکه آیا راه حل عبور از شرایط فعلی مذاکراه نیست، گفت: مشکل ما مذاکرات نیست، مشکل ما نادیده گرفتن مردم است. تجربه گذشته این را نشان می دهد که چه در موضوع برجام و چه در موضوعFATF ، استراتژی اعتمادسازی که دولت‌ها خواستند پیشه کنند و در پیش بگیرند نتیجه و دستاوردی نداشته است.

به گزارش نصر، احمد علیرضا بیگی در گفت وگو با عصر ایران با بیان این مطلب افزود: آن چه که روشن است این است که ما باید به پشتوانه مردمی خودمان برگردیم در مذاکره با بیگانه اگر پشت شما از مردم خالی باشد شما باید به خواسته و اراده بیگانه گردن بگذارید تا زمانی که این قضیه برطرف نشده است عملا این موضوع نمی تواند نتیجه و دستاوردی داشته باشد.
   وی ادامه داد: بسیاری تصور می کنند که حل مشکلات اقتصادی ما در گرو برجام است گذشته هشت ساله دولت روحانی نشان می دهد برجام در این خصوص نمی تواند موثر واقع شود اصلا برجام برای اجرا شدن نوشته نشده است،اگر هم الآن ما چراغ سبزهای از طرف غربی ها دریافت می کنیم به واسطه رقابتی هست که امروز پیش آمده است. سفر بایدن به منطقه برای وادار کردن عربستان به تمکین از سیاست های غرب استو این که در مقابلش رغبت ها و انگیزش های را برای ایران ایجاد کنند.
وی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند اگر غرب و بیگانه بد است چرا این همه امتیاز به روسیه ‌ و چین می دهیم‌، گفت: ما باید با روسیه و چین حتما بر مبنای استراتژی روشن و مبتنی بر حکمت، مصلحت و قابلیت‌های جمهوری اسلامی ایران ارتباط برقرار کنیم البته روسیه و چین هیچ‌گاه با ما در مخاصمه نبودند.
بیگی در پاسخ به این سوال که تاریخ در مورد این جمله که  «روسیه هیچگاه با ما در مخاصمه نبوده است» چیز دیگری را می‌گوید،گفت: روسیۀ الان با ما در مخاصمه نیست ولی غربِ الآن با ما در مخاصمه است. تجربۀ گذشته‌ای که در چند نوبت مذاکرات در دولت های مختلف داشتیم و ترک مذاکرات توسط طرف غربی و آمریکایی گواه این مساله است. رفتار غربی ها نشان می دهد اساسا قرار نیست از مذاکرات نتیجه ای به دست بیاید.
 وی ادامه داد: دستاورد مذاکرات و برجام برای ما می تواند در خوش‌بینانه ترین وضعیت قابلیت انتقال پول، عملیات بانکی، رفع تحریم بیمه ای و کشتی‌رانی باشد که هیچوقت آن را در شرایط موجود در اختیار ما قرار نمی دهند مگر اینکه تعهداتی را بسپاریم. آخرین تجربه‌‌ای که در بهترین شرایط در دولت روحانی داشتیم رفع این تحریم ها در قالب اینستکس بود که بنا بود عواید حاصل از فروش نفت ما در صندوق اینستکس متمرکز شود و آنها از درآمد حاصله ای که در صندوق متمرکز شده است به نیابت از ما عملیات خرید غلات و شکر و روغن انجام دهند که همان هم شکست خورد.
عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها تاکید کرد: ما الان باید به مردم برگردیم مردمانی که توانستند در دولت هشت ساله روحانی یکصد و هفتاد و هفت میلیارد دلار از کشور خارج کنند در حالی‌که ما تحریم بانکی بودیم و عملیات بانکی نمی توانسته است انجام شود.
 وی در پاسخ به این سوال که چرا این مردم نادیده گرفته می شوند،گفت: نوع حکمرانی ما چنین شرایطی ایجاد کرده است در حال حاضر مردم ما در معادلات اقتصادی کجای ماجرا قرار دارند؟ در بحث حذف ارز ترجیحی کجا هستند؟
بیگی در پاسخ به این سوال که چه تغییراتی باید در نوع حکمرانی ایجاد شود که مردم دیده شوند گفت: باید به محوریت مردم احترام گذاشته شود و مردم بتوانند انتخاب کنند. مردم باید امکان انتخاب ماشین لباس‌شویی شان تا نماینده شان در مجلس و رئیس جمهورشان را داشته باشند وقتی ما انتخاباتی با ۲۵درصد پشتوانه مردم برگزار کردیم قطعا باید از جهت پشتوانه ملی احساس خلأ کنیم.
نماینده مردم تبریز در مجلس در پاسخ به این سوال که با این روند آیا نارضایتی های اجتماعی بیشتر نمی شود گفت: طبیعی است که نارضایتی ها بیشتر می شود چون سیاست ها و راهبردهای ما با نادیده گرفتن مردم انجام می شود. ما حذف ارز ترجیحی انجام می دهیم و هدف مان فقط این است که تراز درآمدها و هزینه دولت را برقرار کنیم آیا برای درآمدها و هزینه خانوار فکری کردیم آنها به امان خدا رها شده است و وقتی آنها به امان خدا رها شده اند چسبندگی ملی ما هم دچار اشکال شده است .
بیگی در پاسخ به این سوال که مجلس تا کجا با دولت مماشات می کند،گفت: مجلس با دولت در حال مماشات است و این سنت جدیدی نیست در دولت گذشته هم این اتفاق افتاد همین مجلس در مورد وزیر اقتصاد و کشور مماشات کرد و الان هم در مورد تمامی موضوعاتی که در کشور رخ می دهد با دولت مماشات می کند. در واقع بین آن چیزی که در جامعه می گذرد و آن چه که در مجلس اتفاق می افتد فاصله فاحشی وجود دارد.
وی خاطر نشان کرد: دولت و معاون اول رئیس جمهور اعلام می کند که آنچه که به عنوان یارانه به مردم می دهیم بیش از هزینه ای است که به مردم تحمیل شده است. گفتن این سخنان انگشت در چشم مردم کردن است و لج کردن با مردم است که پیامدهای این خوب نیست.
انتهای پیام/

پژوهشیار